• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 17 دی 1397
کد مطلب : 43857
+
-

خیز عمرانی «خزل»

بیش از 55 درصد خانه‌های روستایی بخش خزل از تسهیلات طرح مقاوم‌سازی مسکن بهره‌مند شده‌اند

عمران
خیز عمرانی «خزل»

سجاد سیف|  نهاوند - خبرنگار:


عمران و بهسازی بخش خزل نهاوند در 2 سال اخیر سرعت بیشتری به خود گرفته، به طوری‌ که اعتبار و بودجه واریزی برای دهیاری‌ها در مدت اعلام‌شده 5 میلیارد تومان بوده که 5/3 برابر کل اعتبار واریزی در 10 سال گذشته بوده است. 
خزل به مرکزیت شهر فیروزان از بخش‌های چهارگانه شهرستان نهاوند است که 20 درصد جمعیت و 25 درصد اعتبارات شهرستان مربوط به این بخش است. 


کاهش مهاجرت 

بخشدار خزل در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: در چند سال اخیر خدمات مطلوبی به مناطق روستایی بخش خزل ارائه‌ شده است. مهاجرت از روستاها به شهر کم شده است که این امر مدیون تلاش‎های بسیج سازندگی، بنیاد مسکن و دیگر دستگاه‌های خدمات‎رسان از جمله آب، برق، گاز و تلفن است. 

«روح‌الله سلگی» با بیان این‌که در این زمینه اعتبارات قابل ‌توجهی برای عمران روستاها اختصاص داده‌ شده است، اظهار می‌کند: بخش خزل یکی از مناطق محروم شهرستان و استان است که با جذب اعتبارات و پیگیری‌های صورت ‌گرفته اقدام‌های ارزشمندی در حوزه‌های راه، بهسازی روستاها، بهداشت و درمان، احداث مجتمع آب شرب و تقویت اینترنت و تلفن همراه در حال پیگیری و انجام است. مبلغ 2 میلیارد و 200 میلیون تومان نیز از محل اعتبارات ملی برای توسعه گردشگری سراب فارسبان در نظر گرفته شده است. 


اقدامات حوزه سلامت

وی با اشاره به خدمات انجام شده در زمینه اجرای طرح نظام سلامت در شهر فیروزان و بخش خزل توضیح می‌دهد: در بخش سلامت که یکی از سیاست‌های محوری دولت است، تعداد پزشکان از یک نفر به 8 نفر رسیده و در سال آینده نیز این تعداد بیشتر افزایش می‌یابد. 

سلگی می‌گوید: ۸ خانه بهداشت و ۲ درمانگاه، یکی در روستای رزینی و یک درمانگاه درجه ک در شهر فیروزان در حال ساخت است که جایگاه حوزه سلامت را در این بخش ارتقا می‌دهد. 

وی اضافه می‌کند: با هدف محرومیت‌زدایی و ارتقای شاخص‌های بهداشت و درمان در این منطقه و با همکاری گروه جهادی در چند نوبت ویزیت و تحویل دارو به صورت رایگان برای نیازمندان در روستاهای بخش انجام شد. همچنین کلینیک سیار دندانپزشکی با حضور در روستاها و مناطق محروم بخش خزل به دانش‌آموزان زیر 14 سال ارائه خدمات می‌دهند.


ساخت مرکز جامع سلامت

بخشدار خزل در ادامه با اعلام این‌که مرکز جامع سلامت شهری و روستایی با اهدای زمین از جانب شهرداری و شورای اسلامی فیروزان در زمینی به مساحت 3 هزار مترمربع با 70 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است، بیان می‌کند: این مرکز از درمانگاه‌های درجه یک محسوب می‌شود. از سوی بنیاد علوی در هر استان یک مرکز ساخته می‌شود که با تلاش و رایزنی فراوان سهم استان همدان هم به بخش خزل اختصاص یافته است. 
وی ادامه می‌دهد: با ساخت، تجهیز و راه‌اندازی مرکز جامع سلامت شهری و روستایی فیروزان، امکان ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به ساکنان شهر و نیز روستاهای همجوار منطقه فراهم خواهد شد.


تجهیز و نوسازی مدارس

سلگی با اشاره به پیگیری‌های نماینده شهرستان از معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور در خصوص رفع محرومیت در مدارس بخش خزل می‌افزاید: به دستور معاون وزیر اعتبار ۵۰ میلیون تومانی برای تجهیز مدارس بخش خزل شهرستان نهاوند و رفع بخشی از محرومیت آن در نظر گرفته ‌شده است.

وی می‌افزاید: ساخت 4 باب مدرسه از محل اعتبارات تخریب و بازسازی در شهر فیروزان و روستاهای شهرک آغاز شد و ساخت مدرسه در روستای «کهریز سلیم» و «معتمد آباد» با مشارکت بنیاد برکت به اتمام رسید. سلگی با اشاره به خدمات بخش آموزش‌ و پرورش در یک و نیم سال گذشته می‌گوید: دولت تاکنون ۴۵ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آموزشی در بخش خزل هزینه کرده و این طرح‌ها را در دست اقدام قرار داده که سرانه فضای آموزشی را به استاندارد بالایی می‌رساند. بخشدار خزل همچنین از تاسیس و راه‌اندازی مرکز پژوهش و اختلالات دانش‌آموزی با اعتبار 500 میلیون ریال و احداث و تکمیل سالن ورزشی روستای کهریز صلاح‌الدین با مشارکت خیران و اداره کل نوسازی با اعتبار 3 میلیارد ریال خبر می‌دهد که افتتاح آنها از نیازهای ضروری این بخش است.


 گازرسانی به روستاها 

سلگی با اشاره به گازرسانی در بخش خزل اظهار می‌کند: در زمینه گازرسانی طی سال گذشته تاکنون ۱۵ روستای دوردست بخش گازرسانی شده یا گازرسانی به آنها در حال اجراست. خوشبختانه در آستانه چهلمین جشن سالگرد انقلاب اسلامی به تمامی روستاهای بخش خزل گازرسانی انجام شده است.

وی به لزوم ایجاد جایگاه سی.ان.جی در شهر فیروزان اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به نبود جایگاه سی.ان.جی در این منطقه لازم است که با مشارکت بخش خصوصی یا از طریق شهرداری برای در این منطقه جایگاه سی.ان.جی ایجاد شود.


ایمنی محورها 

سلگی با اشاره به ارتقای کیفیت و ایمنی محورهای مواصلاتی اظهار می‌کند: امسال برای ساماندهی ۱۲ کیلومتر پایانی محور حادثه‌خیز و خطرناک نهاوند- فیروزان 20 میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شد.
وی با اعلام این‌که مبلغ 5 میلیارد ریال هم از سهم اعتبارات شهرستان به این بخش اختصاص داده شده است، می‌افزاید: با توجه به بازدید معاون رئیس‌جمهوری از ایستگاه راه‌آهن فیروزان و ارائه گزارش حادثه‌خیز بودن این محور از سوی نماینده شهرستان، 25 میلیارد ریال اعتبار به آن تخصیص یافت که پیمانکار آن تعیین شده و در حال انجام است.


مقاوم‎سازی خانه‌ها

بخشدار خزل با بیان این‌که تاکنون 4 هزار و 61واحد مسکونی در بخش خزل مقاوم‌سازی شده‎ است، می‌گوید: 3 هزار و 941 واحد در روستاها با اعتبار 49 میلیارد تومان و 120 واحد در شهر فیروزان پایان کار گرفته و مقاوم‌سازی شده‌اند.
سلگی می‌افزاید: از 56 روستای بخش خزل 34 روستا وارد مرحله بهسازی شده‌اند که در 15 روستا فاز اول به اتمام رسیده است. در 6 روستا از این 15 روستاها فاز دوم به اتمام رسیده است، بهسازی 19 روستا نیز در دست اقدام است. در مجموع 5/12 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است و بیش از 55 درصد واحدهای روستایی این بخش از تسهیلات طرح مقاوم‌سازی مسکن بهره‌مند شده‌اند. 
وی اضافه می‌کند: 70 درصد مصوبات روستاگردی فرماندار در بخش خزل اجرا شده است و کانال‌کشی روستاهای گیوکی، زاپن، دره میرزا، موسی‌آباد و 5 روستای خزل شرقی در حال انجام است. 


کشاورزی و دامداری

کشاورزی، دامپروری، پرورش آبزیان، صنایع کشاورزی و سایر مشاغل وابسته در بخش خزل رونق خوبی دارد. بخشدار خزل می‌گوید: مجموع سطح زیرکشت محصولات زراعی آبی و دیم وضعیت مطلوبی در مقایسه با کل شهرستان دارد. 6هزار هکتار از اراضی این بخش تحت پوشش آبیاری نوین است و توسعه کشت گیاهان دارویی و گلخانه‌ای به علت کم‌آب‌بر بودن و افزایش راندمان تولید از اولویت‌های اصلی کشاورزی در منطقه است. 
روح‌الله سلگی اضافه می‌کند: با توسعه و احداث گاوداری شیری در روستای لیلی یادگار، گوساله‌ پرواری در روستای گره چغا، مرغداری، پرورش زنبورعسل و آبزیان در منطقه اقدام‌های مطلوبی برای ایجاد اشتغال در حال انجام است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :