• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 7 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53686
+
-

اصلاح قانون انتخابات به مجلس یازدهم می‌رسد؟

آغاز مذاکرات انتخاباتی شورای نگهبان و وزارت کشور


قریب به 9‌ماه تا برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مانده است و احزاب و دست‌اندرکاران انتخابات به جد مشغول برنامه‌ریزی برای چگونگی حضور در انتخابات پیش‌رو هستند. در این بین اگرچه تعیین استراتژی احزاب و فعالان سیاسی روشن‌کننده حال و هوای کارزار انتخاباتی اسفندماه پیش‌رو خواهد بود، اما فعالیت جدی مجلسی‌ها برای اصلاح قانون انتخابات بیش از پیش بر روند برگزاری این دوره از رقابت‌های انتخاباتی سایه انداخته است. چنانچه مصوبات روزهای اخیر بهارستان در مورد چند و چون برگزاری انتخابات مجلس به محور مذاکرات و رایزنی مجریان انتخابات و شورای نگهبان بدل شده است.

بحث استانی‌شدن انتخابات مجلس که به جد سازوکار تعیین نمایندگان مجلس شورای اسلامی را هم تحت‌تأثیر قرار داده است، ازمباحث داغ این روزهای مجلس و شورای نگهبان است. اگرچه عزم اکثریت مجلس رفتن به سوی انتخابات استانی است، اما خبرهای غیررسمی‌ای که از شورای نگهبان منتشر می‌شود، حکایت از مخالفت این نهاد با این مصوبه بهارستان دارد و مخالفتی که عامل اصلی‌اش کاهش مشارکت عمومی مردم است. کدخدایی در این‌باره نیز بیان کرد: این مصوبه هنوز برای ما ارسال نشده است. به محض ارسال،‌آن را بررسی می‌کنیم و نمی‌دانم طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس به این انتخابات می‌رسد یا خیر. کدخدایی با بیان اینکه بررسی‌های لازم در این زمینه طی 20روز اول انجام و درصورت نیاز اصلاح می‌شود، تصریح کرد: در مسیر اصلاح قانون انتخابات کارشناسان ما راهنمایی‌ها و کارشناسی‌های لازم را داشتند. امیدواریم به‌گونه‌ای کمک‌کننده انتخابات سالمی باشد.

کدخدایی در حالی از تأیید مصوبه مجلسی‌ها در اصلاح قانون انتخابات ‌‌توسط شورای نگهبان ابراز تردید می‌کند که مجلس شورای اسلامی قریب به 50روز است به جد مباحث اصلاح قانون انتخابات را - در لوای طرحی که به استانی‌شدن انتخابات شهره شده است - در دستور کار دارند. چنانچه بعد از اتمام کار لایحه بودجه‌98 در بهارستان، نمایندگان بی‌وقفه وارد بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات شده‌اند، تاکنون استانی‌شدن انتخابات مجلس و ممنوعیت کاندیداتوری برای نمایندگانی که 3 دوره متوالی در مجلس حضور دارند، تعیین سقف سنی برای کاندیداها، الزام داشتن مدرک کارشناسی ارشد برای کاندیداهای انتخابات مجلس و... ازجمله مهم‌ترین مصوبات نمایندگان در طرح اصلاح قانون انتخابات است.

مذاکرات انتخاباتی کدخدایی و رحمانی‌فضلی
البته استانی‌شدن انتخابات تنها محور مورد بحث دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات پیش‌رو نیست و دیگر مباحث در این‌باره برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیکی است؛ موضوعی که در سال‌های اخیرا مکررا در فصول انتخابات برجسته و خبر‌ساز می‌شود اما همچنان اجرای سراسری و غیرآزمایشی آن محل نقد و بررسی صاحب‌ امر است. در همین راستا هم اخیرا عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان از رایزنی این نهاد با وزارت کشور بر سر برگزاری انتخابات الکترونیک در ماراتن انتخاباتی اسفندماه خبر داد و گفت: ‌خوشبختانه همکاری خوبی بین ما و وزارت کشور وجود دارد و کارشناسان ما مرتب در تماس هستند. کدخدایی ادامه داد: اخیرا ملاقاتی با عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور داشتم و صحبت‌های اصلی در مورد الکترونیکی‌شدن انتخابات انجام شد. وی به فارس گفت: ‌امیدواریم مراحل مختلف را که از جهت فنی مورد تأیید وزارت کشور و شورای نگهبان است، در هر مرحله‌ای از انتخابات پیش برویم که به آن طرح جامع انتخابات برسیم. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که بنابراین اگر ایرادات مورد نظر درخصوص الکترونیکی‌شدن انتخابات برطرف شود این موضوع مورد تأیید شورای نگهبان خواهد بود، گفت: قطعا بله، ما حتما استقبال می‌کنیم و اصرار ما هم بر الکترونیکی‌شدن انتخابات است.

او در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود شورای نگهبان با الکترونیکی‌شدن انتخابات مخالف است، گفت:‌ خیر، ما همیشه از این موضوع استقبال کردیم.

   عزم بهارستان جدی است
اهمیت عزم جدی بهارستان در سامان‌دادن به قانون انتخابات در این است که هرچند دولت‌های گذشته و ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی- از دوره پنجم مجلس شورای اسلامی - همگی بر ضرورت اصلاح قانون انتخابات ‌تأکید می‌کردند، اما بیش از 3دهه است که پرداختن به این مهم مغفول مانده و پرداختن به بحث انتخابات میراثی بود که در انتهای دوره‌ دولت‌ها و مجالس بر سر کار به دولت‌ها و مجالس بعدی حواله داده می‌شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید