• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 7 خرداد 1398
کد مطلب : 57133
+
-

صدای پرویز بهرام جاودانه شد

خبر
صدای پرویز بهرام جاودانه شد

یکی دیگر از صداهای ماندگار دوبله ایران هم به سرای ابدیت شتافت. به گزارش همشهری، پرویز بهرام پیشکسوت دوبله ایران پس از یک دوره بیماری در 85سالگی درگذشت. بهرام در تهران متولد شده بود. در کودکی به‌دلیل شغل پدرش در بابل ساکن شد و تحصیلات اولیه را در آنجا گذراند. 
پدر وی علی‌اکبر بهرام، آیینه‌کار، گچ‌بر و مجسمه‌ساز بود که نمونه‌هایی از کارهای او در کاخ گلستان همچنان موجود است. پرویز بهرام در دانشگاه در رشته کارشناسی حقوق قضایی تحصیل کرد و فارغ‌التحصیل شد. پرویز بهرام را بسیاری به‌عنوان یک دوبلور حاذق می‌شناسد، این در حالی است که او سال‌ها وکیل رسمی دادگستری نیز بود.  او به واسطه آشنایی با جعفر والی و لطیف‌پور وارد کار دوبله(صدا‌پیشگی) شد. در منابع مختلف از مرحوم جعفر والی به‌عنوان کاشف صدای پرویز بهرام یاد می‌کنند.
 پرویز بهرام را بیشتر با صدا‌پیشگی در فیلم‌‌ها و سریال‌های خاطره‌انگیز و در نقش بازیگران مهم و اصلی می‌شناسند. او در فیلم ژولیوس سزار دوبله جیمز میسون، بازیگر نقش بروتوس را عهده‌دار بود، در فیلم مرد‌سوم صدا‌پیشه اورسن ولز، در فیلم بازرس صدا‌پیشه لارنس اولیویه بازیگر مشهور سینمای انگلیس، در مستند جاده ابریشم‌ صدا‌پیشه راوی این مستند، در سریال مارکوپولو دوبلور دنهولم الیوت بازیگر نقش نیکولو پولو و در سریال امام‌علی(ع) صدا‌پیشه مرحوم عباس امـیری، بـازیـگر نـقـش ابوموسی اشعری بود. او صدا‌پیشه بازیگر اصلی سـریال‌هـای کـارآگاه کـاستر و کارآگاه درک نیز بود. پیکر شادروان بهرام فردا (چهارشنبه) ساعت 10 صبح از مقابل تالار وحدت تشییع می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید