• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 7 اسفند 1397
کد مطلب : 49182
+
-

قدم‌های زنانه در مسیر صنعت کشاورزی

بانوی کارآفرین همدانی: مسئولان استان از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ویژه آنهایی که مدیریتش بر عهده بانوان است، حمایت مادی و معنوی داشته باشند

زنان
قدم‌های زنانه در مسیر صنعت کشاورزی

زلیخا کرمی|  همدان - خبرنگار :


 در تمامی جوامع حضور زنان در عرصه اقتصاد و کسب‌وکار باعث رشد و توسعه است. در استان همدان نیز بانوان در این عرصه فعالند و با قدرت، پشتکار و علم به این عرصه گام نهاده‌اند. به بهانه هفته زن به سراغ بانوی کارآفرینی رفتیم که با اتکا به دانش و پشتکار به تولید ادوات کشاورزی پرداخته است و هم عنوان بانوی نمونه استان در سال ۹۲ و هم عنوان بانوی کارآفرین استان در سال ۹۰ را در کارنامه خود دارد.

زهرا قربانی، فارغ‌التحصیل دکترای مکانیک گرایش مهندسی ماشین‌آلات کشاورزی از دانشگاه تهران است و فعالیتش را سال ۸۷ بعد از فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد شروع کرد. وی علاوه بر این‌که مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آریا سرو سپهر الوند است، به تدریس در دانشگاه نیز مشغول است و به عنوان مشاور با شرکت‌های دیگر همکاری می‌کند. گفت‌وگوی ما را با این بانوی همدانی می‌خوانید. 


هر کسب‌وکار و فعالیتی چالش‌هایی دارد. چالش‌های شما چه بود؟

همان‌طور که می‌دانید در رشته کشاورزی بیشتر آقایان فعالیت می‌کنند و در فضای کسب‌وکار هم این ویژگی بیشتر نمود دارد. چند سال اول کار در این فضا سخت بود؛ هم برای آقایان که حضور یک خانم را در کنارشان می‌دیدند و از طرفی برای من چون محیط مرا قبول نمی‌کرد. به هر حال فضای کشاورزی حضور یک خانم را نمی‌پذیرفت آن هم خانمی که بخواهد در طراحی و تولید نقش‌آفرینی کند. بعد از پشت سر گذاشتن این مرحله و حضور در شرکت‌های مختلف و تکمیل پروژه‌های وابسته به آن‌ تصمیم گرفتم کار را به صورت مستقل انجام دهم. در مرحله دوم با چالش-های جدیدی روبه‌رو شدم؛ مهم‌ترین آن وجود نقدینگی بود. همان‌طور که می‌دانید تولید هزینه زیادی را طلب می‌کند و این نقدینگی در 2 مرحله خواب دارد؛ مرحله اول نقدینگی که صرف تولید می‌شود و باید منتظر فروش محصول باشیم و در مرحله دوم بعد از فروش تا وصول مبلغ. در این 2 مرحله نقدینگی متوقف می‌شود. 

درباره بازار هدفتان بگویید.

بازار هدف ما متشکل از شرکت‌های تولیدی در زمینه ادوات کشاورزی و خود کشاورزها به صورت مستقیم است و در صورتی که کالا استانداردهای لازم را داشته باشد، می‌توانیم آن را به کشورهای همسایه صادر کنیم.

چه تعداد شغل از طریق شرکت شما ایجاد شده است؟

ما به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌کنیم. از آن‌جا که برخی از مراحل کار برون‌سپاری می‌شود به صورت غیرمستقیم با ۸ کارگاه از این طریق در ارتباط هستیم که تعدادی از قطعات را برایمان مونتاژ می‌کنند و اشتغال‌زایی مستقیم هم با توجه به تغییر فصل متغیر است. در فصل‌های پرکار ۲۰ نفر و در فصل‌های کم‌کار 10 نفر مشغول به کار هستند.

درباره روند تولید در شرکت خود بگویید. 

قبل از هر چیز تحقیقات لازم در خصوص بازار انجام می‌شود و نیاز بازار را می‌سنجیم که متناسب با آن نیاز محصول را تولید کنیم. سپس فاز طراحی را آغاز می‌کنیم، بعد از آن نمونه اولیه صنعتی و نمونه‌ای را می‌سازیم که بتوان آن را در مزرعه آزمایش کرد و در آخر هم تولید صنعتی دستگاه را آغاز می‌کنیم.

مواد اولیه را چگونه تهیه می‌کنید؟ 

بیشتر مواد اولیه را از داخل کشور تهیه می‌کنیم. برخی از آن‌ها مانند دنده‌ها، لاستیک و برخی از شفت‌ها را از کشور ترکیه خریداری می‌کنین و در ساخت دستگاه به کار می‌گیریم.

برای آینده‌ شغلی خود چه برنامه‌ای دارید؟ 

برای شرکت برنامه‌ریزی‌هایی در نظر گرفته شده که ادوات جدید تولید شود و برنامه‌های توسعه‌محور در اولویت قرار داده شود. ما هر سال بنا بر نیاز مدل‌های جدیدی از دستگاه با اعمال تغییرات می‌سازیم، به عبارتی برنامه توسعه تولید را داریم و گاهی هم وارد ساخت دستگاه‌های جدید می‌شویم.

علت موفقیت خودتان را در چه چیزی می‌دانید؟ 

قبل از هر چیز توکل بر خدا و سپس حمایت خانواده کمک راهم بوده است. از طرفی ارگان‌های دولتی مانند پارک علم و فناوری در موفقیتم نقش بسزایی داشتند. پارک علم و فناوری مسیر را به‌درستی نشان می‌دهد و به شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان عضوی از خانواده نگاه می‌کند. جدای از این‌ها پشتکارم در این مسیر بود؛ از آن‌جا که اگر تصمیمی بگیرم تمام توانم را برای رسیدن به آن هدف به کار می‌گیرم، هرچند ممکن است در مسیر با شکست روبه‌رو شوم اما دست از تلاش برنمی-دارم و بر ناامیدی غلبه می‌کنم. این ویژگی شخصیتی من باعث شد در این مسیر ثابت‌قدم باشم.

حضور زنان استان را در عرصه اقتصادی چگونه می‌بینید؟

باید بگویم زنان هیچ محدودیتی ندارند و پابه‌پای مردان می‌توانند فعالیت کنند.

از مسئولان استان چه انتظاراتی دارید؟

از مسئولان انتظار داریم که هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی از شرکت‌ها حمایت کنند، مخصوصاً شرکت‌های دانش‌بنیان و به‌ویژه آن‌هایی که مدیریتش بر عهده بانوان است. اگر آن‌ها حمایت لازم را داشته باشند این شرکت‌ها نیز با تمام توان و انگیزه به فعالیت خود ادامه می‌دهند و منجر به توسعه استان و کشور خواهند شد.


افتخارات

ثبت اختراع دستگاه جدا کن برگ یونجه از ساقه، ثبت اختراع توان‌سنج بلادرنگ و محاسبه‌گر انرژی الکتریکی، ثبت اختراع ریک دوار، ثبت اختراع بیلر بسته‌بند علوفه، کسب رتبه سوم جشنواره شیخ بهایی، کسب رتبه چهارم در همایش انتخاب برترین شرکت‌های دانش‌بنیان استان همدان، بانوی نمونه استان در سال 92، نخبه فعال در بخش کشاورزی در سال 87، جشنواره علم تا عمل سال 91، کارآفرین برتر استانی در سال 90 و چهره برگزیده در بخش کشاورزی و کارآفرین برتر دانشگاهی در بخش کشاورزی از جمله عناوین زهرا قربانی بانوی کارآفرین همدانی هستند. فناور برتر استان در سال 90، فناور برتر استان در سال 91، نماینده واحدهای فناور در سال 91، نماینده واحدهای‌ فناور سال 92، کارشناس رتبه یک سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و جشنواره علم تا عمل در سال 90 سایر عناوین کسب شده قربانی هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید