• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 7 خرداد 1398
کد مطلب : 57137
+
-

هیچ مدیریتی بر جنگل‌های شمال اعمال نمی‌شود

هیچ مدیریتی بر جنگل‌های شمال اعمال نمی‌شود

شاهرخ جباری ارفعی/عضو پیشین شورای‌عالی جنگل

قانون برنامه ششم توسعه، در بخش محیط‌زیست و در راستای حفاظت از آن، دولت را موظف کرده طرح‌های جنگلداری شمال کشور را ظرف 3سال خاتمه داده و نسبت به تهیه طرح‌های جایگزین و اجرای آن از سال چهارم اجرای برنامه(1399) اقدام کند.
دولت(سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور)، بخش اول این وظیفه یعنی توقف طرح‌های سابق را با سرعت و حتی جلوتر از برنامه انجام داده و درحالی‌که علاقه‌مندان جنگل منتظر ارائه طرح‌های جایگزین هستند(تا نسبت به حفاظت و پایداری این منبع ارزشمند اطمینان خاطر حاصل کنند) در مصاحبه مسئولان اعلام شد که هنوز دستورالعمل طرح جایگزین تهیه نشده است.
در خوش‌بینانه‌ترین حالت، حتی اگر دستورالعمل فوق تا پایان سال‌جاری تهیه و ابلاغ شود، حدود 2سال زمان برای تامین اعتبار، انتخاب مشاور، تهیه اصل طرح، بررسی و تصویب و سرانجام انتخاب مجری طرح نیاز است و به ناچار ادامه کار به برنامه هفتم توسعه خواهد رسید! 
به بیانی دیگر در طول برنامه توسعه ششم، هیچ مدیریتی بر جنگل‌های شمال کشور اعمال نخواهد شد. بدیهی است بررسی اقدامات گذشته و تدوین سیاستگذاری‌های آینده 
مدیریت جنگل، از ضرورت‌ها و الزامات تهیه و اجرای طرح جایگزین است.
ارزیابی گذشته شامل مواردی چون آسیب‌شناسی طرح‌های جنگلداری سابق، ارزیابی طرح‌های مشترک با سازمان‌های جهانی، هماهنگی‌های درون‌بخشی و برون‌بخشی، احیای جنگل‌های تخریب شده و طرح خروج دام از جنگل است. 
ترسیم آینده هم شامل تعیین سیاست‌های کلی مدیریت جنگل‌های شمال در مواردی چون امکان بهره‌برداری چوبی، وضعیت چرای دام در جنگل، ساماندهی جنگل‌نشینان پراکنده، مشارکت مردم محلی و تعیین شاخص‌های ارزشیابی طرح‌های جایگزین است.
ضرورت‌ها و الزامات فوق، نیازمند مشارکت دانشگاهیان، محققان و صاحب‌نظران و استفاده از دانش و تجربه موجود در کشور است؛ از این‌رو می‌بایست انجمن‌های علمی، دانشگاهیان و محققان، تشکل‌های صنفی، سازمان‌های مردم‌نهاد و تمامی صاحب‌نظران به یاری بخش دولتی شتافته و در اسرع وقت، با برگزاری نشست‌های تخصصی، سازمان متولی را در انجام وظایف قانونی خود یاری دهند. حفاظت از جنگل و تحویل جنگلی بیشتر و بهتر به نسل آینده، وظیفه‌ای ملی و همگانی است؛ این را همه به یاد داشته و به آن متعهد باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید