• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61241
+
-

برداشت کلزا از اراضی دامغان

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دامغان با اشاره به آغاز عملیات برداشت کلزا از ۲۳ هکتار اراضی این شهرستان گفت: تولید کلزای امسال تا ۸۰ تن پیش‌بینی می‌شود. «محسن طباطبائیان» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: با توجه به بارندگی‌های امسال و نظارت در زمان برداشت، عملکرد محصول کلزای آبی به بیش از 5/3 تن در هکتار برآورد می‌شود.

 وی بیان کرد: سال زراعی ۹7-۹8 سطح زیرکشت این محصول ارزشمند ۲ برابر و به میزان ۱۳ هکتار نسبت به سال گذشته در شهرستان دامغان افزایش یافت. وی اضافه کرد: برداشت کلزای سال گذشته در دامغان ۳۰ تن بود که با این میزان افزایش برداشت، امیدواریم در سال آینده نیز بتوانیم سطح زیر کشت را افزایش دهیم. طباطبائیان به دلایل اصلی افزایش سطح کلزا در دامغان اشاره کرد و گفت: تأمین بذر به صورت یارانه‌ای برای زراعت‌کاران، تامین شرایط برای آبیاری میکرو، خرید تضمینی و پرداخت به‌موقع به بهره برداران، از عوامل اصلی این افزایش کشت و برداشت است. 

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دامغان اضافه کرد: با توجه به نیاز کم کلزا به آب و صرفه اقتصادی بالای این محصول، انتظار می‌رود که در زمینه اجرای الگوی کشت توجه ویژه‌ای به تولید آن شود و توسعه این محصول نیز از اهداف جهادکشاورزی است. وی به ترکیبات موجود در گیاه کلزا اشاره کرد و افزود: کلزا حاوی ترکیبات مناسبی از اسیدهای چرب غیر اشباع و درصد پایینی از اسیدهای چرب اشباع شده و از جمله با کیفیت‌ترین روغن‌های خوراکی محسوب می‌شود. 

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دامغان ادامه داد: کلزا یکی از باکیفیت‌ترین دانه‌های روغنی به شمار می‌رود که به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و بدون کلسترول و همچنین درصد بسیار پایین اسید اروسیک، از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید