• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61299
+
-

بازگشت موج ضدروسی به گرجستان

خیابان‌های تفلیس طی روزهای اخیر صحنه تظاهرات علیه روسیه و ولادیمیر پوتین بوده است

رویداد
بازگشت موج ضدروسی به گرجستان


11سال پس از جنگ میان روسیه و گرجستان بر سر دو منطقه آبخازیا و اوستیای جنوبی، بار دیگر خیابان‌های تفلیس شاهد تظاهرات ضدروسی بوده است؛ تظاهراتی که شامگاه جمعه به زد و خورد شدید میان معترضان و نیروهای پلیس منجر شد.
پنجشنبه هفته گذشته، خیابان‌های منتهی به ساختمان مجلس در مرکز تفلیس، مملو از جمعیت معترضانی بود که خواستار استعفای رئیس مجلس بودند. آنها به حضور یکی از نمایندگان مجلس روسیه در تفلیس و نشستن او در جایگاه ریاست مجلس گرجستان معترض بودند. تظاهرات روز پنجشنبه با برخورد نیروهای پلیس روبه‌رو شد و همین موضوع باعث شد تا اعتراض‌ها طی روز جمعه نیز ادامه پیدا کند و معترضان این بار علاوه بر استعفای رئیس مجلس، به‌خاطر درگیری نیروهای پلیس با مردم خواستار برکناری وزیر کشور شوند.
تجمع روز جمعه بسیار گسترده‌تر از روز قبل از آن برگزار شد. خبرگزاری فرانسه تعداد افراد حاضر در راهپیمایی روز جمعه تفلیس را حدود 10هزار نفر برآورد کرده که درگیری‌های شبانه میان آنها و نیروهای امنیتی 240زخمی به جا گذاشت. گفته می‌شود حدود 80نفر از زخمی‌ها جزو نیروهای پلیس بوده‌اند. زد و خورد میان مردم و نیروهای پلیس زمانی شدت گرفت که گروه بزرگی از معترضان برای ورود به مجلس به ساختمان آن یورش بردند. نیروهای پلیس برای متفرق کردن مردم از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرده‌اند.
سرگئی گاوریلوف، نماینده مجلس روسیه، پنجشنبه در نشست بین‌المجالس کشورهای مسیحی ارتودکس در مجلس گرجستان سخنرانی کرد. او که به دعوت ایراکلی کوباخیدزه، رئیس مجلس گرجستان به تفلیس رفته بود، برای ایراد سخنرانی‌اش در جایگاه ریاست‌ مجلس نشست و همین موضوع باعث ایجاد یک بحران ناگهانی در جامعه گرجستان شد. معترضان گاوریلوف را نماینده دولت «اشغالگر» خطاب کرده و حضورش در جایگاه ریاست مجلس گرجستان را توهین به‌خود قلمداد کرده‌اند.
با بالاگرفتن تنش در پایتخت گرجستان، رئیس مجلس این کشور تحت فشار احزاب مخالف از سمت خود استعفا داده اما معترضان خواستار برکناری وزیر کشور هم هستند. معترضان معتقدند دولت گرجستان دولتی ضعیف است و بیش از حد در مقابل روس‌ها مماشات به خرج می‌دهد. سالومه زورابیشویلی، رئیس‌جمهور گرجستان با هدف آرام کردن اوضاع، روسیه را «دشمن و اشغالگر» خوانده و گفته که روسیه به این ناآرامی‌ها دامن زده است. روسیه نیز در مقابل، ناآرامی‌های تفلیس را محکوم کرده و آن را در چارچوب فضای «روسیه‌هراسی» در گرجستان خوانده است. دیروز وزارت خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای، احزاب اپوزیسیون در گرجستان را به تلاش برای جلوگیری از بهبود روابط میان دو کشور متهم کرد.

گرجی‌ها عیله روس‌ها
گرجستانی‌ها بیش از یک دهه است که با احساسات ضدروسی زندگی می‌کنند که ریشه در درگیری میان دو کشور در سال 2008و اشغال بخش‌هایی از گرجستان از سوی نیروهای روس دارد. گرجستان همچون دیگر جمهوری‌های آسیای میانه و قفقاز، پس از فروپاشی شوروی در سال 1991اعلام استقلال کرد. استقلال گرجستان با درگیری در دو منطقه اوستیای جنوبی در شمال و آبخازیا در شمال غرب این کشور همراه بود و نیروهای جدایی‌طلب موفق شدند برای این دو منطقه وضعیت خودمختاری کسب کنند. در سال 2008اما دولت گرجستان برای الحاق دوباره اوستیای جنوبی اقدام کرد و نیروهای نظامی‌اش را به منطقه فرستاد. این اقدام گرجستان با واکنش روسیه مواجه شد و روس‌ها نیروهای نظامی خود را در حمایت از دولت محلی اوستیای جنوبی به منطقه اعزام کردند. همزمان، نیروهای جدایی‌طلب در آبخازیا نیز دست به‌کار شدند تا از فرصت پیش آمده برای استقلال از گرجستان استفاده کنند. این نیروها نیز از حمایت روسیه برخوردار بودند. روس‌ها نه‌تنها نیروهای گرجستان را پس زدند بلکه به سمت تفلیس پیشروی کردند و قصد اشغال پایتخت را داشتند. با کوتاه‌ آمدن گرجستان، دو طرف در نهایت آتش‌بس اعلام کردند و روسیه نیروهای خود را از خاک گرجستان بیرون کشید. نتیجه اقدام گرجستان اما استقلال دو منطقه اوستیای جنوبی و آبخازیا بود.
بسیاری معتقدند روسیه با هدف جلوگیری از عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا و ناتو، از استقلال اوستیای جنوبی و آبخازیا از این کشور حمایت کرده است؛ موضوعی که برای گرجستانی‌های ملی‌گرا هرگز یک موضوع تمام‌شده نیست. از آن‌زمان، روابط سیاسی میان روسیه و گرجستان پرتنش بوده اما روابط تجاری و گردشگری دو کشور طی سال‌های اخیر تا حد زیادی بهبود یافته است. مخالفان روسیه در گرجستان، با بهود روابط تجاری با مسکو مخالفند و آن‌را عاملی برای تسلط روس‌ها بر کشور خود می‌دانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :