• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 23 دی 1396
کد مطلب : 4016
+
-

معرکه‌گیری ترامپ؛ از آمریکا تا اروپا

سازمان ملل سخنان دونالد ترامپ درباره مهاجران را «شرم‌آور» خواند

گزارش
معرکه‌گیری ترامپ؛ از آمریکا تا اروپا

آمریکا و جهان طی یک سال گذشته، دیگر به سخنان توهین‌آمیز دونالد ترامپ عادت کرده اما او اکنون چنان با سخنانش جنجالی به پا کرده که واکنش سازمان ملل را هم به‌دنبال داشته است؛ واکنشی که سخنان رئیس‌جمهور آمریکا را «شوکه‌کننده»، «شرم‌آور» و «نژادپرستانه» می‌خواند. خبرنگار واشنگتن‌پست دیروز سخنان توهین‌آمیزی را از زبان دونالد ترامپ نقل کرد که بسیاری از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های دیگر در آمریکا و جهان از بازنشر آن شرم داشتند. طبق گزارش واشنگتن‌پست، رئیس‌جمهور آمریکا در نشستی با تعدادی از نمایندگان کنگره در دفترش، با اشاره به مهاجرانی که از هائیتی، السالوادور و برخی کشورهای آفریقایی به آمریکا مهاجرت کرده‌اند، گفت: «چرا مردم اهل کشورهایی که چاله توالت هستند را به اینجا راه می‌دهیم؟» سخنان ترامپ در حالی مطرح می‌شود که او طی هفته‌های اخیر تلاش‌هایش برای مقابله با حضور مهاجران در آمریکا را افزایش داده است.

به نوشته واشنگتن‌پست، نمایندگان کنگره برای مذاکره با دونالد ترامپ بر سر قوانین مهاجرتی آمریکا به دفتر او رفته بودند. پیشنهاد آنها تغییر تصمیم ترامپ برای لغو مجوز کار و تحصیل مهاجران از کشورهای منطقه کارائیب و کشورهای آفریقایی بود. آنها به ترامپ قول دادند که طرحی را در کنگره به تصویب برسانند که بودجه مورد نیاز دولت او برای کنترل بیشتر بر مرزها را افزایش دهد. نمایندگان کنگره اصرار داشتند که آمریکا باید به مردم کشورهایی که درگیر جنگ و بلایای طبیعی شده‌اند، کمک کند. واشنگتن پست پاسخ ترامپ را اینگونه نقل کرده است: «این همه هائیتی‌تبار به چه کار ما می‌آید؟ آنها را بیرون بریزید.» 

واکنش سازمان ملل

سخنان بی‌سابقه ترامپ با واکنش‌های داخلی و خارجی همراه بوده است. سازمان‌ملل که طی یک سال گذشته هیچ‌گاه در مقابل سخنان توهین‌آمیز ترامپ علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی و دیگر کشورها موضعی نگرفته بود، دیروز ترجیح داد سکوتش را بشکند و نسبت به این گفته‌های رئیس‌جمهور آمریکا موضعگیری کند. رابرت کالویل، سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل، در نشستی خبری گفت: «واقعا متأسفم؛ این سخنان به‌شدت نژادپرستانه است. چطور می‌توان دیگر کشورهای جهان را چاله توالت نامید؟ سخنان رئیس‌جمهور آمریکا شوکه‌کننده و شرم‌آور است.» 

سخنان ترامپ واکنش منفی بسیاری از سیاستمداران به‌خصوص نمایندگان سیاهپوست کنگره را نیز به‌دنبال داشته است. سخنگوی اتحادیه آفریقا نیز ضمن محکوم کردن سخنان ترامپ گفت که چنین سخنانی «خطرناک» و یادآور نگاه آمریکا در دوره‌ای است که مردم قاره آفریقا به‌عنوان برده به این کشور منتقل می‌شدند. لغو برنامه حمایتی باراک اوباما از مهاجران کشورهای مکزیک، السالوادور، گواتمالا، هندوراس و برخی کشورهای آفریقایی یکی از نخستین اقدامات ترامپ پس از ورودش به کاخ سفید بود. این برنامه که به «داکا» معروف است، به مهاجران کشورهای منطقه کارائیب و آفریقا که سال‌ها به‌صورت غیرقانونی در حاشیه شهرها در آمریکا زندگی می‌کردند، اجازه کار و تحصیل می‌داد و به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات اوباما طی مدت ریاست‌جمهوری‌اش تلقی می‌شد. ترامپ اکنون پس از لغو این طرح، به‌دنبال اخراج این افراد از خاک آمریکاست.

لغو سفر ترامپ به لندن

جنجال‌های دونالد ترامپ طی یک سال حضورش در قدرت تنها محدود به آمریکا نبوده است. او دیروز اعلام کرد که برنامه سفرش به انگلیس را لغو کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا قرار بود حدود یک‌ماه دیگر به لندن سفر کند و ضمن دیدار با نخست‌وزیر و ملکه انگلیس، ساختمان جدید سفارت آمریکا در این شهر را افتتاح کند. ترامپ دلیل لغو سفرش به لندن را اعتراض به «توافق بد» باراک اوباما با انگلیسی‌ها در فروش ساختمان قبلی سفارت آمریکا اعلام کرد. ترامپ گفت که دولت اوباما «بهترین سفارت در لندن» را با «خروس‌قندی» معامله کرده تا در منطقه‌ای «دورافتاده» با صرف هزینه یک‌میلیارد دلار یک ساختمان جدید بسازد. دونالد ترامپ طی یک سال گذشته هر زمان فرصتی پیدا کرده به باراک اوباما حمله کرده است. سخنان اخیر او علیه رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در حالی مطرح می‌شود که اوباما نقشی در طرح نقل‌و‌انتقال ساختمان سفارت آمریکا در لندن نداشته و این طرح 10سال پیش در دولت جورج بوش تهیه و نهایی شده بود. ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا دیروز در پستی توییتری و در واکنش به سخنان ترامپ نوشت: «سفارت آمریکا در لندن به دلایل امنیتی جابه‌جا شد، اما غم‌انگیز است که سفر رئیس‌جمهور آمریکا به خاک متحد اصلی‌اش به‌دلیل مخالفت‌های مردمی لغو می‌شود.»

دفتر نخست‌وزیری انگلیس هنوز درباره لغو این سفر اظهارنظری نکرده اما اشاره ریچارد هاس به‌دلیل اصلی لغو سفر را در سخنان «صادق خان» شهردار لندن هم می‌توان دید. صادق‌خان که پیش از این بارها با دونالد ترامپ بر سر مسائل مختلف ازجمله توهین به مهاجران و مسلمانان درگیری لفظی داشته گفت که ترامپ این پیام را دریافته که از او در لندن به‌خاطر دیدگاه‌هایش هیچ استقبالی نخواهد شد. حدود 10‌ماه پیش، یعنی زمانی که موضوع دعوت ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس از ترامپ برای سفر به لندن مطرح شد، مردم این شهر با امضای طوماری خواستار لغو این سفر شدند. سخنان ترامپ علیه اقلیت‌های مذهبی و مهاجران در آمریکا و دستور او برای ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا انگیزه لندنی‌ها برای این اقدام بود. بیش از یک میلیون و 300هزار نفر این طومار را امضا کردند. آن موقع، صادق خان نیز اعلام کرد که شهرداری لندن از رئیس‌جمهور آمریکا استقبال نخواهد کرد.

پس‌لرزه‌های حضور ترامپ در کاخ سفید، یک سال بعد همچنان ادامه دارد؛ پس‌لرزه‌هایی که نه‌تنها آمریکا، که دیگر نقاط جهان را هم تحت‌تأثیر قرار داده است. روزنامه نیویورک تایمز حضور «بحران‌زای» او در قدرت را «خطرناک» توصیف کرده و «استیضاح» را تنها راه چاره دانسته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید