• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 19 فروردین 1398
کد مطلب : 51691
+
-

مدیریت سیل در کردستان

هیچ روستایی در کردستان بر اثر سیل تخلیه نشد‌ و اماکن ورزشی و مدارس به منظور اسکان موقت در نظر‌گرفته شد

گزارش
مدیریت سیل در کردستان

روح‌الله زرین|  سنندج- خبرنگار:


در روزهای میانی فروردین‌ماه سال جاری با اعلام هشدارهای جدی سازمان هواشناسی شاهد تغییرات آب و هوایی در مناطق مختلف کشور بودیم. در استان کردستان نیز این پدیده طبیعی موجب‌بارش باران، برف و کولاک در مناطق مختلف شد. با تشکیل مدیریت بحران در مناطق شهری و روستایی خسارات ناشی از سیل به کمترین میزان خود در کردستان رسید. با وجود این، ضرورت دارد برنامه‌های جامعی در این استان در مواجهه با بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله طراحی شود. 


کنترل بحران 

سرپرست مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان می‎گوید: تمام دستگاه‌های اجرایی فعال در استان شرایط مناسبی در مقابله با بحران داشتند. «محمد فلاحی» ادامه می‎دهد: در بارش‎های فروردین‌ماه ۵ سد استان سرریز شد. با مدیریت صحیح و افزایش خروجی آب این سدها، هیچ خسارتی به وجود نیامد. 

وی در ادامه می‎افزاید: مدیریت کنترل وضعیت آب تمام سدهای استان بر عهده شرکت آب منطقه‌ای کردستان بود. با مدیریت و تلاش شبانه‌روزی هیچ‌کدام از سدها خسارت نداشته است.  فلاحی تصریح می‎کند: از طریق مدیریت بحران در شهرستان‌ها تمام واحدهای مسکونی و تجاری حاشیه نقاط حادثه‌خیز مانند حریم رودخانه‌ها تخلیه شده است.  فلاحی می‎افزاید: هیچ روستایی در کردستان بر اثر سیل تخلیه نشده و اماکن ورزشی و مدارس به منظور اسکان موقت در نظر گرفته شده است‌.  سرپرست مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان می‎گوید: در محله کوثر و نایسر سنندج به منظور کنترل سیلاب ناشی از بارش کانال هدایت فاضلاب ایجاد شده است.  فلاحی ادامه می‎دهد: ایجاد سیلاب در کردستان موجب تخریب ۷۶۰ واحد مسکونی روستایی شد. همچنین ۴۲۰ مرکز نگهداری دام و علوفه از بین رفت.  وی تصریح می‎کند: بارش برف و کولاک شدید موجب مسدود شدن راه ارتباطی ۳۸ روستا در استان شد، همچنین قطعی شبکه توزیع برق ۱۱ روستا را به وجود آورد. با تلاش راهداری و شرکت توزیع برق استان این مشکلات در کمترین زمان ممکن برطرف شد.  فلاحی می‎گوید: در محور سروآباد به کامیاران و برخی مناطق سنندج شاهد رانش زمین بودیم. ایمن‌سازی این مناطق به صورت کامل انجام شده است. 

وی می‎افزاید: ۱۲ واحد مسکونی در دیواندره نیز بر اثر سیل تخریب شده است. همچنین بارش باران و برف در روزهای میانی فروردین‌ماه خساراتی به بافت مسکونی بیجار و دهگلان وارد کرد‌.  فلاحی تصریح کرد: با تشکیل کار گروهی در حال شناسایی امکان آسیب‌دیده و میزان خسارات هستیم تا هزینه آن به مالکان پرداخت شود.  سرپرست مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان می‎گوید: دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند شرکت آب، برق، گاز و شهرداری را در آماده‌باش کامل قرار دارند و شرایط مقابله با بحران ناشی از سیل در کردستان را دارند. 


کنترل بحران در قروه

فرماندار قروه در مورد وضعیت این شهرستان در زمان بحران برف و کولاک در نوروز ۹۸ می‎گوید: برف و کولاک در روزهای اخیر موجب قطع برق ۲۱ روستا و قطع آب آشامیدنی ۵ روستای دیگر در قروه شد. «موحد امان‌اللهی» ادامه می‎دهد: بارش برف و کولاک در قروه موجب مسدود شدن راه ارتباطی ۳۲ روستا شد و ۹ روستای نعمت‌آباد، ولی‌آباد، مجیدآباد، تازه‌آباد اوریه، مشیرآباد اوریه، پیرسلیمان، اوریه و فیروزآباد با بحران جدی مواجه بودند.  وی می‎افزاید: از۱۳۰ روستای ۴ بخش قروه ۲۹۴ واحد مسکونی و ۴ واحد هم در بخش شهری تخریب شده و یا آسیب‌ دیده است. 
امان‌اللهی تصریح می‎کند: به منظور کنترل بحران 2 دستگاه ترانسفورماتور دیزلی برق در روستاهای بخش چهاردولی نصب شد. همچنین ۱۷ تیم شرکت توزیع برق استان در محورهای آسیب‌دیده روستایی قروه فعالیت داشتند تا مشکل نبود برق ناشی از کولاک را برطرف کنند. 

مدیر بحران و فرماندار قروه می‎گوید: بر اثر کولاک و برف شدید آب آشامیدنی روستاهای میهم، مجین، قاسم‌آباد، داشکسن و قاملو قطع شد. با تشکیل تیم مدیریت بحران این مشکل در حداقل زمان ممکن برطرف شد‌. 
امان‌اللهی ادامه می‎دهد: در روزهای برف و کولاک قروه ۱۵ رأس دام تلف شدند و ۲۱۳ واحد نگهداری دام نیز تخریب و آسیب دیده است‌. همچنین یک پیرمرد ۸۳ ساله ساکن روستای شیخ جعفر در انبار علوفه خود بر اثر ریزش آوار در گذشت. 
وی می‎افزاید: بارش برف در ۳۷ سال گذشته در قروه بی‌سابقه بوده است. همچنین قروه با 5/88میلی‌متر با کامیاران با 6/122میلی‌متر دومین شهر پرباران در کردستان بود. 

فرماندار قروه می‎گوید: با تلاش نیروهای سپاه پاسداران، اورژانس، بخشداران و شهرداران 2 مادر باردار در روستای میهم و روستای توغان باباگرگر از میان کولاک و برف نجات یافتند. اکنون پس از چند روز از گذشت برف و کولاک بحران در قروه کنترل شده است.



مدیریت نامناسب در بخش چهاردولی
 
دهیار روستای میهم بخش چهاردولی قروه می‎گوید: در روزهای برف و کولاک فروردین‌ماه سال جاری شاهد بحران جدی در این منطقه بودیم. «فرشاد میهمی» ادامه می‎دهد: به دلیل ساخت‌و‌ساز بسیاری از خانه‌های منطقه چهاردولی در پایین‌دست رودخانه دائمی امکان تخریب آنها وجود دارد. به دلیل بارش‌های اخیر که به صورت برف بود، تلفات در حوزه انسانی و دام در این منطقه وجود نداشت. وی می‎افزاید: به دلیل ناهماهنگی میان بخشداری چهاردولی و سایر دستگاه‎های اجرایی این روستا و چند روستای بالادست(میهم علیا، مجیدآباد، نعمت‌آباد و...) به دلیل مسدود بودن جاده چندین روز با بحران جدی بی‌آبی، نبودن نان و قطعی برق مواجه بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید