• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 23 آبان 1397
کد مطلب : 37473
+
-

افشاگری ظریف علیه تحریم دارو

وزیر امور خارجه با سند خطاب به پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، به او ثابت کرد که غذا و دارو نیز مشمول تحریم‌های آمریکا شده‌است.

به گزارش همشهری، با اجرایی شدن دور دوم تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، مقامات کاخ سفید علنا اعلام کردند غذا، دارو و کمک‌های بشردوستانه را مشمول تحریم نکرده‌اند اما دولتمردان ایرانی که علنا می‌دیدند آمریکا همه شرکت‌های خارجی را از همکاری با ایران برحذر داشته و با اجرای تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای و حمل‌ونقلی، عملاً راهی برای واردات دارو و مواد اولیه دارویی باقی نمانده است به شفاف‌سازی دروغ بزرگ آمریکایی‌ها پرداختند.

در این میان مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای گفت: «ایران باید به آمریکا گوش دهد اگر می‌خواهد مردمش غذا بخورند» و ناخواسته تمام آنچه شخصا و دولت ایالات‌متحده درصدد لاپوشانی آن بود را آشکار کرد. پمپئو با همین عبارت کوتاه هدف غایی همه محدودیت‌های وضع‌شده علیه ایران و نیت آمریکا از این تحریم‌ها را لو داد و وقتی کار از کار گذشته بود کمر به تخطئه رسانه‌هایی بست که به استناد همین گفته او اعلام کردند تحریم‌های آمریکا علیه ایران، واردات غذا، دارو و کمک‌های بشردوستانه را نیز شامل می‌شود و این نشان می‌داد ادعای ایرانی‌ها در مورد قصد و غرض آمریکا و تخلفش در اعمال تحریم‌ها حقیقت دارد. این توییت پمپئو با واکنش ظریف مواجه شد و آن را «جنایت علیه بشریت» خواند. نشریه «نیوزویک» ازجمله رسانه‌هایی بود که در گزارش خود اظهارات پمپئو را منتشر کرد و نوشت: پمپئو در مصاحبه‌ای گفته است: «ایران باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد مردمش غذا بخورند یا نه.» پمپئو در واکنش به این گزارش، نوشت: «شرم بر نیوزویک تقلبی به‌خاطر کمک به دروغ‌های جواد ظریف. حقیقت این است: آمریکا غذا و دارو را تحریم نکرده و هرگز نیز تحریم نکرده بود. این موارد از تحریم‌ها معاف شده‌اند، همانطوری که نقل و انتقالات مالی مرتبط با نیازهای انسانی از تحریم معاف هستند.» این اظهارات با واکنش جدی و البته مستند ظریف مواجه شد و او با انتشار ایمیل‌هایی که از سوی شرکت‌های خارجی به داروسازان ایرانی ارسال شده جایی برای ادعای دروغ آمریکایی‌ها مبنی بر مستثنا بودن غذا و دارو از تحریم باقی نگذاشت.

جزئیات اسنادی که ظریف برای پمپئو رو کرد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای ثابت کردن ادعاهای دروغ آمریکا و پمپئو، 7تصویر شامل یک سند دیوان بین‌المللی دادگستری، دو گزارش خبری از نیویورک‌تایمز و گاردین و 4 نامه درخصوص تأثیرات تحریم‌های آمریکا در روند واردات دارو به ایران را منتشر کرد. نخستین سند ظریف، بخشی از یک سند دیوان بین‌المللی دادگستری بود که در آن آمده: «این دیوان به این موضوع اشاره دارد که هرچند واردات مواد غذایی و مواد و وسایل پزشکی اساسا از تحریم‌های آمریکا معاف شده اما به‌نظر می‌رسد از زمان اعلام تدابیر جدید از سوی آمریکا در عمل شرکت‌ها و اتباع ایرانی برای دسترسی به مواد غذایی، وسایل و تجهیزات پزشکی بیش‌ازپیش دچار مشکل شده‌اند. در این زمینه دیوان ملاحظه کرده است که در نتیجه این تدابیر، برخی بانک‌های خارجی مشخص از توافق‌های مالی خارج‌شده یا همکاری خود با بانک‌های ایرانی را به تعلیق درآورده‌اند. برخی از این بانک‌ها همچنین از پذیرش تراکنش یا ارائه خدمات مربوطه خودداری کرده‌اند. بدین‌ترتیب به‌واسطه این تدابیر [آمریکا] شرایط برای ایران و شرکت‌ها و اتباع ایرانی که در تراکنش‌های مالی بین‌المللی دخیل هستند، اگر نگوییم غیرممکن، بسیار دشوار شده است؛ تراکنش‌هایی که به آنها اجازه خرید کالاهایی که اساساً مشمول [تحریم‌ها] داده نمی‌شوند».

ظریف همچنین به گزارشی از «نیویورک‌تایمز» در یازدهم نوامبر با این تیتر که «همزمان با تشدید تحریم‌های آمریکا، ایرانی‌ها بیم کمبود دارو دارند» اشاره کرده که در متن آن به کمبود جدی برخی داروهای خاص در ایران ناشی از تحریم‌های آمریکا اشاره شده است.

او همچنین بخشی از گزارشی از «گاردین» در تاریخ دوم نوامبر را نیز بازنشر کرده است که با عنوان «آمریکا جلوی اروپایی‌ها را برای حصول اطمینان از معافیت غذا و دارو از تحریم‌ها می‌گیرد» اعلام کرده بود: «سفیران انگلیس، فرانسه و آلمان به‌طور مشترک می‌کوشند آمریکا را در راستای چگونگی حصول اطمینان از تأمین نیازهای بشری متقاعد کنند اما به گفته دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات، دولت‌های اروپایی تاکنون موفق نشده‌اند که دولت ترامپ را برای تضمین صادرات مواد غذایی و دارویی اساسی به ایران پس از اعمال تحریم‌های هفته آتی متقاعد کنند.» وزیر امور خارجه ایران همچنین نامه‌های دریافتی از 4شرکت دارویی به نام‌های «Roquette»، «JRS Pharma»، «Recordati Industria Chimica e Farmaceutica S.p.A» و «Getinge» را خطاب به مشتریان ایرانی آنها منتشر کرده که متن آنها به صراحت به توقف فروش دارو به ایران، لغوLC، قطع همکاری‌های بانکی و منع شدن از همکاری با ایران اشاره دارد و در متن همه آنها تأکید شده این قطع ارتباط ناشی از تحریم‌های آمریکاست. نکته قابل‌تأمل اینکه از این 4نامه، 2‌نامه برای شرکت البرز دارو ارسال شده که بزرگ‌ترین تولیدکننده داروی بیماران قلبی در ایران است.

این خبر را به اشتراک بگذارید