• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 22 فروردین 1398
کد مطلب : 52045
+
-

بسته‌حمایتی اقشار کم‌درآمد اصلاح شد

علی ابراهیمی _ روزنامه‌نگار

حرکت به سمت توزیع هدفمند بسته‌های جبرانی با آماده‌سازی‌ سامانه سهمیه‌بندی کالاهای اساسی به شیوه کالابرگ الکترونیکی توسط بانک مرکزی و اصلاح مصوبه بسته حمایت غذایی در هیأت وزیران وارد مرحله تازه‌ای شده است. به ‌گزارش همشهری، ناکارآمدی سیاست‌های تخصیص ارز دولتی برای تأمین کالاهای اساسی و نهاده‌های ارزان‌قیمت تولید مواد پروتئینی و رانت و فساد ناشی از آن موجب شد تا پس از حذف ارز 4200تومانی واردات گوشت قرمز، بانک مرکزی سامانه کالابرگ الکترونیک را برای سهمیه‌بندی کالاهای اساسی آماده‌سازی‌ کرده و هیأت وزیران نیز اصلاحیه بسته حمایت غذایی را با هدف تخصیص بهینه به کارکنان رسمی و پیمانی با درآمد کمتر از 3میلیون تومان به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کند.

اصلاح بسته‌ حمایتی
هیأت وزیران با اصلاح ماده ۲ و ۳ دستورالعمل بسته پرداخت کمک جبرانی و حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه، دستورالعمل جدید تخصیص این بسته را تصویب و از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری برای اجرا به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کرد. براساس این مصوبه، کارکنان رسمی و پیمانی کشوری و لشکری و کارکنان قراردادی شناسه‌دار دستگاه‌های اجرایی که از محل منابع بودجه عمومی، حقوق دریافت می‌کنند و جمع مبلغ مندرج در آخرین حکم کارگزینی آنها کمتر از ۳۰میلیون ریال است از طریق حساب‌های بانکی متصل به حقوق و مزایای کارکنان، مشمول این بسته می‌شوند.

براین اساس به خانوار‌های یک‌نفره ۱۰۰هزار، 2نفره ۱۵۰هزار، 3نفره ۲۰۰هزار، 4نفره ۲۵۰هزار و 5نفره و بیشتر ۳۰۰هزار تومان بسته پرداخت کمک جبرانی و حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد پرداخت می‌شود. در این بخشنامه درباره سایر کارکنان دستگاه‌های اجرایی که مشمول بند الف ماده۲ نمی‌شوند نیز آمده است که دستگاه‌های اجرایی می‌توانند فهرست کارکنان غیرمشمول این بند را که کمک جبرانی یا حمایت غذایی دریافت نکرده‌اند جهت بررسی و اقدام بعدی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کنند.
همچنین دیروز محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد توزیع مرحله دوم بسته حمایتی اعلام کرد، قبلاً هر چه از مابه‌التفاوت ارز پتروشیمی‌ها که برای تهیه بسته حمایتی پیش‌بینی کرده بودیم را به‌دست آورده و در قالب بسته حمایتی توزیع کردیم. به محض اختصاص مابه‌التفاوت ارز پتروشیمی‌ها، بسته حمایتی مرحله دوم را توزیع می‌کنیم و این بسته همچون بسته مرحله اول، توزیع خواهد شد.

سامانه کالا برگ الکترونیکی
بانک مرکزی نیز از آماده‌سازی‌ سامانه سهمیه‌بندی کالاهای اساسی و حرکت به سمت نظام توزیع کالابرگ الکترونیکی خبر داده است. سامانه‌ای که در آن کالاهای اساسی ازجمله گوشت و مرغ با توجه به سیاست دولت برای تامین کالاهای اساسی از طریق کالابرگ الکترونیک و با بهره‌گیری از کارت بانکی و کد ملی آماده شده و آزمایش‌های اولیه آن نیز با موفقیت به اتمام رسیده، اما هنوز این سامانه در فروشگاه‌های عرضه‌کننده کالاهای اساسی (در فاز نخست گوشت) اجرایی نشده و مسئولان وزارت صمت تاریخ معینی برای عملیاتی شدن طرح اعلام نکرده‌اند. به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، پیش از این عبدالناصر همتی با اشاره به سیاست مجلس در زمینه تخصیص 14میلیارد دلار ارز با نرخ ترجیحی برای تامین کالاهای اساسی از طریق کالابرگ الکترونیکی از ایجاد سیستم سهمیه و نظارت بر تخصیص کالاهای اساسی با نرخ تعیین شده و با استفاده از کارت بانکی خبر داده و اعلام کرده بود که در گام نخست، این سامانه برای گوشت توسط متخصصین بانک مرکزی ایران آماده شده است.

سهمیه‌بندی آزمایشی گوشت و مرغ در تهران و البرز

برای استفاده از این سامانه، اطلاعات تمامی سرپرست‌های خانوار در استان‌های تهران و البرز به‌روزرسانی شده و این افراد می‌توانند با بهره‌گیری از کارت بانکی و ارائه کد ملی از سهمیه اختصاص داده شده برای خرید گوشت که به‌عنوان نخستین کالا در این سامانه اجرایی شده، استفاده کنند. افراد واجد شرایط اخذ سهمیه گوشت می‌توانند با مراجعه به یکی از فروشگاه‌های مجازی و با استفاده از یکی از کارت‌های بانکی معتبر متعلق به‌خود، اقدام به ارسال تراکنش ویژه بررسی سهمیه گوشت روی پایانه فروش فروشگاه مربوطه کرده و درصورتی که به کد ملی فرد مورد نظر سهمیه تعلق گرفته باشد، امکان دریافت گوشت سهمیه‌ای وجود خواهد داشت. در این راستا 3هزار نقطه اعلام شده برای فروش گوشت به‌عنوان نخستین کالای سامانه سهمیه‌بندی کالاهای اساسی درنظر گرفته شده و تمامی کارتخوان‌های فعال در واحدهای عرضه‌کننده گوشت و کالاهای اساسی به‌روزرسانی شده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید