• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 30 آبان 1397
کد مطلب : 38383
+
-

بانوی سیستانی چهره جهانی شد

گفت‌وگوی همشهری با زیبا عزیزی، دارای جایزه خلاقیت زنان در زندگی روستایی

سیدامیرحسین عظیمی/خبرنگار

آمار آموزش و پروش می‌گوید 70 هزار نفر جمعیت بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان وجود دارد. بیشترین بازماندگان از تحصیل را دختران تشکیل می‌دهند که به‌ دلیل مسائل فرهنگی و ازدواج زودرس اجازه ادامه تحصیل به آن‎ها داده نمی‌شود. با این حال، زیبا عزیزی توانسته است به هم‌نوعان خود خدمات بی‌نظیری ارائه دهد. به طوری که سازمان ملل به تازگی او را در فهرست برترین زنان روستایی جهان قرار داد. وی جایزه خلاقیت زنان در زندگی روستایی را از «بنیاد جهانی زنان» که یکی از بازوهای مشورتی سازمان ملل در امور زنان به دلیل تلاش‌های بی‌وقفه خود در هدایت و آموزش دانش‌آموزان به‌ویژه دختر در مناطق روستایی دریافت کرد و چهارمین زن موفق روستایی جهان در سال ۲۰۱۸ نام گرفت. 
عزیزی به همشهری می‌گوید: ابتدا هدفم یاری رساندن به کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست بود، زیرا محرومیت موجب می‌شد برخی از آن‌ها به دلیل نداشتن تمکن مالی خانواده به مواد مخدر روی آورند و به همین دلیل از تحصیل و حقوق خود بازمانند. به دختران هم اجازه ادامه تحصیل داده نمی‌شد.  
عزیزی معلم و اهل روستای گهجن قصرقند در جنوب بلوچستان است. او ادامه می‌دهد: من فعالیت خود را از 3 سال پیش یعنی سال 94 شروع کردم. می‌خواستم دانش‌آموزان پسر و دختر بدسرپرست و بی‌سرپرست را به مدرسه باز گردانم و دختران بازمانده از تحصیل را به مدرسه جذب کنم. ابتدا به برخی صندوق‌های اعتباری مراجعه کردم تا بتوانم از آن‌ها برای راه‌اندازی کارگاه‌ سوزن‌دوزی تسهیلات بگیرم که مورد استقبال قرار نگرفت. تا آن‌که یک‌روز به واسطه یکی‌از همکاران معلمم به جمعیت امداد دانشجویی امام علی (ع) که نهادی مردم‌نهاد برای کمک به دانش‌آموزان و کودکان است، معرفی شدم. جمعیت از ایده من به‌شدت استقبال کرد و با همکاری این جمعیت خانه علم در قصرقند راه‌اندازی شد.  عزیزی ادامه می‌دهد: از 2 سال پیش به‌ صورت ویژه 30 کودک و نوجوان اغلب دختر از 10 تا 15 سال را تحت پوشش خود گرفتیم که هم شامل بازماندگان از تحصیل می‌شوند و هم شامل کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست. برای دختران با کمک جمعیت امام علی (ع) برند سوزن‌دوزی «نورا» ایجاد شد و دختران مشغول کار شدند. جمعیت هم مشغول بازاریابی و فروش آن‌ها در تهران شد که با استقبال بسیار خوبی تاکنون از سوی خریداران مواجه شده است. با این کار بسیاری از دختران بازمانده از تحصیل یا بی‌سرپرست و بدسرپرست موفق شدند هم تحصیل کنند، هم خرج خود را دربیاورند و هم حتی کمک‌خرج خانواده باشند.  عزیزی ادامه می‌دهد: در خانه علم برای پسران بازمانده از تحصیلی که بدسرپرست و بی‌سرپرست بودند و همچنین تمکن مالی نداشتند، تیم فوتبال نونهالان را تشکیل دادیم و جمعیت امام علی (ع) و خیران به‌ طور کامل از این تیم حمایت کردند. برای 30 نونهال و نوجوانی که تحت پوشش خانه علم در قصرقند هستند روزانه وعده‌های غذایی توزیع می‌شود و برنامه‌های مختلف فرهنگی و تفریحی هم برایشان در نظر گرفته شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید