• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61135
+
-

محرومیت‌های دیشموک زیر ذره‌بین استاندار

استاندار: در محاسبات، برنامه‌ریزی‌ها و توزیع اعتبارات استانی، مشکلات بخش دیشموک را در اولویت قرار خواهیم داد

استانی
محرومیت‌های دیشموک زیر ذره‌بین استاندار

استاندار کهگیلویه و بویراحمد به همراه مدیران ارشد استانی و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از نزدیک مشکلات منطقه دیشموک را بررسی کردند.

 به گزارش فارس، در این سفر یک‌روزه کاری، استاندار تازه‌نفس کهگیلویه و بویراحمد با استقبال پرشور و بی‌نظیر مردم دیشموک مواجه شد و سپس به همراه نماینده و مدیران ارشد استانی با عبور از جاده خاکی، کم‌عرض و صعب‌العبور، از روستاهای محروم و دورافتاده چندار و سرگچ بازدید کردند و پای درددل مردم نشستند.

آنها به صورت سرزده از منزل یکی از اهالی روستای سرگچ بازدید کردند و از وضعیت زندگی آنها مطلع شدند و پس از گشت در این منطقه محروم، به صورت رسمی جلسه بررسی مشکلات مردم بخش دیشموک را آغاز کردند. 
حجت‌الاسلام «علی‌اکبر راوند» در این نشست گفت: خدمات خوبی در زمینه برق، آب و گاز در دیشموک صورت گرفته است، اما انتظار می‌رود که تدابیر لازم در این زمینه برای خدمات‌رسانی بهتر شود.


بیان مشکلات از زبان امام جمعه

وی افزود: محورهای روستایی، بین‌روستایی و ارتباطی دیشموک به شهرستان‌های باغملک و دهدشت مشکلاتی از قبیل نبود پل بر روی رودخانه، پیچ‌های خطرناکی دارد که جا دارد استاندار به این مهم توجه ویژه کنند. 
راوند گفت: آب برخی از روستاهای بخش دیشموک 14 روز است که قطع شده. همچنین مصلای شهر دیشموک که بیش از 90 درصد تکمیل شده، نیازمند اختصاص بودجه برای اتمام پروژه و بهره‌برداری است.

امام جمعه دیشموک در خصوص خدمات بهداشتی - درمانی در دیشموک گفت: برخی از بیماران در مرکز بهداشتی درمانی دیشموک به خاطر کمبود‌ها جان خود را از دست می‌دهند و می‌طلبد توجه بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

راوند در خصوص خدمات آموزش و پرورش در بخش دیشموک گفت: در اوایل انقلاب فقط 2 معلم در این بخش داشتیم و الان بیش از 400 معلم به امر تدریس مشغول هستند که چنین خدماتی قابل‌تقدیر است. وی در خصوص ترک تحصیل دانش‌آموزان دیشموکی افزود: طبق بررسی میدانی صدا و سیما علت ترک تحصیل بیش از 100 نفر از دانش‌آموزان در برخی از روستاها نبود جاده و راه ارتباطی مناسب و نبود خوابگاه است.

ترک تحصیل سبب ایجاد معضلات و آسیب‌های اجتماعی همچون خودکشی در بخش دیشموک شده که بودجه فرهنگی آسیب‌های اجتماعی توسط امور اجتماعی استانداری به بخش دیشموک اختصاص داده نشده است. امام‌ جمعه دیشموک ایجاد ادارات ثبت احوال، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات را در بخش دیشموک ضروری دانست و گفت: استاندار با حضور در بین مردم دیشموک نشان دادند که در صدد حل کردن مشکلات بخش دیشموک هستند و خواستار رسیدگی به این مهم توسط ایشان هستیم. وی افزود: استاندار جدید در کل استان، بخش دیشموک و محروم‌ترین منطقه آن یعنی روستای سرگچ را برای بازدید انتخاب کردند و جاده روستای سرگچ و روستاهای در مسیر مورد توجه قرار خواهد گرفت. 


بهسازی مسیرهای مواصلاتی

نماینده دهدشت در مجلس شورای اسلامی در همین زمینه گفت: ریزش جاده به خاطر سیلاب‌های اخیر و کم‌عرض بودنِ آن را از نزدیک به همراه استاندار مشاهده کردیم و قطعا تصمیم مهمی در این زمینه اتخاذ خواهد شد.
«عدل هاشمی‌پور» در خصوص سد بالیاو گفت: مطالعات اجرایی سد بالیاو تمام شده است و در بودجه سال آینده، اعتبار لازم در خصوص اجرا شدن آن را برای ایجاد شغل و ساماندهی منازل روستاهای مجاور پیش‌بینی خواهیم کرد.

وی افزود: با کمک گرفتن از دولت، مسئولین و خیرین، چند کار مهم همچون جاده دیشموک به چاروسا و دم‌عباس به یاسوج و جاده دیشموک به قلعه دختر و پاتاوه یاسوج را برای برون‌رفت دیشموک از مشکلات اتخاذ کنیم. هاشمی‌پور در همین خصوص افزود: جاده دیگری که برای مردم دیشموک خیلی مهم است جاده تنگ چویل به خوزستان است. مردم شریف شهر دیشموک روابط سببی و نسبی نزدیکی با مردم شهرهای باغملک و رامهرمز دارند که یکی از خواسته‌های آنها است. 

همچنین پل سردو پس از 8 سال بازگشایی شد و هم‌اکنون مطالعات پل تنگ چویل به اتمام رسیده است و باید به مناقصه گذاشته شود و اعتبار لازم آن توسط «بیژن زنگنه» وزیر نفت، به این محور اختصاص داده شد. وی در خصوص پروژه سد بالیاو گفت: مطالعات سد بالیاو طبق اعتباری که برای آن تخصیص داده شد به اتمام رسید و 2 هزار میلیارد تومان بودجه برای ساخت سد نیاز داریم که از استاندار خواستار رسیدگی فوری آن هستیم. هاشمی‌پور در خصوص ایستگاه برق دیشموک و چاروسا گفت: ایستگاه بخش دیشموک و چاروسا پس از تحویل گرفتن زمین توسط شرکت توانیر انجام خواهد گرفت که جا دارد هرچه سریع‌تر این مهم را پیگیری کنیم.
نماینده مجلس در خصوص سرمایه‌گذاری و اعطای تسهیلات به معدن نیترات لیراب گفت: 4 میلیارد تسهیلات به سد نیترات اختصاص داده شد و دستگاه‌های آن به‌زودی نصب می‌شوند که جا دارد استاندار حمایت‌های لازم را از سرمایه‌گذار صورت دهد. 


تمهیدات استاندار برای رفع محرومیت

«حسین کلانتری» استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: به محروم‌ترین نقطه استان سفر کردیم تا وضعیت امکانات، زیرساخت‌ها، مسائل و نیازمندی‌های مردم بخش دیشموک را به همراه سردار هاشمی‌پور نماینده مجلس، فرماندار کهگیلویه، روحانیون و مدیران بخشی، شهرستانی و استانی، اصحاب رسانه، صدا و سیما و مطبوعات بررسی کنیم تا پس از جمع‌بندی‌های لازم تصمیمات خوبی در این زمینه برای بخش دیشموک طبق اولویت‌ها گرفته شود. وی افزود: در جلسه شورای توسعه برنامه‌‌ریزی استان به‌جد به بررسی مشکلات و آسیب‌های نقاط محروم به‌خصوص بخش دیشموک می‌پردازیم.

 کلانتری هدف بازدید از محروم‌ترین نقطه استان را بررسی و لمس مشکلات آنان از نزدیک دانست و گفت: در محاسبات، برنامه‌ریزی‌ها و توزیع اعتبارات استانی، مشکلات بخش دیشموک را در اولویت قرار خواهیم داد. استاندار کهگیلویه و بویراحمد از بازدید از نقاط محروم دیگر استان در شهرستان‌های باشت و بویراحمد خبر داد و افزود: انتخاب اولین سفر کاری به بخش دیشموک به خاطر وجود محرومیت‌های بیشتر نسبت به سایر نقاط کم‌برخوردار استان بوده است که پس از برنامه‌ریزی‌های لازم تصمیمات مناسبی در خصوص بخش دیشموک اتخاذ خواهد شد.

کلانتری گفت: اولویت‌بندی‌های لازم باید در‌خصوص حل مشکلات بخش دیشموک از طریق ایجاد و پیدا کردن منابع برای برطرف کردن مشکلات زیرساختی بخش دیشموک انجام خواهد شد. وی در همین خصوص اضافه کرد: برای جاده و محور دیشموک به دهدشت باید به صورت ملی کد بگیریم تا مشکل مردم و حمل و نقل آنان آسان‌تر شود. استاندار کهگیلویه و بویراحمد از تخصیص اعتبار برای پمپاژ آب به زمین‌های کشاورزی اسفندان به مساحت 500 هکتار خبر داد و افزود: سد بالیاو را در سال جاری بررسی می‌کنیم تا با تخصیص اعتبار لازم، عملیات آن را آغاز کنیم.

وی در خصوص غرامت ناشی از سیل به سیل‌زدگان در بارش‌های اخیر در پاسخ به سخنان نماینده مجلس گفت: تا چند روز دیگر پرونده مربوط به سیل‌زدگان به وزارتخانه‌های بالادستی ارجاع داده خواهد شد. در حوزه خسارت سیل 38 میلیارد تومان، در حوزه عمران شهری 10 میلیارد تومان، در حوزه آب و فاضلاب 4 میلیارد تومان و در خصوص بنیاد مسکن 14 میلیارد تومان اختصاص داده شده است. کلانتری از پرداخت تسهیلات کم‌بهره 4 درصد خبرداد و گفت: تسهیلات 4 و 12 و 18 درصد به ارزش 200 میلیارد تومان خواهد بود که سهم شهرستان کهگیلویه و بخش دیشموک بر اساس اسناد و مدارک ارائه‌شده پرداخت خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید