• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 23 آبان 1397
کد مطلب : 37510
+
-

چهره‌های سیاسی جهان به چه کتاب‌هایی علاقه دارند؟

یک جاسوس در میان دوستان

فهرستی از کتاب‌هایی که چهره‌های سیاسی را تحت‌تأثیر قرار دادند

فخری طبری

 هر قدر کتاب میان مردم عادی و چهره‌های سیاسی ایران مهجور است اما در عوض کتاب‌خواندن جزو برنامه‌های روزانه مردم آن سوی مرزهاست. براساس آماری که سایت statista در سال 2017منتشر کرد چین، ایتالیا، کانادا، روسیه و آرژانتین، کشورهایی هستند که بیشترین میزان مطالعه روزانه را به نام خود ثبت کرده‌اند و در کنار مردم عادی شاهد ابراز علاقه چهره‌های سیاسی کشورهای مختلف به کتاب هستیم تا جایی که هر از گاهی مردان و زنان سیاسی دست به معرفی کتاب هم می‌زنند. در این مطلب چند کتاب مورد علاقه چهره‌های سیاسی شناخته‌شده جهان را معرفی می‌کنیم:

امانوئل ماکرون؛رئیس‌جمهور فرانسه

ماکرون از سال 2017به‌عنوان رئیس‌جمهور وارد کاخ الیزه شده است و در گفت‌وگویی که با یک رسانه فرانسوی داشت از علاقه‌اش به قلم یک نویسنده الجزایزی گفت. کمال داوود نام نویسنده محبوب رئیس‌جمهور فرانسه است که کتابی در مورد مرگ و نوشتن به نام « زبور یا مزامیر» را نوشته است.

دیوید کامرون؛ نخست‌وزیر سابق بریتانیا

این سیاستمدار انگلیسی علاقه‌اش به نویسندگان کشورش محدود می‌شود.«یک جاسوس در میان دوستان» نوشته بن مکین‌تایر، «ترامپ‌های در حال شکل‌گیری: یک کتاب خاطرات» نوشته بارونس ترامپینگتون، «ماشه» نوشته تیم بوچر و «ساعت‌های استخوانی» نوشته دیوید میچل، دایره علائق کامرون را تشکیل می‌دهند. کتاب‌های مورد علاقه کامرون بیشتر در دسته موضوعات تاریخی و سیاسی جای می‌گیرند، ‌مانند کتاب ماشه که تیم بوچر تلاش کرد به نقطه شروع جنگ جهانی اول و اشتباهات تاریخی آن دوران بپردازد.

ولادیمیر پوتین؛ رئیس‌جمهور روسیه

مرد یخی همانطور که در سیاست، روحیه ناسیونالیسم روس‌ها را زنده کرد و آن را چراغ راه خود قرار داده است، در عالم ادبیات هم کم و بیش با همین دست فرمان حرکت می‌کند. لئو تولستوی و داستایوفسکی، ‌دو نویسنده روسی هستند که پوتین به آنها علاقه خاصی دارد. «برادران کارامازوف» و «جنایت و مکافات» از داستایوفسکی و «آنا کارنینا» تولستوی جزو کتاب‌های محبوب پوتین معرفی شده‌اند. البته کتاب‌های الکساندر دوما نویسنده فرانسوی و ارنست‌هِمینگوی نویسنده آمریکایی هم توجه پوتین را به‌خود جلب کرده‌اند و استفاده از ابیات خیام در میان گفت‌وگوهای تلویزیونی نشان‌دهنده علاقه او به رباعیات خیام است.

باراک اوباما؛  رئیس‌جمهور سابق آمریکا

کتاب‌های شناخته‌شده و برنده جایزه نوبل در دسته نخستین انتخاب‌های اوباما هستند؛ چرا که او کتاب‌هایی از نویسنده‌هایی معروفی همچون دوریس می‌لسینگ، تونی مریسون و نایپول که طعم جایزه نوبل را چشیده‌اند، را به‌عنوان کتاب‌های مورد علاقه‌اش معرفی کرده است. 
کتاب معروف «100سال تنهایی» نوشته گابریل گارسیا مارکز، رمانی در نقد جنگ به نام«مرده‌ها و برهنه‌ها»، کتابی از دوریس لسینگ که با عنوان «دفتر یادداشت طلایی» در ایران چاپ شد، رمان «راه‌آهن زیرزمینی» در مورد مبارزات بردگان به قلم کالسون وایتهد و «ماجراهای اوگی مارچ» از سال بلو، کتاب‌هایی هستند که اوباما برای مطالعه‌شان زمان گذاشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید