رئیسکل سازمان نظام پزشکی کشور مباحثی چون بهبود رابطه پزشک و بیمار، کنترل هزینههای سلامت، تعامل مثبت با وزارت بهداشت و... را بهعنوان بخشی از اولویتهای کاری خود در سازمان نظام پزشکی اعلام و جزئیات آن را تشریح کرد.
محمدرضا ظفرقندی که بهتازگی در این سمت انتخاب شده است، در گفتوگو با ایسنا، گفت: یکی از برنامههای کاریام در سازمان نظام پزشکی در درجه اول اصلاح روابط میان جامعه پزشکی و مردم و بهبود خدمتگزاری جامعه پزشکی به مردم است؛ چراکه اعتقاد دارم یکی از اصول درمان و سلامت مردم این است که رابطه و اعتماد خوبی میان بیمار و پزشک برقرار شود. این درحالی است که متأسفانه اخیرا گروههای مختلف به جامعه پزشکی هجمه وارد کردند، اما این اقدام خط قرمز سازمان نظام پزشکی است. البته نه به این دلیل که فکر کنیم جامعه پزشکی قشری جدا از مردم است، بلکه دلیلش این است که آسیبزدن به اعتماد میان مردم و جامعه پزشکی به سلامت مردم و نظام سلامت آسیب میزند. ظفرقندی با بیان اینکه نخستین هدف ما این است که دیدگاهها نسبت به جامعه پزشکی بهبود پیدا کرده و شأن و منزلت جامعه پزشکی بهعنوان حرفهای ارزشمند حفظ شود، ادامه داد: اگر کسی در خانوادهاش پزشک داشته باشد، میبیند که چه خدمات پرقیمتی از سوی پزشکان به مردم ارائه میشود. در عین حال علاوه بر این، اعتقاد دارم که اگر ضعفی در صنفی ازجمله صنف پزشکی وجود دارد، بهترین کسانی که میتوانند خودپالایشی و اشکالات را برطرف کنند، خود افراد آن صنف هستند. بنابراین یکی از وظایف سازمان نظام پزشکی این است که علاوه بر رعایت اخلاق حرفهای، به پالایش مشکلاتی که درون خودش میبیند، همت کرده و به نوعی خودپالایشی کند. رئیس سازمان نظام پزشکی کشور درباره لزوم بازگشت اختیار تعرفهگذاری بخش خصوصی به این سازمان نیز گفت: اختیار تعرفهگذاری بخش خصوصی در قانونی که در سال۱۳۸۳ در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد، جزو اختیارات سازمان نظام پزشکی قرار گرفت، اما متأسفانه در سالهای بعد و در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه این اختیار به دولت واگذار شد. حال باید توجه کرد که وقتی کسی در بخش خصوصی برای حوزه سلامت سرمایهگذاری میکند، نباید سرمایهگذاریاش ضررده باشد. از طرفی بهدنبال بحرانهایی مانند تحریم که ممکن است در کشور رخ دهد، هزینهها و تورم افزایش یافته و در آن زمان اگر هزینه تمامشده خدمات یا تعرفه واقعی که باید طبق محاسبات اقتصادی تعیین شود، مطابق با آن هزینهها افزایش نیابد، طبیعی است که ارائهکننده خدمت یا ورشکسته میشود و یا خدماتش کاهش مییابد.
یکشنبه 28 بهمن 1397
کد مطلب :
47987
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved