• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 19 دی 1397
کد مطلب : 44047
+
-

پنجِ فریبنده

پیروزی تیم ملی بر یمن درخشان بود اما تاریخ به ما می‌گوید نباید گول بخوریم نتیجه بازی اول ممکن است ربطی به دستاوردمان در پایان جام نداشته باشد

پنجِ فریبنده

 زدن 5گل به دروازه حریف در بازی اول هر تورنمنتی، امیدبخش است. این نتیجه می‌تواند اعتماد به نفس بازیکنان خودی را بالا ببرد و حریفان را بترساند اما واقعیت این است که 5گلی که تیم ایران به یمن زد، همان اندازه که شوق می‌آفریند، می‌تواند نگران‌کننده هم باشد. به تاریخ نگاه کنیم. جام ملت‌های1984 را با پیروزی 3 بر صفر مقابل امارات شروع کردیم اما در همان مرحله گروهی زورمان به سنگاپور و هند نرسید و به‌عنوان تیم دوم صعود کردیم. در نهایت هم تورنمنت را با مقام چهارمی به پایان رساندیم. در جام ملت‌های1988 قطر را که میزبان بود در نخستین بازی 2 بر صفر بردیم. در ادامه اما 3گل از کره‌جنوبی خوردیم و نیمه‌نهایی را هم به عربستان باختیم. 4سال بعد در هیروشیما هم مرحله گروهی را با 2گل به کره‌شمالی استارت زدیم اما حتی نتوانستیم از گروه‌مان صعود کنیم. در لبنان2000 هم در بازی افتتاحیه 4گل به میزبان زدیم اما خوب یادمان است که چطور از تیم ضعیف کره‌جنوبی شکست خوردیم و اوت شدیم. البته که مثال نقض هم وجود دارد و اگر وجود هم نداشت، نمی‌شد حکم داد که چون بازی اول را برده‌ایم یا باخته‌ایم، پس در نهایت فلان می‌شود یا نمی‌شود. اما موضوع نگران‌کننده، مقایسه پیروزی تیم ملی بر یمن با نتایج استرالیا، چین، کره‌جنوبی و حتی امارات مقابل حریفانشان است و رسیدن به این حکم عجیب که ایران بدون شک قهرمان جام است. کره‌جنوبی احتمالا در بازی‌های بعدی نتایج متفاوتی از بازی با فیلیپین می‌گیرد. استرالیا خواهد جنگید که از گروهش صعود کند و بعد در مرحله حذفی یقه حریفان را بگیرد. حتی چین و امارات هم ممکن است در بازی‌های بعدی قدرت بیشتری از خود نشان دهند. تردیدی نیست که کارلوس کی‌روش بهتر از هرکسی می‌داند که نتایج بازی‌های مرحله گروهی در عین اهمیت، چه اندازه می‌تواند فریبنده باشد. او در هفته‌های گذشته بارها بازی با یمن را به فینال توصیف کرده اما فقط یکی از 7فینال احتمالی تیم ملی. از امروز منتظر توصیف‌های اغراق‌آمیز او درباره قدرت ویتنام باشید؛ مشابه همان جملاتی که درباره یمن استفاده می‌کرد. و البته شاید چاره‌ای جز این نیست برای تهییج تیم ملی کشوری که مردمانش 40سال است قهرمان جام‌ملت‌ها نشده‌اند، درحالی‌که همیشه خود را برای قهرمانی از همه رقبا شایسته‌تر می‌دانسته‌اند. 

  ابراهیمی: کار در مرحله حذفی است که سخت می‌شود
ناصرابراهیمی پیشکسوت فوتبال درخصوص اینکه پیروزی 5گله تیم ملی مقابل یمن باعث غرور کاذب بازیکنان در بازی‌های آینده نخواهدشد گفت: «در 60سالی که رقابت‌های جام ملت‌ها برگزار می‌شود تقریبا در همه دوره‌ها از مرحله مقدماتی صعود کرده‌ایم. در رقابت‌های جام ملت‌ها که در اندونزی برگزار می‌شد مقابل بنگلادش تا اواسط نیمه دوم صفر- صفر مساوی بودیم ولی در پایان با 5گل پیروز شدیم. بعداز آن به اندونزی 5تا زدیم و نپال را هم با 6گل شکست دادیم یعنی در همان مرحله گروهی 22گل زدیم و فقط 2 گل خوردیم. ما همیشه از گروه خود راحت بالا آمده‌ایم اما از مرحله حذفی کارمان سخت می‌شود. » پیشکسوت فوتبال ما معتقد است: «این تیم ملی 90درصد قهرمان است. ما وقتی 6-5گل در همان بازی اول می‌زنیم نشان از قدرت تیم است. به‌احتمال فراوان بازی با ویتنام هم 5-4گل می‌زنیم اما بازی عراق یک مقدار سخت است. شما مطمئن باشید این برد باعث غرور بازیکنان تیم ملی نمی‌شود. ما و عراق تیم‌های درجه یک آسیا محسوب می‌شویم ولی یمن و ویتنام تیم‌های درجه سه و چهارم هستند. کی‌روش هم با تجربه‌ای که دارد اجازه نمی‌دهد بازیکنان دچار غرور شوند. » 

  کلانی: کی‌روش حواسش هست
حسین کلانی درباره پیروزی 5برصفر تیم ملی مقابل یمن و نگرانی ایجاد شده مبنی برخطر غرور ملی‌پوشان در بازی‌های آینده گفت: «زدن 5گل ما را برای بازی‌های آینده امیدوار کرد. خوشبختانه تمام بازیکنان با هماهنگی خوب‌شان فوتبال زیبایی را به نمایش گذاشتند. به‌نظر من آقای کی‌روش اینقدر توانایی دارد که تدابیر لازم را بیندیشد تا غرور ملی‌پوشان را برندارد. او با بازیکنان صحبت خواهد کرد. خود بازیکنان هم واقعیت را می‌دانند که یمن تیم ضعیفی است و درگیر جنگ هم هستند و شرایط را درک می‌کنند. من به شخصه خیالم راحت است. ما در گذشته هم این مسائل را دیده‌ایم و خوشبختانه رفتار خوبی هم داشته‌ایم که در نهایت توانسته‌ایم نتیجه لازم را بگیریم. الان می‌بینید آقای کی‌روش روی این مسائل حساس است. او پیش‌بینی هم می‌کند در آینده ممکن است چه اتفاقاتی بیفتد برای همین تدابیر لازم را دارد. اگر کی‌روش احساس نگرانی کرده و این نگرانی خود را بیان کرده مطمئنا تفکری پشت آن است. شایدهم اصلا نگران نیست ولی بنا به استراتژی خود اینگونه وانمود می‌کند.» وی ادامه داد: «عنوان کردن ترس از غرور احتمالی بازیکنان خوب است چراکه بازیکنان متوجه می‌شوند که نباید دچار غرور شوند. هرچند همگان قبول دارند برد روحیه‌بخشی را مقابل یمن کسب کردیم. بچه‌ها بیشتر خودشان را پیدا کردند. اما کی‌روش اجازه نخواهد بازیکنان با غرور کاذب به تیم ملی لطمه بزنند. الان هم دیگر جای انتقاد نیست حتی اگر انتقاد صحیح باشد. در این برهه فقط باید از تیم ملی حمایت کنیم.»

 یاوری: هنوز کار داریم
محمود یاوری سرمربی اسبق تیم ملی کشورمان بااشاره به پیروزی مقتدرانه تیم ملی مقابل یمن گفت: «برد لذتبخشی بود اما واقعیت این است که یمن 4روز قبل مربی خود را انتخاب کرده و کشوری است که درگیر جنگ است. در عوض بازیکنان ما هم همگی حریص گل زدن بودن و توانستند 5گل بزنند. این نتیجه نشانگر این نیست که تیم ایران می‌تواند در این رقابت‌ها شگفتی ساز باشد. هنوز کار خیلی سختی داریم تا در این جام ملت‌ها بتوانیم عنوان شایسته‌ای کسب کنیم.» وی ادامه داد: «اگر جای کی‌روش مربی دیگری بود شاید این ترس را داشتیم که بازیکنان تیم ملی بعد از زدن 5گل به یمن دچار غرور کاذب شوند اما کی‌روش در اصطلاح گرگ باران دیده است و کارش را بلد است و به خوبی می‌داند در این شرایط چگونه برخورد کند. البته خود بازیکنان هم حرفه‌ای هستند؛ اکثر آنها در خارج از ایران و در اروپا فوتبال بازی می‌کنند. فکر نمی‌کنم با یک برد دچار غرور شوند. مطمئنا توجیه هستند. ضمن اینکه واقعا اتفاقی نیفتاده که بازیکنان بخواهند مغرور شوند. وقتی دچار غرور می‌شوند که ان شاءالله عنوان قهرمانی را کسب کنند.» یاوری معتقد است: «بازی با یمن و همینطور ویتنام دیدارهای تدارکاتی برای بازی باعراق هستند. 5گل زده ما هم نشان از هماهنگی در همه خطوط می‌دهد. به‌خصوص 50درصد خط حمله عالی بودند ولی باید برای رسیدن به قهرمانی قدم به قدم پیش رفت. اما آنچه در تیم ملی ما نمایان است اینکه یک تیم جوان و در عین حال با تجربه را به جام ملت‌ها برده‌ایم. با حفظ این روحیه بالای تیمی می‌توان امیدوار بود که بعد از 43سال می‌توانیم مقام قهرمانی را برای خود کنیم اما باز هم تأکید می‌کنم هنوز خیلی کار داریم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :