• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 11 بهمن 1396
کد مطلب : 5806
+
-

از مسیر اصلی جذب نقدینگی در سال 96رونمایی شد

ارزش مبادلات بورس‌ها در مرز 200هزار میلیارد تومان

سود شرکت‌های بورس با 11هزارمیلیارد تومان افزایش نسبت به پارسال به مرز 49هزار میلیارد تومان رسید

بازار سرمایه
ارزش مبادلات بورس‌ها در مرز 200هزار میلیارد تومان

آمارها نشان می‌دهد بازارسرمایه در سال‌96 به یکی از جذاب‌ترین مسیرها برای جذب نقدینگی تبدیل شده است. همزمان با رشد ‌شاخص‌ها ارزش کل معاملات بازارسرمایه در 10‌ماه امسال به 188هزار میلیارد تومان رسیده است. پیش‌بینی می‌شود با ادامه این روند ارزش کل معاملات بازار سرمایه در سال 96به راحتی از مرز 200هزار میلیارد تومان عبور کند و یک رکورد تاریخی را به ثبت برساند.

به گزارش همشهری، ارزش معاملات بازار سرمایه یکی از مهم‌ترین نکات برای ارزیابی عملکرد این بازار محسوب می‌شود. معمولا نسبت ارزش کل بازار‌های سرمایه با تولید ناخالص داخلی محاسبه می‌شود.  چنانچه ارزش کل تولید ناخالص داخلی ایران را برای سال 96در حدود 420میلیارد دلار محاسبه کنیم به این ترتیب ارزش کل معاملات بازار سرمایه نسبت به تولید ناخالص داخلی ایران رقمی در حدود 12درصد است که درصورت رشد معاملات تا پایان سال این نسبت افزایش خواهد یافت.

 

در هر بورس چقدر معامله انجام شده است

داده‌های آماری از وضع معاملات بازار سرمایه نشان می‌دهد ارزش کل دادوستد‌های انجام شده تاکنون از مرز 188هزار میلیارد تومان عبور کرده است. از این مقدار 90هزار میلیارد تومان معامله در بورس‌کالا انجام شده که این مقدار 48درصد از کل معاملات بازار سرمایه است. سهم بورس تهران و فرابورس هم از جمع کل معاملات به‌ترتیب 27و 22درصد بوده است. در این مدت 50هزارو 425میلیارد تومان سهام در بورس تهران و 41هزارو 828میلیارد تومان در فرابورس دادوستد شده است. امسال همچنین تحت‌تأثیر رشد معاملات اوراق سلف در بورس انرژی ارزش کل معاملات این بورس به 5هزارو 700میلیارد تومان معادل 3درصد از کل معاملات بازار سرمایه اختصاص یافته است. از اول سال تاکنون شرکت‌های تأمین سرمایه 1300میلیارد تومان اوراق سلف موازی در بورس انرژی منتشر کرده‌اند. همچنین ترکیب معاملات نشان می‌دهد ازمجموع کل معاملات انجام شده 58هزار میلیارد تومان مربوط به معاملات سهام، 50هزار میلیارد تومان اوراق آتی و 40هزار میلیارد تومان هم مربوط به معاملات کالا بوده است. در این مدت همچنین 23هزارو 200میلیارد تومان اوراق بدهی مانند صکوک و اسناد خزانه در بازار سرمایه فروخته شده است.

 

رشد 1000میلیارد تومانی سود شرکت ها

اطلاعات آماری دریافتی از عملکرد شرکت‌های بورس نشان می‌دهد پس از یک دوره نزول مدت‌دار،  سود شرکت‌های بورس در حال افزایش است. از نظر بنیادی بخش مهمی از رشد شاخص‌های بورس ناشی از پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس است و به‌طور طبیعی یکی از پایه‌های اصلی رشد شاخص‌ها در بورس افزایش سود شرکت‌های بورس است. از نظر تاریخی سود شرکت‌های بورس در دی‌ماه 92به بالاترین قله خود در تاریخ اقتصاد ایران رسید و بنگاه‌های مهم اقتصادی ایران توانستند نزدیک به 60هزار میلیارد تومان سود تولید کنند اما از این تاریخ به بعد تحت‌تأثیر بروز رکود تورمی روزبه‌روز از درآمد شرکت‌های بورس و همینطور سود خالص آنها کم شد تا اینکه اوایل امسال مقدار کل پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس به 39هزار میلیارد تومان هم رسید.  پس از آن با بهبود نماگر‌های اقتصاد ایران رفته رفته درآمد شرکت‌های بورس هم رشد کرد و اکنون این مقدار به 48هزارو 755میلیارد تومان رسیده است. با وجود اینکه پیش‌بینی سود شرکت‌ها هنوز تفاوت آشکاری با دی‌ماه 1392دارد و دست‌کم 11هزار میلیارد تومان کمتر از آن تاریخ است، با این حال نمودارهای مربوط به پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس نشان می‌دهد شیب سود شرکت‌های بورس در حال صعود است به‌طوری که در تازه‌ترین آمارها مقدار پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس در دی‌ماه امسال نسبت به‌ماه قبل 1064میلیارد تومان افزایش یافته است.

‌ماه قبل ارزش کل پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس 47هزارو 691میلیارد تومان بود. همان‌ماه پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس نسبت به آذر‌ماه دست‌کم 2هزار میلیارد تومان رشد کرده بود. طبق این داده‌ها از خرداد امسال تاکنون سود شرکت‌های بورس نزدیک به 9هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به عملکرد واقعی شرکت‌ها در سال 95معادل 11هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید