• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 9 بهمن 1396
کد مطلب : 5579
+
-

ملاقات در سوچی برای آینده سوریه

سیاست خارجی
ملاقات در سوچی برای آینده سوریه

نخستین کنگره ملی سوریه بعد از 7سال بحران در این کشور قرار است امروز و فردا در سوچی روسیه برگزار شود؛ نشستی که نتیجه یک سال مذاکره مقامات ایران، روسیه و ترکیه است و درنظر دارد آینده سیاسی سوریه را با حضور نمایندگان دولت سوریه و معارضه این کشور مورد تبادل نظر قرار دهد. در همین رابطه حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه ایران در امور سیاسی و مذاکره‌کننده ارشد ایران در امور آستانه روز شنبه با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار آخرین تحولات سیاسی و میدانی سوریه به‌ویژه وضعیت در شمال سوریه و منطقه عفرین و همکاری‌های دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. انصاری همچنین با ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه درباره تحولات این کشور رایزنی کرده بود. براساس این گزارش، جابری انصاری چند روز پیش نیز با الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه پوتین در امور سوریه و میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه و فرستاده ویژه پوتین در امور خاورمیانه دیدار و گفت‌وگو کرد. لاورنتیف هفته قبل گفته بود که مسکو، دعوتنامه‌هایی را به نام 3کشور روسیه، ایران و ترکیه که 3 کشور ضامن آتش‌بس هستند برای کشورهای اردن، مصر، عربستان، عراق، لبنان و قزاقستان ارسال کرده و دعوتنامه‌هایی نیز برای نماینده سازمان ملل و ناظرانی از آمریکا، چین، انگلیس و فرانسه ارسال شده است. از سوی دیگر استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه گفته است: مذاکرات صلح سازمان ملل در وین بین دولت سوریه و مخالفان پایان یافته و سازمان ملل هنوز تصمیم نگرفته در مذاکرات صلح سوریه (گفت‌وگوهای ملی سوریه) که قرار است در روسیه برگزار شود، شرکت کند.

مقامات روس انتظار دارند که حدود 1500نفر، ازجمله تمامی طرفین مناقشه سوریه و ناظرین بین‌المللی، به‌خصوص مقامات سازمان ملل متحد و نمایندگان کشورهای نقش‌آفرین در عرصه سوریه، در نشست سوچی شرکت کنند. یکی از مهم‌ترین وظایف این کنگره تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه است. این در حالی است که هیأت مذاکرات معارضان سوری روز شنبه در صفحه توییتر خود اعلام کرده بودند که این هیأت کنفرانس سوچی را تحریم کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید