• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 31 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56494
+
-

بازارگوشی موبایل درکما


نوسان نرخ ارز، کاهش 86درصدی واردات رسمی در فروردین امسال و ممنوعیت واردات گوشی‌های مسافری از ابتدای خردادماه، بازار گوشی تلفن همراه را به کما برد.

به گزارش همشهری، بررسی قیمت و وضعیت عرضه انواع گوشی تلفن همراه در مراکز عمده عرضه حاکی از تشدید رکود بازار به‌دلیل کمبود، گرانی بی‌رویه وکاهش قدرت خرید مشتریان است. این شرایط موجب زمینگیر شدن کسب و کار فعالان صنفی و روی آوردن آنها به ارائه خدمات و فروش لوازم جانبی و گوشی‌های دست دوم شده است. با کاهش واردات در فروردین  و ممنوعیت رجیستری گوشی‌های مسافری از ابتدای خرداد‌ماه،شرایط بازار و کسب و کار موبایل‌فروشان بدتر خواهد شد.

کاهش فروش گوشی به یک ششم
یکی از فروشندگان موبایل در پاساژ بزرگمهر خیابان جمهوری در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرد که خبر ممنوعیت رجیستری گوشی‌های مسافری از ابتدای خرداد‌ماه امسال موجب شد تا دیروز به‌رغم کاهش نسبی نرخ دلار، قیمت انواع گوشی موبایل در بازار کاهش نیابد. رامین رضایی بازار کنونی فروش گوشی موبایل را بسیار ضعیف قلمداد کرد و گفت: اکنون قدرت خرید مردم برای گوشی‌های گرانقیمت موبایل تقریبا به صفر رسیده و اغلب مشتریان خواستار خرید قسطی و شرایطی گوشی هستند. به گفته او با این روند میزان فروش گوشی در بازار به یک‌ششم کاهش یافته و تعداد مشتریان خرید گوشی‌های دست دوم بیشتر شده است.

او در مورد قیمت فروش برخی انواع گوشی‌های برند اپل در بازار گفت: دیروز قیمت گوشی آیفون ایکس 64گیگ به 13میلیون و600، ایکس اس 64گیگ به 16میلیون، ایکس اس 256گیگ به 18میلیون، ایکس مکس 64گیگ به 18میلیون و 256گیگ به 20میلیون تومان رسیده و به‌دلیل این قیمت‌های بالا و کاهش قدرت خرید مردم، عملا مشتری‌ای برای خرید گوشی برندهای گرانقیمت در بازار وجود ندارد. رضایی افزود: با این قیمت‌ها و شرایط بازار 6‌ماه است که حتی یک گوشی اپل نیز نفروخته‌ایم و فروشندگان به انجام تعمیرات و فروش گوشی دست‌دوم و لوازم جانبی موبایل روی آورده‌اند. او گفت: شرکت‌های وارد‌کننده رسمی گوشی نیز به‌دلیل نوسان نرخ ارز، تمایل چندانی به واردات ندارند؛ گرچه گفته می‌شود که قرار است گوشی‌های شرکتی وارد بازار شود اما قطع رجیستری گوشی‌های مسافری موجب انحصار واردات رسمی در بازار گوشی موبایل و افزایش قیمت‌ها می‌شود.

پایان رجیستری گوشی مسافری
 سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان این مطلب اعلام کرد: پایان اردیبهشت آخرین مهلت برای راه‌اندازی اتصال سامانه گمرک به نیروی انتظامی است و با توجه به اطلاع‌رسانی‌های انجام شده به هیچ وجه تمدید نخواهد شد و قرار است از ‌ماه آینده این سامانه دیگر روی گوشی‌های غیرمسافر بسته شود. حمیدرضا دهقانی‌نیا افزود: نیاز ماهانه بازار به گوشی تلفن یک میلیون و 500هزار دستگاه است که با توجه به شرایط ارزی به 900هزار دستگاه رسیده اما براساس آمار‌های ثبت شده در سامانه همتا از شهریور 97تا چهارم اردیبهشت امسال 4میلیون و 100هزار گوشی تلفن همراه از طریق مسافر وارد کشور شده است.

کاهش 86درصدی واردات گوشی
تازه‌ترین آمار رسمی گمرک ایران از واردات گوشی تلفن همراه نیز حاکی است که میزان واردات این کالا در فروردین‌ماه امسال نسبت به همین‌ماه در سال گذشته ۸۶ درصد کاهش داشته است. در این مدت ارزش واردات گوشی موبایل ایران 6میلیون و ۱۰۰ هزار دلار بوده. در فروردین پارسال ۴۳ میلیون و ۹۷۵ هزار دلار گوشی موبایل به ایران وارد شده بود. همچنین واردات موبایل در فروردین ۹۷ از 3کشور چین، امارات متحده عربی و کره‌جنوبی بوده، درصورتی‌که در فروردین امسال واردات گوشی به ایران از امارات متحده عربی و چین انجام شده است.

تأیید وضعیت بد بازار موبایل
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه وضعیت بازار تلفن همراه خوب نیست، گفت: مدیریت اقتصاد بازار تلفن همراه بر عهده وزارت ارتباطات نیست، سامانه فنی، راه‌اندازی شده اما واردکنندگان اصلی در حوزه تامین ارز و ثبت سفارش با مشکل مواجه هستند و نهادهای تصمیم‌گیرنده دیگری وجود‌دارد.

محمدجواد آذری جهرمی افزود: وزارت صنعت در زمینه رفع مشکلات واردات و بانک مرکزی برای تامین ارز تلاش کرده‌اند که باید فعالیت آنها ادامه یابد تا چرخه معیوب واردات گوشی تلفن همراه اصلاح شود. آذری‌جهرمی درباره گوشی‌های مسافری گفت: بار مسافری در گمرک تعریف دارد و براساس قانون، مسافر فردی است که به سفر رفته اما با توجه به اینکه چرخه واردات مشکل دارد، برخی تلفن همراه را به‌صورت مسافری وارد می‌کنند؛ اعتقاد داریم افرادی که واردات را انجام می‌دهند فرایند را تسهیل کنند تا به جای واردات به‌صورت مسافری نسبت به واردات قانونی اقدام کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :