• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61141
+
-

فرسودگی شبکه آب‌رسانی در دیر

با توجه به وضعیت فرسودگی شبکه آب‌رسانی، میزان هدررفت آب در دیر به صورت میانگین 36 درصد است

منابع
فرسودگی شبکه آب‌رسانی در دیر

استان بوشهر بخش عمده آب مصرفی خود را از استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد تأمین می‌کند و در صورتی که مشکلی در این استان‌های همسایه به وجود بیاید، تأثیری مستقیم بر روند آب‌رسانی به این استان دارد.
 به گزارش فارس، اگرچه مشکلات حوزه آب در استان بوشهر مربوط به گذشته است، در سالیان اخیر کمبود آب بیشتر خود را نمایان کرده و زندگی مردم را به‌شدت تحت تأثیر و در تنگنا قرار داده است.


فرسودگی شبکه آب‌رسانی

اما این تازه بخشی از مشکلات حوزه آب است و مهم‌ترین موضوعی که شاید در صورت رفع شدن آن می‌توان امید داشت تأثیر زیادی در حل مشکلات آب در استان داشته باشد فرسودگی شبکه آب‌رسانی است که موجب شده درصد بالایی از آبی که به‌زحمت از استان‌های همجوار خریداری می‌شود در مسیر رسیدن به منازل مشترکین به هدر برود. 
دیر از جمله شهرستان‌های استان است که مشکلات عدیده‌ای در حوزه تأمین آب دارد و از 17 هزار و 561 متر مکعب آب دریافتی خود 10هزار و 961 متر مکعب آن را از خط کوثر و 6600 متر مکعب نیز از چاه‌های محلی تأمین می‌کند، در حالی که میزان آب مصرفی مورد نیاز این شهرستان 21 هزار و 769 متر مکعب است که با این حساب 4208 متر مکعب کمبود آب 
دارد.


تأمین 38 درصد آب مصرفی از چاه‌

با توجه به وضعیت فرسودگی شبکه آب‌رسانی، میزان هدررفت آب در دیر به صورت میانگین 36 درصد است. از طرفی، 38 درصد آب مصرفی از چاه‌های محلی تأمین می‌شود، اما با توجه به خشکسالی‌های اخیر، کیفیت این چاه‌ها پایین آمده و شور شده است.
 اگرچه مسئولین می‌گویند در حال پیگیری برای برطرف کردن مشکلات حوزه آب هستند روز به روز وضعیت آب در دیر نامناسب‌تر می‌شود، به‌ گونه‌ای که در یک هفته اخیر در برخی از محلات شهر دیر 2روز کامل آب قطع بوده است.


کلافگی از قطع مکرر آب

یکی از بانوان کارمند ساکن در محله کوی جانبازان گفت: وضعیت آب اکثر محله‌های شهر دیر بحرانی است، به‌ویژه در محله کوی جانبازان که زمان قطع آب مرتب تغییر می‌کند و ما را کلافه کرده است. وی با بیان این‌که محله ما نه‌تنها در حوزه آب، بلکه در زیرساخت‌های اولیه نیز مشکل دارد عنوان کرد: از مسئولین اداره آب می‌خواهیم که برای مردم واضح و شفاف بگویند مشکل کجا است و چرا ما نباید در طول شبانه‌روز یک قطره آب داشته باشیم.


استفاده از آب کولر برای استحمام

یکی از ساکنین مسکن مهر دیر نیز گفت: در چند ماه اخیر، مشکلات آب بیشتر شده و در روزهای اخیر، آب به طور کل قطع بوده و ما برای مصارف شخصی خود حتی مجبوریم از آبی که از کولر جمع می‌شود برای استحمام استفاده کنیم. یکی از زنان خانه‌دار اهل روستای اُلی شمالی اظهار کرد: مدتی بود وضعیت قطع آب روستا ما را کلافه کرده بود که با پیگیری‌هایی که صورت گرفت چند روزی فشار آب خوب شد، اما دوباره به روند سابق برگشت و کسی پاسخگو نیست.

رئیس شورای شهرستان دیر با بیان این‌که یکی از مشکلات حوزه آب هدررفت این مایه حیاتی است اظهار کرد: با توجه به فرسودگی خطوط انتقال شاخص بهره‌مندی از آب آشامیدنی در شهرستان دیر قابل‌قبول نیست و پرتی آب بیشتر از 30 درصد است و نیازمند ترمیم و بازسازی و نوسازی شبکه‌های داخلی آب‌رسانی هستیم.

«حبیبه فخرایی» افزود: خطوط انتقال آب از زیر ساختمان‌های مسکونی عبور می‌کند که خود به مشکلات اضافه می‌کند. لذا نوسازی و جداسازی خطوط ضرورت پیدا می‌کند. کم‌آبی و کمبود منابع آب و ظرفیت کم آن در این شهرستان با وجود نوبت‌بندی، مشکلات عدیده‌ای برای عموم مردم ایجاد کرده است و خواستار افزایش ظرفیت آب ورودی هستیم.


معلق ماندن مخزن 10 هزار متر مکعبی ذخیره آب دیر

وی با اعلام این‌که مخزن 10 هزار متر مکعبی ذخیره آب دیر هنوز بعد از گذشت چندین سال معلق مانده است ادامه داد: در بیست و ششم اردیبهشت ماه سال گذشته در جریان بازدید استاندار بوشهر از این پروژه بنا بود در هفته دولت افتتاح شود، اما تاکنون با توجه به بحران کم‌آبی و فصل تابستان که پیش رو داریم وارد مرحله اجرا نشده است.


وجود هوا در شبکه آب

فخرایی با اشاره به مشکلات آب در روستاهای شهرستان یادآور شد: در روستاها هم با کمبود آب و مشکلات عدیده‌ای مواجهیم که می‌توان به وجود هوا در شبکه‌های آب روستایی به‌ویژه در بردخون و روستای شهنیا اشاره کرد، و درخواست احداث مخزن هزار متر مکعبی در این بخش داریم. 
همچنین در حال حاضر، آب‌رسانی به روستاهای ساحلی با تانکر صورت می‌گیرد که از لحاظ بهداشتی مطلوب نیست و نصب ایستگاه‌های پمپاژ آب در برخی مناطق ضروری است.


2400 متر مکعب؛ هدررفت آب

رئیس اداره آب و فاضلاب دیر گفت: به دلیل فرسوده بودن شبکه آب‌رسانی شهرستان دیر، 2400 متر مکعب هدررفت آب داریم و این در حالی است که برای تعمیر و نوسازی شبکه با کمبود شدید اعتبار مواجهیم.

«حسین رخشنده» افزود: عملیات اتصال ایستگاه جدید پمپاژ مخزن 5 هزار متر مکعبی در تأمین و تقویت فشار آب در شبکه توزیع و پشتیبانی خط انتقال آب شهرهای دیر و بردستان و روستاهای اطراف در مواقعی ضروری در حال انجام است و اکیپ آبفای شهرستان دیر همچنان مشغول راه‌اندازی این ایستگاه هستند.

وی بیان کرد: روند آب‌رسانی به روستاهای لمبدان بالایی و پایینی، شهر بردستان و جنوب بلوار شهید بهشتی دیر انجام می‌گیرد و محله شهید عمرانی، بلوار معلم و روستاهای اُلی شمالی و جنوبی و جبرانی نیز امشب آب‌رسانی می‌شود. رئیس اداره آب و فاضلاب دیر با اعلام این‌که مخزن 5 هزار متر مکعبی آبگیری شده است یادآور شد: به محض پایان عملیات بهره‌برداری از ایستگاه جدید پمپاژ آب در این مخزن روند آب‌رسانی به شهرهای دیر و بردستان و روستاهای اطراف به حالت عادی برمی‌گردد و مشکلی در تامین آب نخواهیم داشت.

رخشنده در مورد آخرین وضعیت مخزن 10 هزار متر مکعبی ذخیره آب دیر عنوان کرد: کارهای اولیه این مخزن انجام گرفته و اتصالات بیرونی نیز در حال انجام است و این نوید را به مردم دیر می‌دهیم که هفته آینده این طرح مهم و حیاتی که نقش مهمی در حل مشکلات آب دیر دارد، به شبکه توزیع آب متصل می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید