• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 11 اسفند 1397
کد مطلب : 49486
+
-

فرسایش بادی در 30میلیون هکتار

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: براساس مطالعات انجام شده، مساحت مناطق تحت‌تأثیر و کانون‌های بحرانی فرسایش بادی کشور بیش از 30میلیون هکتار است. وسعت کانون‌های بحرانی فرسایش بادی نیز بیش از 9میلیون هکتار برآورد شده که بیش از 30درصد از این سطح، کانون بحرانی درجه یک است.
فرهاد سرداری در گفت‌وگو با ایرنا افزود: آخرین تحقیقات صورت‌گرفته از سوی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور نشان می‌دهد که مساحت ماسه‌زارهای کشور بالغ بر 4میلیون و 763هزار و 196هکتار و مساحت مناطق مورد پاشش مالچ کشور 256هزارو 814هکتار است که حدود 3درصد از مساحت کانون‌های بحرانی فرسایش بادی کشور و 4.5درصد از مساحت ماسه‌زارهای کشور را به‌خود اختصاص داده است.

وی با اعلام اینکه ایران با اقدامات مؤثر خود در امر مالچ‌پاشی و بیابان‌زدایی، توانسته یکی از 5کشور نخست جهان در امر تثبیت ماسه‌های روان باشد، گفت: این امر سبب شده تا از تجربیات مفید ایران برای برخی کشورهایی مانند اردن و تعدادی از کشورهای آفریقایی استفاده شود. به گفته وی، برای کنترل فرسایش بادی به‌ویژه تثبیت ماسه‌های روان، فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه بیولوژیک مانند نهال‌کاری، بذرکاری، بذرپاشی و اقدامات فیزیکی و شیمیایی مانند مالچ‌پاشی انجام شده است.
سرداری تصریح کرد: در حدود نیم‌قرنی که از آغاز این فعالیت‌ها در ایران می‌گذرد، اقدامات اجرایی مقابله با بیابان‌زایی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور منجر به ایجاد بیش از 2 میلیون هکتار جنگل در دست کاشت در مناطق بیابانی کشـور شده است.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اضافه کرد: مالچ‌پاشی ازجمله اقدامات مهمی است که از 5 دهه پیش در زمینه کنترل فرسایش بادی و تثبیت ماسه‌های روان در کشور صورت گرفته است؛ البته این اقدام زمانی در دستور کار قرار خواهد گرفت که امکان اجرای سایر عملیات اصلاحی و احیایی به تنهایی میسر نبوده و امکان استقرار پوشش گیاهی به‌دلیل شدت فرسایش بادی فراهم نباشد. وی گفت: مالچ‌پاشی در اراضی در حال فرسایش بادی شدید، حفاظت و ممانعت از ورود ماسه و حفاظت از جاده‌ها، راه‌آهن، فرودگاه‌ها، مراتع، قنوات، تاسیسات نظامی، روستاها و شهرهایی که مورد هجوم ماسه‌های روان هستند، انجام می‌شود و بسیار مؤثر است و به‌کارگیری از این روش از بروز خسارت‌های جبران‌ناپذیر جلوگیری می‌کند. وی افزود: در 2سال اخیر با پیش‌بینی‌های انجام شده، اجرای پروژه مالچ‌پاشی پس از قریب یک‌دهه وقفه اجرای پروژه، در دستور کار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار گرفت و براین اساس تا پایان سال‌جاری 33هزار هکتار مالچ‌پاشی توأم با نهال‌کاری در عرصه‌های کشور اجرا می‌شود. به گفته وی، مالچ‌پاشی به‌عنوان آخرین راهکار در مناطقی اجرا می‌شود که امکان تثبیت، احیا و اصلاح اراضی ماسه‌زار به شیوه دیگری میسر نبوده و یا بسیار سخت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید