• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 11 آذر 1397
کد مطلب : 39491
+
-

سفر 10 ساله تراموای رشت

گیلان
سفر 10 ساله تراموای رشت

سوژه مورد نظر این روزهای مسئولان شهری رشت «تراموا» است؛ یکی از پروژه‌های مطالعاتی شهری که در سال‌های اخیر، مسئولان شهری و استانی گیلان تلاش کرده‌اند آن را در رشت اجرا کنند. 
به گزارش همشهری، در رشت به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر شمال کشور روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تردد می‌کنند و بیش از ۷۰۰ هزار نفر هم ساکن هستند. به همین دلیل ترافیک یکی از معضلات اصلی و جدی رشت است. در این شهر شبکه حمل‌ونقل عمومی معیوب است و تنها وسیله حمل‌و‌نقل در دسترس و همگانی تاکسی است. به همین دلیل تلاش می‌شود از تراموا به عنوان یک زیرساخت مناسب درحمل‌و‌نقل شهری استفاده شود.

تراموای 14کیلومتری
کریدور تراموای رشت بر اساس نقشه‌های اولیه، از مسکن مهر آغاز خواهد شد، به سمت میدان گیل و میدان مصلای شهرداری ادامه می‌یابد و در نهایت به فرودگاه رشت می‌رسد. طول آن ۱۴ کیلومتر است و گفته شده ۲۰ ایستگاه خواهد داشت.
در حال حاضر متولیان تلاش می‌کنند پروژه را در کمتر از ۴ سال به اتمام برسانند. این درحالی است که مرکز استان در اجرای پروژه‌های ملی بدسابقه است و تاکنون پروژه‌های راه و راه‌آهن و سد که ملی بوده‌اند، عمر تکمیل‌شدن یا نیمه‌تمام ماندنشان به 2 دهه می‌رسد. گفت‌وگو با کارشناسان نشان می‌دهد برآورد اولیه بودجه پیش‌بینی‌شده برای این پروژه ۲۱۰ میلیون یورو است که در سال اول ۱۳ درصد، در سال دوم و سوم ۳۱درصد و سال چهارم ۲۱ درصد بودجه هزینه خواهد شد. مدیر پروژه تراموای شهرداری رشت با تاکید بر عزم شهرداری در دوره سه‌ساله برای اتمام پروژه تراموا می‌گوید: در حال حاضر زمین‌های اجرای طرح مشخص شده و با کمک استانداری مشکل تملک آنها هم رفع خواهد شد.  محمد محبتی با اشاره به ضرورت همراهی و همکاری تمامی سازمان‌های مرتبط استان در اجرای پروژه تراموا می‌افزاید: رشت در کشور به عنوان شهر پایلوت اجرای پروژه تراموا معرفی شده است و بنابراین با کمک استانداری، پیگیری‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی شهرداری رشت این پروژه تا پایان دولت فعلی به بهره‌برداری خواهد رسید.

زمان واقعی تکمیل پروژه
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان اما زمان واقعی تکمیل این پروژه را ۱۰سال آینده می‌داند و می‌گوید: مطالعات نشان می‌دهد زمان واقعی تکمیل این پروژه 10 ساله خواهد بود که برای شهروندان دلسرد‌کننده است. علی اوسط اکبری مقدم می‌افزاید: شهرداری مصمم به تکمیل پروژه طی 3 سال آینده است، اما طبیعی است که ابتدا باید شهرداری منابع سرمایه‌ای خود را مشخص و با مشخص شدن اهداف و برنامه، این زمان را اعلام کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :