• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 13 خرداد 1398
کد مطلب : 57619
+
-

پایان داستان قطع گاز در ترشیز

خط لوله ١٦ اینچ گاز تربت حیدریه - کاشمر افتتاح شد

انرژی
پایان داستان قطع گاز در ترشیز

جواد افتخاری | خراسان رضوی-خبرنگار:


پس از گذشت 11 سال سرانجام با افتتاح پروژه احداث خط لوله 16 اینچ تربت حیدریه به کاشمر به طول 77 کیلومتر مشکلات قطعی گاه و بیگاه گاز در ترشیز، خلیل‌آباد و بردسکن حل شد. ساکنان این مناطق، سرمای استخوان‌سوزی را که در سال ٨٦، روزها منجر به قطعی گاز شد، به‌سختی گذراندند. زمستان سال 86 بود که 29 هزار مشترک در شرایط بد آب و هوایی و در دمای 20 درجه سانتیگراد زیر صفر زندگی سختی را تجربه کردند. پس از آن هم قطعی گاز، بارها و بارها در این مناطق مشکل‌ساز شد. 


گازرسانی به 3 هزار روستا تا پایان سال

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران می‌گوید: قبل از این‌که گاز بیاید، نفت استفاده می‌شد که هزینه مصرف آن برای هر خانوار 10 تا 12 میلیون تومان بوده است. «حسن منتظری تربتی» می‌افزاید: در روستاهایی که فاقد گاز هستند، سالانه هر خانوار 2 هزار لیتر از نفت سفید استفاده می‌کند که هزینه آن 100 تا 120 میلیون ریال می‌شود. 
وی همچنین با اشاره به این‌که هر خانوار ایرانی سالیانه 2 هزار و 500 متر مکعب مصرف گاز دارد، اظهار می‌کند: قیمت گاز حدود 5 میلیون تومان است که با ایجاد 5 میلیون تومان درآمد از هر خانوار می‌توانیم نسبت به توانمندسازی آنها اقدام کنیم. 

منتظری با بیان این‌که وزارت نفت در سال اول که گازرسانی به شهرها و روستاها را آغاز کرد اقدام به دریافت 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات از بانک کرد، می‌افزاید: اکنون با گازرسانی به بسیاری از روستاها نفت سفید آنها به فروش می‌رسد و از محل درآمدی که کسب می‌شود نسبت به گازرسانی به سایر روستاها اقدام خواهیم کرد. 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به این‌که بحمدالله انقلاب امروز دوران کامل شدنش را می‌گذراند، اظهار می‌کند: امیدواریم با تصمیمانی که نمایندگان در مجلس شورای اسلامی اتخاذ می‌کنند بتوانیم خدمات بیشتری به مردم ارائه دهیم. 

وی می‌گوید: روستاهایی که اکنون گازدار می‌شوند سرما را به‌خوبی لمس کرده‌اند، به همین خاطر مطمئن هستیم مردم این مناطق قدر این نعمت را بیشتر از دیگران خواهند دانست.  منتظر تربتی با بیان این‌که در 40 سالگی شرکت ملی گاز تقریبا گازرسانی به شهرها در حال پایان است، می‌افزاید: براساس تصمیم اتخاذشده تمامی روستاها طی چند سال آینده گازرسانی خواهند شد. 

وی با اشاره به این‌که امسال برای اولین بار پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 3 هزار روستا به شبکه گاز متصل شوند، عنوان می‌کند: در هیچ سالی چنین آماری را نداشته‌ایم. 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام این‌که امسال شاهد انقلاب گازرسانی در بخش روستایی هستیم، می‌گوید: به‌رغم این‌که این پروژه‌ها هزینه‌های بسیاری داشته اما با کمک مجلسیان توانسته‌ایم اغلب روستاها را به شبکه گاز متصل کنیم. 

منتظری با بیان این‌که اکنون 80 درصد جمعیت روستایی و بیش از 98 درصد جمعیت شهری کشور از نعمت گاز طبیعی بهره‌مندند، می‌افزاید: این موضوع رکورد بی‌نظیری در جهان است.  وی با اشاره به این‌که شرکت ملی گاز خدمتی را ارائه می‌دهد که منفعت آن به تمام مردم می‌رسد، اظهار می‌کند: متوسط مصرف گاز در 10 ماهه گذشته سال جاری، 840 میلیون متر مکعب بوده که بیش از 35 درصد نسبت به سال 91 افزایش یافته است. 


افتتاح؛ 6 ماه زودتر از موعد

در ادامه مجری طرح خطوط لوله اصلی و فرعی شرکت مهندسی و توسعه گاز می‌گوید: با تامین به‌موقع کالاهای مورد نیاز موفق شدیم خط لوله انتقال گاز تربت حیدریه به کاشمر را ۶ ماه زودتر از موعد مقرر آن افتتاح کنیم. «مهدی فلاح تفتی» طول این خط را ۷۷ کیلومتر و قطر آن را ۱۶ اینچ اعلام می‌کند و می‌افزاید: به‌رغم این‌که تاکنون شهر کاشمر با یک خط لوله ۱۲ اینچ قدیمی تغذیه می‌شد و با افت یا قطع فشار گاز روبه‌رو بود، اما با افتتاح خط انتقال گاز تربت حیدریه به کاشمر از امسال دیگر مشکل قطع گاز در کاشمر و روستاهای آن نخواهیم داشت. وی با بیان این‌که این خط در ابتدای آذرماه تزریق گاز شد، اظهار می‌کند: امسال دیگر مردم نگران فصل سرما و قطع یا افت فشار گاز نخواهند بود. 

مجری طرح خطوط لوله اصلی و فرعی شرکت مهندسی و توسعه گاز با اعلام این‌که در این خط از هیچ تجهیزات خارجی استفاده نشده است، می‌گوید: اگر می‌خواستیم شیرها و قطعات را از خارج از کشور تهیه کنیم، برای ما مقرون به صرفه نبود، اما اکنون که با استفاده از کالاهای ایرانی و توانمندی شرکت‌های داخلی طرح را اجرا کرده‌ایم، حدود ۶۰ درصد در هزینه‌هایمان صرفه‌جویی شده است. وی یادآور می‌شود: خط تربت حیدریه به کاشمر با هزینه ۵۷ میلیارد تومانی آماده افتتاح شده که شهر کاشمر، برخی مناطق صنعتی و ۴ روستای بین راهی را پوشش می‌دهد. 


برخورداری 85 درصد روستاهای استان از نعمت گاز

در ادامه، مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی از برخورداری 85 درصد روستاهای بالای 40 خانوار استان از نعمت گاز خبر داد.  «سید حمید فانی یزدی» با بیان این‌که تا پایان سال آینده با اتمام پروژه گازرسانی به 550 روستا پرونده گازرسانی به روستاهای خراسان رضوی بسته خواهد شد، اظهار می‌کند: این استان با 31 هزار کیلومتر شبکه گازرسانی و 2 میلیون و 200 هزار مشترک رتبه نخست کشور را در این حوزه به خود اختصاص داده است. 

وی می‌گوید: اکنون 2 میلیون مشترک در خراسان رضوی از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند و 31 هزار کیلومتر شبکه گازرسانی در استان انجام شده که سالانه بالغ بر 11 میلیارد متر مکعب گاز در خراسان رضوی مصرف می‌شود. 

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی یادآور می‌شود تا پایان سال جاری 550 روستای بالای 20 خانوار در استان از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند. 
وی با بیان این‌که تاکنون 97 درصد شهرها و روستاها گازرسانی شده‌اند، می‌گوید: مهم‌ترین اقدام شرکت گاز خراسان رضوی شبکه‌گذاری شهری بوده که قبل از انقلاب 324 کیلومتر و بعد از انقلاب 11 هزار و 114 کیلومتر بوده است. 


تقسیم خراسان رضوی به ۱۲ منطقه اقتصادی

در این مراسم استاندار خراسان رضوی با تاکید بر این‌که توسعه اقتصاد خانوار روستایی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت تدبیر و امید است، می‌گوید: برای تحقق این مهم فعالیت‌های خود را بر روی آموزش متمرکز کرده‌ایم.  «علیرضا رزم‌حسینی» تنها راه نجات کشور را استفاده از شرکت‌های غیردولتی می‌داند و می‌افزاید: چالش اصلی نظام اسلامی اقتصاد است. 

وی با اعلام این‌که دشمن بر روی مسائل اقتصادی متمرکز شده است، تلاش در راستای توسعه اقتصادی را نیازمند مشارکت همه بخش‌های حاکمیتی می‌داند و عنوان می‌کند: اکنون 18 نماینده استان در این حوزه تلاش می‌کنند.  استاندار خراسان رضوی با بیان این‌که متاسفانه به‌رغم این‌که بسیاری از جوانان روستایی تحصیلات عالیه دارند، اما بیکارند و به حاشیه شهر مشهد مهاجرت کرده‌اند، می‌گوید: تنها راه نجات این مشکل فعال کردن شرکت‌های غیردولتی است.  

وی با اشاره به این‌که در این راستا خراسان رضوی را به ۱۲ منطقه اقتصادی تقسیم کرده‌ایم و برای هر منطقه مسئول تعیین شده و برای هر روستا و بخش برنامه داریم، اظهار می‌کند: طرح تجمیع روستایی باید انجام شود و عدالت اجتماعی با اقتصاد و فرهنگ قوی ارتقا یابد. 


رتبه نوزدهم ایران در بخش صنعت 

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: اکنون ایران در حوزه پزشکی در رتبه دهم جهان، حوزه کشاورزی رتبه دهم، حوزه صنعتی رتبه نوزدهم، هوا و فضا رتبه هشتم جهان، زیردریایی رتبه هشتم، تولید علم رتبه چهارم و در حوزه ورزش در رتبه سیزدهم جهان قرار دارد. «سعید باستانی» اظهار می‌کند: کمترین وظیفه ما مسئولان این است که وظایف خود را در 40 سالگی انقلاب به‌خوبی اجرا کنیم و تا جایی که توان داریم در این زمینه اطلاع‌رسانی کنیم. 

وی یادآور می‌شود: در تربت حیدریه بزرگ‌ترین کارخانه فولاد با حدود 2 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سال آینده بهره‌برداری و سبب اشتغال‌زایی 3 هزار نفر می‌شود و در حوزه پزشکی 70 هزار متر‌ مربع درمانگاه و بیمارستان در حال احداث است که تا هفته دولت آینده به بهره‌برداری می‌رسد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :