• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 28 آذر 1397
کد مطلب : 41511
+
-

نردبان خیران برای فرزندان تفتان

هدف‌گذاری‌ها برای موفقیت علمی سیستان ‌و ‌بلوچستان با اجرای طرح خیران‌اندیشه‌ساز ادامه دارد

سیستان‌ و بلوچستان
نردبان خیران برای فرزندان تفتان

فاطمه رجب‌زاده /خبرنگار


فرزندی صالح است. از آن‌هایی که دغدغه‌های بزرگ دارند و قلبشان برای دیارشان می‌تپد. این  از لا‌به‌لای سخنش پیداست وقتی که می‌گوید: «آی ملت ایران! ما محروم نیستیم.». موفقیت تحسین‌برانگیزش هم مؤید همین ویژگی است. او مانند 194 نفر دیگر در سیستان ‌و بلوچستان، کاری کرده کارستان. قبولی «صالح کرد» و این 193 نفر در رشته‌های پزشکی دانشگاه‌‌های دولتی کشور هیبت پوشالی بسیاری بایدها و نبایدها را شکسته؛ تابوشکنی‌ای کم‌نظیر.

موفقیت طلایی 
صالح در دبیرستان نمونه مطهری سراوان درس می‌خواند. خبر قبولی 17 نفرشان از یک کلاس 30 نفره و موفقیت بی‌سابقه دانش‌آموزان دیگر نقاط این استان در رشته پزشکی دانشگاه‌های دولتی کشور، نگاه‌ها را چنان به سمت استان مرزی سیستان‌‌ و بلوچستان جذب کرده که حالا خیلی‌ها به دنبال روش‌های دستیابی به این موفقیت در این استان زرخیزند. استانی که صالح، دارنده رتبه 222 تجربی منطقه 2، درباره آن می‌گوید: «حاضرم شما را به تمام نقاط استان، از زابل گرفته تا خاش، دهک، هیرمند و سراوان ببرم. خواهید دید این به قول شما محرومیت فقط ناشی از کم‌توجهی است. اگر نه وقتی از سیستان ‌و بلوچستان می‌گوییم فرهنگی غنی و تمدنی چندهزار ساله را به کلام آورده‌ایم. و آنچه امسال و سال‌های قبل دانش‌آموزان این استان در عرصه علم‌آموزی انجام داده‌اند، نشان می‌دهد ظرفیتی غنی و توانمندی‌هایی قابل‌توجه در استان داریم که اگر مورد توجه باشد به اوج می‌رسد.» او که رتبه‌اش در رشته‌های هنر و زبان هم 3 رقمی بوده برای انتخاب رشته پزشکی انگیزه‌ای قوی و عمیق داشته است و حالا در دانشگاه تبریز درس می‌خواند. می‌گوید: «وقتی هر روز دراطرافت افرادی را ببینی که از بیماری رنج می‌برند یا به دلیل یک مشکل پزشکی و کمبود امکانات جان خود را از دست می‌دهند، مشخص است انگیزه‌ای قوی به دست می‌آوری تا سهمی در حل این مشکل داشته باشی.»  آرزوی صالح و خواسته‌اش از خدا این است؛ همان‌طور که امروز خیلی‌ها برای رسیدن او به این موفقیت یاری‌اش کرده‌اند، بعد از پایان تحصیلاتش با توانمندی بازگردد و به سیستان ‌و ‌بلوچستان خدمت کند. مانند خیرانی که روزی با حمایت‌های مالی و آموزشی‌شان دست او و دوستانش را گرفتند تا به اولین قله موفقیت برسند.

روزی بازمی‌گردم
این هدف را مهدیه هم در سر دارد. او با رتبه 1054 در رشته پزشکی دانشگاه زاهدان پذیرفته شده است و دلش می‌خواهد به سطحی برسد که برای تخصص در دانشگاه‌های بهتری پذیرفته شود. مهدیه محمدیانمی‌گوید: «حمایت عاطفی و مالی خانوده‌ام کمک بسیاری به من کرده است و حتما اگر برای به دست آوردن سطوح بالاتر در رشته‌ام از زاهدان بروم، روزی بازخواهم گشت و به سهم خودم کمبودها در این رشته را از بین می‌برم.» 
او ادامه می‌دهد: «در این استان دانش‌آموزان مستعد بسیاری هستند که درآمد خانواده‌هایشان کفاف حمایت مالی از آنها را نمی‌دهد، اما دردوره خودمان حضور چشمگیر و مؤثرشان را شاهدیم و می‌بینیم که به مباحث مسلط هستند و شنیده‌ام برای پیشبرد درسشان از کمک استادان و دانشجویان موفق و خیر برای آموزش بهره برده‌اند.» فرهاد هم با رتبه 46 در کنکور سراسری و قبولی در دانشگاه علوم پزشکی ایران افتخاری سرآمد برای سیستان ‌و بلوچستان است. این جوان سراوانی عامل موفقیتش را خداوند، خانواده، تلاش خود و انگیزه درونی برای خدمت به مردم می‌داند. فرهاد دهواری از سال اول دبیرستان برنامه‌ریزی برای قبولی با رتبه بالا در دانشگاه را شروع کرده و با ظرفیتی که در مدرسه‌شان برای او و دیگران ایجاد شده بود، حتی تعطیلات، نوروز و تابستان‌ها در برنامه‌های جمعی آموزشی شرکت می‌کرد و درس می‌خواند. 

تلاش دبیران بومی 
فرهاد معتقد است برخی معلم‌ها در مناطقی چون سیستان‌ و ‌بلوچستان با عشق و تعصب درس می‌دهند و مسیر موفقیت دانش‌آموزان را هموار می‌کنند، اما گاهی در همان شهرهای بزرگ بعضی آموزگاران هدفی در کار خود ندارند و به روزمرگی امور را می‌گذرانند. 
کوثر از زابل هم با رتبه زیرگروه 2900، پزشکی تعهدی، دانشگاه زابل را انتخاب کرده و حالا هم از سطح آموزش‌ها در این دانشگاه راضی است. او موفقیت خودش را پس از حمایت خانواده و تلاش و اتکا به خود، مرهون آموزش‌های دبیران بومی می‌داند. آن‌طور که کوثر حسینی می‌گوید، در مدرسه آنها دانش‌آموزان برای آموزش‌های کنکور به انتخاب خود در گروه‌های دبیران بومی و غیربومی قرار می‌گیرند.

دست نورانی خیران 
اجتماعی که از قلب خواستن در سیستان ‌و بلوچستان ایجاد شده، موفقیت آموزشی این سال‌ها به ویژه امسال را رقم زده است. مدیر دبیرستان نمونه مطهری سراوان، کسی که شاهد درخشش ١٧ دانش‌آموز یک کلاسش در رشته پزشکی بوده، این اجماع انگیزه‌بخش را دردستیابی به هدف‌های تعیین شده موثر می‌داند.
لطف خدا، خودباوری بچه‌ها، کوشش دبیران و حمایت‌های بی‌نظیر خیران عواملی است که نظرمحمد اربابی می‌خواهد به عنوان دلایل موفقیت شاگردانش ثبت شود. دلایلی که به گفته او، موجب شده است از سال ٩١ تا کنکور امسال، ١٩٠ دانش‌آموز با رتبه زیر هزار در گروه‌های آموزشی پنج‌گانه، ٥١ نفر در رشته پزشکی و ١٩٩ نفر در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شوند. 
آن‌ها برای این موفقیت بچه‌ها برنامه‌ریزی4 ساله داشته‌اند و به گفته اربابی، هزینه اجرا و برگزاری برنامه خاص آموزشی‌شان تمام و کمال از محل کمک‌ خیران پرداخت شده است. پس از هدایت تحصیلی کارشناسی شده در سال اول، برنامه‌های نو و متفاوتی چون اعتکاف علمی در نوروز و تابستان، دوره‌های مطالعاتی کیفیت بخشی آموزشی و چند دوره آزمون شبیه‌سازی کنکور اجرا و برگزار می‌شود و منابع مالی این برنامه‌ها را خیرانی می‌پردازند که مدیر مدرسه دوست دارد معرفی‌شان کند. موسسه خیریه مهر گیتی، بنیاد صدر، خیریه رشد و گروه جهادی السابقون در کنار برنامه‌ریزی‌های موثر و تلاش دانش‌آموزان توانسته این منطقه محروم را درموفقیت‌های علمی سرآمد کند.

خیران اندیشه‌ساز
تنها این مجموعه‌های خیر نبوده‌اند که پلی به موفقیت برای فرزندان تفتان ساخته‌اند. مدیر آموزش وپرورش سراوان پای خیرانی را پیش می‌کشد که از دل سیستان ‌و ‌بلوچستان برآمده‌اند. آنها بااتکا به نیروی انسانی موفق استان طرحی با عنوان خیران اندیشه‌ساز را برای تحقق اهداف آموزشی به اجرا در می‌آورند. به گفته محمد ایوب دهواری، در این طرح از دبیران جهادی و دانشجویان برتر سیستان‌ و ‌بلوچستانی که در دانشگاه‌های بزرگ کشور درس می‌خوانند برای ارائه آموزش‌های سطح بالاتر به دانش‌آموزان دعوت می‌شود. دیگر خیران هم هزینه‌های دبیرانی را پرداخت می‌کردند که مبالغی را برای آموزش می‌خواستند. دراین طرح گرو‌ه‌های جهادی تشکیل می‌شود و حتی روزهای تعطیل دانش‌آموزان در اعتکاف‌های علمی با کتاب و آموزش‌های ویژه می‌گذرد و این گونه این رکورد علمی به ثبت می‌رسد. رکوردی که معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌ و پرورش سیستان ‌و بلوچستان هم دستیابی به آن را مرهون 3 عامل اساسی همراهی خیران، تلاش خانواده‌ها و دانش‌آموزان و برنامه‌ریزی دقیق مسئولان استان می‌داند.  حمیدرضا رخشانی می‌گوید: «این اجماع و اتحاد در دستیابی به هدف موجب شد در کارنامه آموزشی استان برای کنکور 97، 126 رتبه زیر هزار، 2135 قبولی دانشگاه دولتی، 1137 قبولی دانشگاه روزانه، 146 پیراپزشکی، 194 قبولی رشته پزشکی و 658پذیرش برای دانشگاه فرهنگیان ثبت شود.»
رکوردی تحسین‌برانگیز برای استانی که عنوان محروم همچنان در ترکیبش جاخوش کرده، اما دور نیست که دست نورانی خیران فرزندان سیستان ‌و بلوچستان را برای بالندگی دیارشان مهیا کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید