• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 7 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53657
+
-

چهره‌های خبرساز آغاز سال: فرشید اسماعیلی

چیپ نحس

ستاره‌ای که اسیر خودش شد

امیرمحمد یعقوب‌پور

مصدومیت شدید در بازی با ماشین‌سازی، روزهای تلخ فرشید اسماعیلی در لیگ برتر هجدهم را تکمیل کرد. تا هر کسی بتواند به بهانه همدردی با سیل‌زدگان تور ماهیگیری‌اش را در دریا بیندازداما حالا دیگر این بازیکن ادامه فصل را از دست داده و ادامه دیدارهای حساس تیم شفر در این فصل را از روی سکوها تماشا خواهد کرد. در 25سالگی، دلیلی برای ناامیدی فرشید از بازگشت به روزهای خوب گذشته وجود ندارد. او همچنان می‌تواند پیراهن شماره 8 استقلال را برای خودش حفظ کند و با این پیراهن، دوباره به چهره محبوب تماشاگران آبی‌ها تبدیل شود.

اگر «ماشین زمان» وجود داشت، فرشید اسماعیلی می‌توانست یکی از جدی‌ترین مشتریانش باشد. او دست به هر کاری می‌زند تا زمان را به لحظه زدن پنالتی سرنوشت‌ساز دربی برگرداند. در آن شرایط دیگری خبری از ضربه «چیپ» نبود و او راه ساده‌تری را برای گل زدن به علیرضا بیرانوند انتخاب می‌کرد. شاید اگر آن توپ به تور دروازه بیرو می‌رسید، آبی‌ها در دربی شکست نمی‌خوردند و حتی فرصت برنده‌شدن در آن مسابقه را به‌دست می‌آوردند. محبوبیت فرشید چند برابر می‎شد و استقلال شانس به‌مراتب بیشتری برای قهرمانی این فصل لیگ برتر داشت. اسماعیلی باید بپذیرد که نمی‌تواند به زمان دست بزند. همه‌‌چیز تمام‌شده و نتیجه شهرآورد دیگر تغییر نمی‌کند. فرشید اما هنوز می‌تواند تغییرات زیادی را در تصمیم‌های کلیدی زندگی ورزشی‎اش به‌وجود بیاورد. آن پنالتی به دلایل مختلف، جنجال‌های زیادی برانگیخت. مرد شماره8، یکی از گزینه‌های زدن این ضربه به‌شمار می‌رفت و منشا و پاتوسی نیز هر کدام قصد داشتند پشت این پنالتی بایستند. آنچه در این لحظات ملتهب گذشت، بدون تردید روی ذهنیت فرشید نیز تأثیر زیادی گذاشت. اتهام بزرگ او از نگاه هواداران استقلال، تنها از دست دادن ضربه پنالتی نبود. او با این اتهام روبه‌رو شد که یک موقعیت حساس و بغرنج را برای کارهای «نمایشی»‌اش خرج کرده و همچنین متهم بود که به‌خاطر این ضربه، در رختکن با هم‌تیمی‌ها درگیر شده است. در نخستین بازی ورزشگاه آزادی پس از شهرآورد، هواداران استقلال بدون توجه به نمایش‌های خوب اسماعیلی در این سال‌ها برای تیمشان، او را هو کردند. این بازیکن انگیزه‌های زیادی داشت تا دوباره برای تیم شفر گل بزند و باز هم خودش را ثابت کند اما آسیب‌دیدگی تا پایان فصل، این فرصت را از فوتبالیست محبوب مرد آلمانی خواهد گرفت. سایه شوم آن ضربه چیپ انگار، هنوز هم از زندگی اسماعیلی بیرون نرفته است.

فرشید اسماعیلی در فجر سپاسی شیراز چهره شد. او در حوالی 20سالگی به تیم اصلی باشگاه راه پیدا کرد و به‌عنوان یک مهره نیمکت‌نشین، دقایقی فرصت حضور در ترکیب فجر را به‌دست آورد. فرشید با فجر راهی رقابت‌های دسته یک شد و در لیگ آزادگان بود که خیلی‌ها به استعداد واقعی این فوتبالیست پی بردند. او یکی از خریدهای پرویز مظلومی برای استقلال در شروع لیگ برتر پانزدهم بود. وقتی اسماعیلی در نخستین بازی فصل روبه‌روی سیاه‌جامگان برای دقایقی در بین نفرات تیم مظلومی در زمین قرار گرفت، خیلی‌ها تصور کردند این بازیکن قرار است به‌صورت مداوم برای آبی‌ها به میدان برود اما 9هفته طول کشید تا او دوباره برای استقلال بازی کند. بازگشت اسماعیلی به ترکیب تیم، شگفت‌انگیز بود. او خیلی زود در اصفهان توپ را به تور دروازه سپاهان رساند و به همه نشان داد که چه پتانسیلی برای پیشرفت دارد. او تا پایان فصل لیگ یکی از نفرات مورد استفاده تیم بود و به تناوب در ترکیب اصلی نیز قرار می‌گرفت. فرشید در همه نبردهای جام حذفی نیز بازی کرد و در دیدار فینال با ذوب‌آهن 117دقیقه در ترکیب ثابت تیم بود. با وجود این تنها گل فصل او در همان مسابقه با سپاهان رقم خورد. سرمربی استقلال اسماعیلی را دور از دروازه نگه می‌داشت و به او در میانه میدان بازی می‌داد. ورود منصوریان و تمدید 3ساله قرارداد، به اسماعیلی اعتماد به نفس به‌مراتب بیشتری داد. او که از شروع فصل هیچ گلی برای تیم به ثمر نرسانده بود، ناگهان با گل و پاس گل دربی برگشت به یک قهرمان تبدیل شد. در لیگ هفدهم و با حضور شفر، اوضاع برای فرشید بهتر هم شد. او که حالا دیگر پیراهن شماره 8 را بر تن داشت، با 6گل و 7پاس گل در لیگ و جام‌حذفی یکی از وزنه‌های کلیدی مرد آلمانی به شمار می‌رفت.

اولین انتقادها از اسماعیلی در این فصل، پس از مسابقه با العین شکل گرفتند. این عقیده در بین هوادارها وجود داشت که او بیش از حد «نمایشی» فوتبال بازی می‌کند و اساسا هدفش از بازی، مورد توجه قرار گرفتن در شبکه‌های اجتماعی است. داستان پنالتی چیپ، آتش این انتقادها را تندتر کرد. او دیگر در این فصل در بین آبی‌ها دیده نمی‌شود اما باید با قدرت به زمین فوتبال برگردد و ثابت کند که برای «لایک» توپ نمی‌زند. فرشید در بازگشت به استقلال، باید بیشتر از همیشه در خدمت تیم باشد و دوباره همان روحیه روزهای قبل از شهرت را در زمین به نمایش بگذارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :