• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 17 فروردین 1398
کد مطلب : 51282
+
-

امداد زیرتحریم

کشورهایی مثل کویت، آلمان و ترکیه کمک‌های خود را به سیل‌زدگان ایران ارسال کردند

وزیر امورخارجه در واکنش به مانع تراشی تحریم‌ها برای امدادرسانی: این تروریسم اقتصادی است

 مانع‌تراشی تحریم‌ها برای کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده در مناطق مختلف کشور بار دیگر ماهیت ضد‌بشری تحریم‌ها را در سرخط خبرها قرار داد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان طی یادداشتی در توییتر نوشت: «سیاست فشار حداکثری ترامپ که نقض صریح قطعنامه2231 شورای امنیت و دستور دیوان بین‌المللی دادگستری است در کمک‌رسانی هلال‌احمر ایران به تمامی مناطق آسیب‌دیده از سیل بی‌سابقه اخلال ایجاد کرده است. ازجمله اقلام ممنوعه هلی‌کوپترهای امداد است. این فقط جنگ اقتصادی نیست؛ این تروریسم اقتصادی است.»
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در پاسخ به انتقادهای گسترده درباره اثر منفی تحریم‌ها در امدادرسانی به مردم ایران، در تناقضی آشکار به قربانیان حادثه سیل در ایران تسلیت گفت و مقامات ایران را به سوءمدیریت در برنامه‌ریزی شهری و آمادگی برای شرایط اضطراری متهم کرد و مدعی شد: «آمریکا آماده است تا با فدراسیون جهانی صلیب سرخ و جمعیت هلال‌احمر برای ارسال کمک همکاری کند تا پول‌ها برای امدادرسانی در اختیار هلال‌احمر ایران قرار گیرد.» این در حالی است که علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران گفته بود: «پیش از تحریم‌ها برخی حساب‌های دارای سوئیفت متعلق به هلال‌احمر داشتیم که از طریق آنها برای جذب کمک جهانی اقدام می‌کردیم، اما هم‌اکنون این حساب‌ها مشمول تحریم شده است و امکان انتقال پول از کشورهای دیگر و همینطور از فدراسیون جهانی صلیب سرخ به ایران در هنگام حادثه وجود ندارد.» پیتر مائورر، رئیس صلیب سرخ جهانی نیز در اظهاراتی تحریم‌های آمریکا را مورد انتقاد قرار داد و این تحریم‌ها را مانعی برای رسیدن به کمک‌های بشردوستانه جهانی به مردم کشورهای مختلف دانست. سخنگوی سازمان بین‌المللی صلیب سرخ هم گفته: «ما به‌عنوان یک ارگان مستقل، همیشه نگران عواقب انسانی تحریم‌ها هستیم.»
مجموع ادعاهای وزیر خارجه آمریکا، اظهارات رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران و رئیس صلیب سرخ جهانی، واکنش وزیر امور خارجه ایران را در پی داشت که بار دیگر در توییتر خود نوشت: «براساس اظهارات رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، جمعیت هلال‌احمر ایران نمی‌تواند هیچ‌گونه منابع مالی را به‌دلیل تحریم‌های غیرقانونی آمریکا دریافت کند. ایالات متحده باید مسئولیت تروریسم اقتصادی خود را بپذیرد.» ظریف خطاب به پمپئو که بحران سیل در ایران را ناشی از سوءمدیریت مسئولان دانسته بود، یادآور شد: «بهتر است به جای سوءاستفاده غیرمعمول و سیاست‌زده از درد و رنج انسان‌ها در حوادث طبیعی، به وضعیت مصیبت‌زدگان داخل آمریکا که ماه‌هاست از حوادث طبیعی در آمریکا در رنج و عذابند رسیدگی کنند.» وزیر خارجه خاطر نشان کرد: «ایشان فراموش کرده ‌است که هزاران آمریکایی بر اثر بلایای طبیعی کشته شدند، برق بسیاری از مناطق برای روز‌ها و هفته‌های متمادی قطع بود، صد‌ها هزار نفر مجبور شدند خانه‌های خود را رها کنند و دولت فدرال از رسیدگی لازم در بسیاری از مناطق آسیب‌دیده ناتوان بودند. به واقع مردم پورتوریکوی آمریکا و یا آسیب‌دیدگان طوفان‌های هاروی، مایکل و یا فلورانس بعد از گذشت ماه‌ها هنوز نتوانسته‌اند حتی به زندگی شبه عادی برگردند. بیش از یک دهه پس از طوفان کاترینا که ناکارآمدی مطلق دولت آمریکا در مدیریت بلایای طبیعی را به نمایش گذاشت، بهتر است سردمداران آمریکایی به داد مردم خودشان برسند که هزاران نفر از آنان هنوز با عواقب این بلایا دست به گریبانند.»
حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان هم در سخنانی با اشاره به موانع کمک‌رسانی به مردم مناطق سیل‌زده گفت: در این حادثه دشمنانی که با بستن حساب‌های هلال‌احمر مانع ارسال کمک‌های ایرانیان خارج از کشور به هموطنان خود شدند، روسیاه شدند. رئیس‌جمهور افزود: روسیاهان هنوز قادر به جبران خسارت‌های سیل چند‌ماه قبل آمریکا نیستند، اما همه خواهند دید که در ایران عزیز، مردم و مسئولان در کنار یکدیگر ویرانی‌ها را دوباره خواهند ساخت.
با وجود بگومگوهای سیاسی مقامات کشورها، روز گذشته سفیر آلمان در تهران در توییتر خود، با انتشار تصاویری از بارگیری کمک‌های صلیب سرخ آلمان برای سیل‌زدگان ایران خبر داد. این در حالی است که پیش از این مقامات کشورمان اعلام کرده بودند نیازی به کمک‌های خارجی نیست. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، کمک‌های صلیب سرخ آلمان شامل 40قایق نجات بادی و تجهیزات مخصوص نجات در مجموع به وزن هفت و نیم تن است. مدیر روابط عمومی صلیب سرخ آلمان در مصاحبه با خبرنگاران گفته است: این کمک‌های بشردوستانه مشمول تحریم‌ها نیست. دیتر شوتز افزود: هواپیمای حامل این کمک‌ها از سوی وزارت خارجه آلمان حمایت مالی شده است. وی گفت: «صلیب سرخ آلمان و هلال‌احمر ایران یک همکاری طولانی‌مدت و قدیمی در زمینه بلایای طبیعی دارند.»
علاوه بر این، صلیب سرخ کویت و ترکیه و نیز نهاد بشردوستانه سوئیس و صندوق کودکان ملل متحد(یونیسف) اعلام کرده‌اند که در حال تهیه و جمع‌آوری کمک‌های مشابه برای ارسال به ایران هستند. افزون بر این، کمیسر امور کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا، از کمک یک میلیون و 200هزار یورویی اتحادیه اروپا به سیل‌زدگان در ایران خبر داد؛ به گزارش ایسنا، «کریستوس استیلیانیدس»، با اعلام خبر فوق در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: «ما در این زمان دشوار کاملا با مردم ایران ابراز همبستگی می‌کنیم.» ایجاد برخی کانال‌های مالی برای کمک‌رسانی به مردم ایران در حالی است که مسیر‌های عادی و عمده برای امدادرسانی جهانی به واسطه تحریم‌های یکجانبه مسدود شده‌اند؛ این یک مسئله جدی است که آمریکایی‌ها با ارسال پیام تسلیت نمی‌توانند بر آن سرپوش بگذارند. همانطور که ریچارد نفیو مسئول طراحی تحریم‌های دور قبل در کتاب «هنر تحریم‌ها» اعتراف کرده است: «دولت آمریکا مسئولیت خود در مورد مسائل بشردوستانه را در حداقل ممکن دانسته و از زیر بار آنها شانه خالی کرده است، اما ساده‌انگارانه خواهد بود که بخواهیم جنبه‌های منفی اعمال تحریم را در سیاست تحریم نادیده بگیریم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :