• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 9 خرداد 1398
کد مطلب : 57276
+
-

محوطه میدان مشق جاهای زیادی برای بازدید دارد

یک میدان و کلی ساختمان دیدنی

میدان مشق فقط یک میدان قدیمی نیست، اطراف آن چندین ساختمان تاریخی و زیبا وجود دارد که حالا هر یک از آنها برای خودشان کاربری خاصی پیدا کرده‌اند. اگر وقت بگذارید می‌توانید از آنها هم بازدید کنید.

  موزه پست، دست راست سردر باغ‌ملی 
موزه پست و ارتباطات، در ضلع شرقی سردر باغ‌ملی قد علم کرده است؛ درست همان جایی که مجسمه پسرکی، نامه‌ای آهنین را به درون صندوق پست می‌اندازد. ساختمانش متعلق به اداره کل پست تهران است که کار ساخت آن در سال۱۳۰۷ شروع شده و در سال۱۳۱۳ به اتمام رسیده بود. در این موزه آثار و اشیای قدیمی مربوط به مبادله‌های پستی به نمایش گذاشته می‌شود. از انواع وسایل توزین کالا‌ها گرفته تا صندوق امانات، صندوق‌های پستی، مهر‌ها و تمبر‌ها، وسایل تحریر سنتی، اسناد و مدارک پستی قدیم و... .
  موزه‌ملی در غرب باغ‌ملی 
موزه‌ملی‌‌ همان موزه ایران باستان است و در ضلع غربی محوطه باغ‌ملی و خیابان سی‌تیر جا خوش‌کرده است. ساخت این موزه از سال۱۳۱۳ آغاز شد و 3 سالی ادامه داشت تا اینکه این موزه را به یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان از نظر حجم، کیفیت و تنوع آثار تبدیل کند. معماری بنای این موزه هم با الهام از معماری طاق کسری در تیسفون شکل گرفت و خود از مجموعه‌های دیدنی شهر است. موزه ملی از 2 بخش مجزا، یکی مربوط به آثار متعلق به ایران باستان و دیگری آثار دوره اسلامی تشکیل شده است. قدیمی‌ترین اشیای این موزه تیغه‌های سنگی مربوط به عصر حجر است.
  موزه و کتابخانه ملک 
برای رفتن به موزه و کتابخانه ملک، باید از سد درهای فولادین سردر باغ‌ملی عبور کنید. «حاج حسین ملک» که به‌دنبال ساختمان جدید و بزرگ‌تری برای موزه ملک بود، ملکی را در محوطه باغ‌ملی تملک و وقف کرد. عمرش به برپایی موزه در این مکان قد‌نداد و بالاخره آستان‌قدس‌رضوی در سال۱۳۶۴ کلنگ ساخت موزه و کتابخانه را در این مکان بر زمین زد. کتابخانه ملی ملک، یکی از   6 گنجینه بزرگ نسخ خطی ایرانی است. موزه ملک هم جایی برای نگهداری از آثار هنری هنرمندان بنام کشور در زمینه‌های نقاشی و صنایع‌دستی و فرش‌های نفیس است.
  عمارت قزاقخانه، هسته اولیه میدان مشق 
عمارت نظامی‌ای بود که به واسطه تعلیم نظامی‌ها در میدانگاه روبه‌روی آن، به میدانگاه، نام میدان مشق را نسبت دادند. زمان فتحعلی‌شاه، این مکان به‌عنوان نقطه شمالی شهر شناخته شده بود و نام پادگان نظامی آن، بعد‌ها به «عمارت قزاقخانه» مشهور شد. عمارت قزاقخانه، در حقیقت هسته اولیه میدان مشق است که چندین بار در آن تغییرات ایجاد شد. در محوطه میدان مشق هم، به‌تدریج و در طول زمان ساخت و تأسیس بناهای زیادی صورت گرفت. ازجمله این بناها ساختمان‌های کاخ شهربانی و کاخ وزارت امور‌خارجه ، عمارت پست و... است.
  ساختمان‌های دیگر محوطه میدان مشق
از باغ‌ملی، امروز تنها نامی مانده و سردری با معماری زیبا. آنچه در محوطه میدان مشق بیش از هر چیز دیگری به چشم می‌خورد، ساختمان‌هایی است که بالای درهای ورودی آن نوشته شده «ساختمان وزارت امور خارجه». از جمله این ساختمان‌ها «کاخ شهربانی» است که امروز به ساختمان اصلی وزارت امور خارجه تبدیل شده. سرستون‌های این بنا از روی معماری دوران هخامنشیان الگوبرداری شده و پله‌های آن کاخ آپادانا را یادآور می‌شود. دیگر ساختمان‌های وزارت امور‌خارجه هم در اطراف محوطه میدان مشق پراکنده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید