• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 25 اسفند 1397
کد مطلب : 50984
+
-

سفر و خاطره‌بازی با فناوری

محمد کرباسی  - دبیر گروه دانش و فناوری/اشکان خسروپور  - خبرنگار


هر عید و سال نو برای همه ما پر از خاطره است. چه بخواهید در شهرتان بمانید و چه عازم سفر شوید استفاده از فناوری و اپلیکیشن‌های مختلف می‌تواند روزهای بهتری برای شما بسازد. در # همسفر همشهری پرونده جمع و جوری درباره انواع اپلیکیشن‌هایی که در عید و تعطیلات نوروز به دردتان می‌خورد نوشته‌ایم.  بهتر است از حالا برای نصب آنها دست به‌کار شوید تا در سال جدید  زندگی و روزهای بهتری را تجربه کنید.


خرید بلیت‌ اتوبوس، هواپیما، قطار و... برای سفرهای داخلی و خارجی یکی از چالش‌های مسافران نوروزی است که بسیاری از استارتاپ‌ها چند سال است روی ارائه این خدمات تمرکز کرده‌اند. بعضی‌هایشان به جز بلیت، بیمه و خدمات ویژه فرودگاهی ارائه و در عین حال سعی می‌کنند ارزان‌ترین و به‌صرفه‌ترین سفرها را طبق نیاز مشتری ارائه کنند. رقابت مهم به‌جز قیمت، بر سر خوش‌دست بودن اپ‌ها و سادگی دریافت خدمات است. در بعضی از این اپ‌ها می‌توان با کمک اعتباری که از قبل خریده شده، بلیت گرفت.
علی‌بابا، مسافریار و مستربلیت جزو استارتاپ‌های ارائه‌دهنده این خدمات هستند.




سفر کردن با یک راهنمای کاربلد همیشه می‌تواند مفید باشد. بعضی‌ «بلد»ها در گردشگری طبیعت بهترین مسیرها را به آدم نشان می‌دهند و برخی دیگر، گردشگران را راهنمایی می‌کنند تا یک تجربه خوب و خاص -مثلا خوردن یک غذای محلی یا حتی پختن آن- را امتحان کنند. این نوع گردشگری هزینه بسیار کمتری نسبت به روش‌های دیگر دارد اما چیزی که در نهایت به‌دست می‌آورید، نسبت به تجربه دیگران «خاص» ‌است.
استارتاپ «تورآسو» فهرستی از راهنمایان گردشگری یا «بلد»هایی را در اختیار دارد که خدمات خاص گردشگری را به مسافران ارائه می‌کنند. نوع خدماتی که ارائه می‌کنند، کیفیت کار، نام و مشخصات‌شان در این سایت آورده شده و هرکس می‌تواند خدماتش را از قبل رزرو کند.


از بین تمام دیدنی‌های گردشگری، رستوران‌ها، گردشگاه‌ها و... احتمالا بعضی‌هایشان با سلیقه ما بیشتر جور می‌شوند. فارغ از سلیقه، متروخور بودن مسیر یا دسترسی‌های ویژه محل بازدید برای معلولان از نظر بسیاری از شهروندان مهم است. بسیاری از سایت‌های خارجی در دنیا با جمع‌آوری داده‌ها و نظرات کاربران، به کاربرانشان برای استفاده از بهترین گزینه کمک می‌کنند.
پونز جزو اپلیکیشن‌های ایرانی است که همین کار را برای شهرهای مختلف ایران انجام می‌دهد و اطلاعات مکان‌های دیدنی و خاص را بررسی می‌کند. مزیت این اپ نسبت به دیگران، بررسی دسترسی‌های خاص مکان‌ها، مثلا برای معلولان است.



پیاده‌گردی یکی از راه‌های مورد علاقه گردشگران در سال‌های اخیر است که در ایران هم زیاد مورد توجه قرار گرفته است. پیاده‌گردها مسیرهای گردشگری و محل‌هایی که از نظر باستانی یا بصری جذاب هستند را در یک مسیر مشخص می‌پیمایند و به‌طور کلی ترجیح می‌دهند، با پای پیاده از دیدن مناظر لذت ببرند. همگردی یک شبکه اجتماعی است که کاربران در آن محل‌های جذاب برای پیاده‌روی و گردش به‌صورت پیاده را پیشنهاد می‌کنند.
همگردی یکی از سایت‌هایی است که ایده گردش در شهرها را به کاربران پیشنهاد می‌کند. این سایت می‌گوید در یک محله چه دیدنی‌هایی وجود دارد و اگر پیاده هستید، با گذر کردن از چه خیابان‌ها و مسیرهایی، چه دیدنی‌هایی در انتظارتان است.



غیر از مسیریابی، پیدا کردن پمپ‌های‌ بنزین میان‌راهی یک نیاز مهم برای هر راننده است. به‌جز این، اگر در شهر یا منطقه‌ای ناآشنا گیر افتاده باشید و کسی نباشد که از او درباره نزدیک‌ترین پمپ‌بنزین بپرسید، بهترین راه استفاده از اپلیکیشن‌های پمپ بنزین‌یاب یا خدمات ارائه بنزین حضوری است. اپلیکیشن‌هایی مثل پیدو، بعد از دریافت مشخصات شما و محل ایستادن خودرویتان سوخت را برایتان به محل می‌آورند و برخی دیگر مثل «پمپ‌بنزین‌یاب» کارشان پیدا کردن پمپ‌های‌بنزین نزدیک است؛ هرچند خدمات دومی را برخی از مسیریاب‌ها نیز ارائه می‌کنند.





بودجه‌بندی یکی از مهم‌ترین نیازهایی است که به‌جز زندگی عادی، در سفر هم بسیار کاربرد دارد. ساختن گروه‌های پرداخت‌کننده و دریافت‌کننده پول، کیف پول یا موضوع بودجه مجزا جزو خدماتی است که باعث می‌شود حساب دخل و خرج‌تان را راحت‌تر داشته باشید. بیشتر این اپ‌ها یک ماشین حساب داخلی نیز دارند که بتوانید بیشتر نیازهایتان را در همان محیط نرم‌افزار برآورده کنید.
«نیوو» جزو اپلیکیشن‌های ایرانی با موضوع حسابداری شخصی است و می‌تواند بخشی از این خدمات را به رایگان ارائه کند. دریافت و پرداخت به‌جز ریال یا تومان، به ارزهای کشورهای دیگر نیز امکان‌پذیر است.





اگر قصد گشت و‌گذار در هر شهر ایران و جهان را داشته باشید مسیریابی، مهم‌ترین کار ممکن است که باید انجام دهید.  گوگل مپس یکی از بهترین پلتفرم‌های مسیریابی در جهان هنوز هم سرویس نقشه گوگل است. اگر به یک کشور خارجی سفر می‌کنید غیراز مسیریابی معمول در بسیاری از کشورها می‌توانید دقیقا بفهمید در یک شهر غریب چطور با وسایل نقلیه عمومی به مقصدتان برسید و کلی در هزینه‌ صرفه‌جویی کنید. در سال‌های اخیر اپلیکیشن‌های مسیریاب ایرانی مختلفی به‌دست کاربران رسیده‌اند. «نشان» یکی از آنهاست. اگر تاکنون از اپلیکیشن ویز استفاده کرده باشید، حتماً متوجه شباهت زیاد بین رابط کاربری آن با اپلیکیشن نشان خواهید شد. بلد و نما 2 گزینه خوب دیگر هستند. این 2 اپلیکیشن یک خصوصیت جالب دارند و آن پیدا کردن آدرس به‌صورت کامل حتی تا شماره پلاک مقصد‌تان در برخی شهرهاست.



دانستن وضعیت آب و هوا برای سفر از نان شب هم واجب‌تر است. پیش‌بینی‌ها در این رابطه هر چند هیچ وقت ۱۰۰درصد دقیق نیست اما به شما امکان آن را می‌دهد که برای کوله‌بار سفرتان برنامه‌ریزی بهتری بکنید. اپلیکیشن‌های مختلفی برای پیش‌بینی هوا وجود دارد اما یکی از بهترین‌های آنها اپلیکیشن آب و هوای یاهو یا همان Yahoo Weather است. یکی از خصوصیات مهم آن هم پیش‌بینی‌های ۵ و ۱۰ روز آینده با ریز ساعت است. شاید برنامه‌های دیگر جزئیات بیشتری را هم فراهم کنند اما اپ یاهو خیلی خلاصه، جمع و جور و کار با آن ساده است. گزینه‌های دیگر Weather Channel و accuweather است که اطلاعات بیشتری برایتان فراهم می‌کنند.




خواندن کتاب، مجله، ویژه‌نامه‌های نوروزی روزنامه‌ها و... هرچند در نسخه‌های کاغذی معمول است و خیلی از مخاطبان هم به‌خاطر حس خوبی که استفاده از این مدل‌های قدیمی به آنها می‌دهد، پیگیر خواندن نسخه‌های نوروزی مجلات و روزنامه‌ها هستند؛ با وجود این، نسخه‌های الکترونیکی به‌خاطر استفاده انرژی کمتر، سرعت و دقت بالا، امکان جست‌وجوی مشخصات یا پاراگراف‌های مورد نیاز و البته، قیمت کمتر در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه بوده‌اند. با استفاده از اپلیکیشن‌های کتابخوان مثل طاقچه و فیدیبو می‌توانید کتاب‌ها و روزنامه‌هایتان را آنلاین بخوانید.





بومگردی یا سکونت در خانه‌های افراد بومی و معاشرت با آنها، این روزها طرفداران جدی پیدا کرده است. قیمت پایین‌تر خدماتی که این مراکز ارائه می‌کنند، در کنار جو صمیمی و محلی این خانه‌های روستایی و پذیرایی از میهمانان با خوراک‌های محلی و ارگانیک باعث شده طرفداران جدی برای سبک سفر بومی و استفاده از خدمات «بوم‌گردی‌» پیدا شود. با این همه، پیدا کردن خانه‌های مطمئن و تسویه‌حساب ساده، در کنار سنجش خدمات هرکدام از این بومگردی‌ها از نیازهایی است که استارتاپ‌های مختلف آن را به شیوه‌های متفاوت برطرف کرده‌اند. این استارتاپ‌ها با طبقه‌بندی خانه‌های بومی بر اساس مکان خانه و امتیاز و دیدگاه‌های مسافران قبلی، به مسافران تازه کمک می‌کنند تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشند. دهگردی، زیتونت و ده‌گشت 3استارتاپی هستند که در شناسایی و رزرو خانه‌های روستایی می‌توانند به شما کمک کنند. 




مزمزه‌کردن خوراکی‌های محلی و لذت بردن از سوغاتی‌های بخش‌های مختلف ایران یکی از لذت‌های پنهان سفر است که تا مدت‌ها در خاطر مسافران نوروزی می‌ماند. با این همه، معمولا مسافران، چند شهر خاص را می‌بینند و نمی‌توانند همه سوغاتی‌های جذاب کشور را ببینند و بخرند. بعضی استارتاپ‌هایی که اخیرا به‌وجود آمده‌اند، با فروش دست‌سازه‌ها و خوراک‌های محلی به رونق اقتصاد‌ محلی کمک می‌کنند. بعضی‌ از آنها، کمترین تغییرات را در محصول تولیدشده به‌وجود می‌آورند و برخی دیگر، طرح‌های نو و محصولات تازه‌ای را به بازار ارائه می‌کنند که در بازارهای دیگر عموما یافت نمی‌شود.
باسلام، کشمون و چونک مواد اولیه، محصولات دست‌ساز و سوغات محلی را عرضه می‌کنند. از طریق وبسایت‌شان می‌شود با خود تولیدکننده، ‌محصولاتی که می‌سازد و دیدگاه مردم درباره محصولاتش آشنا شد.



ماهی به‌جز اینکه سر سفره هفت‌سین کاربرد دارد، در شرایط فعلی کشور می‌تواند به‌عنوان یک راهکار خوشمزه شناخته شود. مشکل اما آنجاست که پیدا کردن ماهی تازه -به‌خصوص از نوع جنوبی‌اش- اصلا کار ساده‌ای نیست. بعضی استارتاپ‌ها که در سال‌های اخیر به‌وجود آمده‌اند، صید روزانه استان‌های جنوبی را عرضه کرده و می‌فروشند. بعضی از آنها هزینه حمل را از مشتری دریافت می‌کنند و گروهی دیگر، این هزینه را طبق شرایط خاصی -مثلا خرید بیشتر از حدی مشخص- دریافت نمی‌کنند.
استارتاپ‌های بندرماهی، زودفیش و ماهی دریا جزو فروشندگان آنلاین ماهی و خوراک‌های دریایی شمالی یا جنوبی هستند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید