• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 3 آذر 1397
کد مطلب : 38559
+
-

حمایت بانک‌ها از تولید در 6 پلان


سیاست پرداخت تسهیلات بانک‌ها تغییر مسیر می‌دهد. این را اکبر کمیجانی، قائم‌مقام بانک مرکزی در جمع مدیران ارشد بانک سپه اعلام و تأکید کرد: روند پرداخت تسهیلات به بخش‌های تولیدی براساس 6اولویت صورت می‌گیرد؛ ازجمله حمایت از طرح‌های تولیدی اشتغال‌زا با اولویت بازسازی و نوسازی صنایع. وی افزود: تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های کشاورزی، صنعتی و معدنی نیمه‌‌تمام بخش خصوصی با پیشرفت فیزیکی بالای 60‌درصد، اجرای طرح (پروژه)‌های صنایع کوچک و حمایت از خوشه‌های صنعتی، بافت‌های فرسوده و طرح‌های حمل‌ونقل عمومی و ریلی، کارورزی جوانان و طرح‌های اشتغال‌زایی مناطق مرزی از دیگر برنامه‌های شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات است و بانک‌ها برای دادن وام آماده شده‌اند. به گزارش همشهری، کمیجانی تأکید کرد: همچنان بیش از ۸۰ درصد از تأمین مالی اقتصاد توسط شبکه بانکی انجام می‌شود؛ درحالی‌که انتظار می‌رود رویکرد نظام بانکی بر تأمین مالی کوتاه‌مدت و بنگاه‌های خرد و کوچک و متوسط متمرکز باشد و بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری خارجی نیز تأمین مالی بنگاه‌های بزرگ را بر عهده گیرند.

قائم‌مقام بانک مرکزی در عین حال تأکید کرد که با وجود طرح برخی انتقادات غیرکارشناسی در این زمینه، در سال ۱۳۹۶ مجموع سهم بخش‌های تولیدی (کشاورزی، صنعت، معدن، مسکن و ساختمان) از مجموع ارزش افزوده بخش‌های غیرنفتی در اقتصاد معادل ۳۶.۶‌درصد و مجموع سهم آنها از کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی معادل ۴۴.۸‌درصد بوده است.

وی در ادامه افزود: این در حالی است که با وجود در برداشتن سهم بخش خدمات از مجموع ارزش افزوده بخش‌های غیرنفتی در اقتصاد (در سال ۱۳۹۶)، معادل ۶۳.۴ درصد، سهم این بخش خدمات از کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در سال ۱۳۹۶، معادل ۵۵.۲ درصد بوده است که این امر نشانگر توجه ویژه بانک مرکزی و نظام بانکی به حمایت از تولید است.

این خبر را به اشتراک بگذارید