• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 2 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53208
+
-

جریمه یا محرومیت ؟

بررسی پیامدهای احتمالی جنجال تبریز با توجه به مواد آیین‌نامه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال

تیتر یک
جریمه یا محرومیت ؟

 «ورود یک تماشاگر به زمین بازی و حمله او به مسعود شجاعی، درگیری اشکان دژاگه با همان تماشاگر، التهاب در اطراف زمین، روی سکوها و بیرون از ورزشگاه.» این خلاصه‌ای از اتفاقات پایان بازی تراکتورسازی با پیکان بود.
کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال چه تصمیمی درباره این اتفاقات خواهد گرفت؟ آیا تماشاگران تبریزی محروم می‌شوند؟ آیا اشکان دژاگه محروم می‌شود؟ چه اندازه ممکن است محرومیتی در کار نباشد و به جریمه نقدی بسنده شود؟
اهمیت این رأی از آن جهت است که درصورت محرومیت تبریزی‌ها، نخستین بازی بعدی این تیم که مقابل پرسپولیس خواهد بود، بدون تماشاگر یا در استان بی‌طرف برگزار می‌شود. این رأی احتمالی، پرسپولیس را خوشحال می‌کند و به ضرر رقبای این تیم، استقلال، سپاهان، تراکتورسازی و پدیده خواهد بود.
گفته می‌شود امروز اعضای این کمیته گزارش داور و نماینده فدراسیون را بررسی و براساس آن در یکی از روزهای همین هفته حکم صادر می‌کنند.
اما قانون برای چنین شرایطی چه پیش‌بینی‌هایی کرده است؟
چند ماده از آیین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال را بخوانید که ممکن است به این ماجرا ربط پیدا کند.
   ماده 54(بد رفتاری در قبال حریف یا اشخاص دیگر به غیراز مقامات رسمی مسابقه)
ج: حداقل یک مسابقه محرومیت به‌دلیل رفتار غیرورزشی در قبال بازیکن حریف یا هر شخصی به غیراز مقامات رسمی سابقه.
د: حداقل دو مسابقه محرومیت به‌دلیل حمله اعم از مشت زدن، لگد زدن، زدن با آرنج و غیره به حریف یا هر شخصی به غیراز مقامات رسمی مسابقه.
 (ممکن است در بررسی رفتار اشکان دژاگه که پس از بازی با ضارب مسعود شجاعی درگیر شد، به این ماده استناد شود)
   ماده 56(نزاع جمعی)
1- هر شخصی که در نزاع جمعی حضور یا مداخله داشته باشد حداقل به شش مسابقه محرومیت از حضور در مسابقات و حداقل پنجاه میلیون ریال جریمه نقدی، محکوم می‌شود.
(البته بعید است درگیری‌های پس از بازی تراکتور- پیکان نزاع جمعی تلقی شود)
   ماده 57(مهاجمین ناشناس)
درصورت بروز هرگونه خشونت و عدم‌امکان شناسایی شخص یا اشخاص متخلف، رکن قضایی مبادرت به مجازات باشگاهی می‌‌نماید که متخلفین منتسب به آنها هستند. در این حال باشگاه به پرداخت حداقل مبلغ سیصد میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود و درصورتی‌که مهاجمین، تماشاگران منسوب به باشگاه باشند علاوه بر جریمه نقدی فوق، رکن قضایی حکم به برگزاری حداقل یک مسابقه بدون حضور تماشاگران یا محرومیت از انجام مسابقه در ورزشگاه خاص یا برگزاری مسابقه در زمین بی‌طرف صادر می‌نماید.
(با توجه به شناسایی شخص مهاجم، ممکن است این ماده شامل باشگاه تراکتورسازی نشود.)
   ماده 86(نظم و امنیت در مسابقات) 
1- با توجه به مسئولیت باشگاه‌ها در قبال هرگونه اعمال و رفتار تماشاگران منتسب به آنها، لذا باشگاه‌ها مکلف هستند تا کلیه اقدامات پیشگیرانه را در قبال نقض مقررات و سوء رفتار احتمالی تماشاگران به‌کار بسته و حداکثر تشریک مساعی را در کاهش آثار سوء رفتار آنها قبل، حین و بعد از مسابقه با مقامات رسمی مسابقه و نیروهای انتظامی و امنیتی اعمال نمایند.
2- باشگاه میزبان مسئول برقراری نظم و امنیت درون و بیرون ورزشگاه، قبل از مسابقه، حین مسابقه و بعد از مسابقه است. باشگاه میزبان مسئول هرگونه حادثه و اتفاق رخ داده در زمان و مکان‌های فوق است و از این جهت ممکن است تصمیمات و دستورات انضباطی علیه آن باشگاه اتخاذ شود.
3- حتی با وجود اثبات عدم‌تقصیر و عدم‌غفلت باشگاه در برگزاری و سازماندهی مسابقه، درصورت ارتکاب اعمال و رفتار ناشایست ذیل توسط تماشاگران منتسب به باشگاه، باشگاه مذکور مسئول شناخته شده و مشمول تصمیمات و دستورات انضباطی خواهد شد:
الف: ورود تماشاگران به زمین مسابقه: درصورت ورود یک الی 20تماشاگر: حداقل دویست میلیون ریال جریمه نقدی و درصورتی‌که بیش از 20تماشاگر وارد زمین مسابقه شوند، علاوه بر جریمه نقدی فوق، باشگاه مذکور به برگزاری حداقل یک مسابقه بدون حضور تماشاگران یا محرومیت از انجام مسابقه در ورزشگاه خاص یا برگزاری مسابقه در زمین بی‌طرف محکوم می‌گردد.
ب: پرتاب اشیاء از یک الی پنجاه شی‌ء، حداقل یکصد میلیون ریال و چنانچه بیش از پنجاه شیء پرتاب شود حداقل دویست میلیون ریال 
ج: اقدام به آتش بازی با وسایل آتش بازی یا مشتعل کردن هر چیز دیگر یا پرتاب مواد محترقه: از یک الی سه مورد، حداقل یکصد میلیون ریال و چنانچه بیش از سه مورد باشد حداقل دویست میلیون ریال.
د: استعمال لیزر یا وسایل مشابه: حداقل یکصد میلیون ریال.
ه: استفاده از حرکات بدن، شعار‌ها، اشیاء و هرچیز دیگری به‌منظور اعلام و انتقال پیام‌هایی که متناسب یک رویداد ورزشی نیست و با روح ورزش ناسازگار است مانند شعارهای سیاسی، نژاد پرستانه، تحریک آمیز و موهن، توهین به ادیان و مذاهب: هریک از مجازات‌های قانونی مقرر در این مقررات به تشخیص رکن قضایی در مورد باشگاه متخلف قابل اجرا است.
و: اختلال در مراسم و آیین ابتدا یا اختتام مسابقه، به‌عنوان مثال هنگام قرائت قرآن، پخش سرود ملی و سایر اقدامات ابتدایی قبل از مسابقه یا در خاتمه مسابقه: هریک از مجازات‌ها ی قانونی مقرر در این مقررات به تشخیص رکن قضایی در مورد باشگاه متخلف قابل اجرا است.
ز: استفاده از هرگونه شیء پرنده: حداقل دویست میلیون ریال جریمه نقدی.
ح: به‌منظور برخورد با سایر تخلفات که در این مقررات مجازاتی برای آنها پیش‌بینی نشده هریک از مجازات‌های قانونی مقرر در این مقررات به تشخیص رکن قضایی در مورد باشگاه متخلف قابل اجرا است.
(اگر به این ماده از آیین‌نامه انضباطی استناد شود، احتمالا خطر محرومیت تماشاگران تراکتورسازی را تهدید نمی‌کند و نهایتا آنها به‌خاطر اتفاقات روز جمعه گذشته جریمه مالی خواهند شد.)
 

این خبر را به اشتراک بگذارید