• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 21 آبان 1397
کد مطلب : 37257
+
-

تفریح در مسیر حادثه

سال‌هاست که مردم ساکن شهرک صنعتی، در مواجهه با حرکات خطرناک موتورسواران هستند

گزارش
تفریح در مسیر حادثه

آوا صادق|  اراک- خبرنگار: 


طبق آمار بیشترین میزان تصادفات در استان مرکزی مربوط به موتورسیکلت‌های بی‌احتیاط در اراک است. روزانه بسیاری از موتورسواران جوان با حرکات مارپیچ، تک‌چرخ و حرکات خطرناک یا راهی بیمارستان میشوند و یا باعث زخمی شدن مردم و وارد کردن خسارات به خودروها می‌شوند. از سوی دیگر، آلودگی صوتی و ناهنجاری رفتاری برخی موتورسواران باعث سلب آرامش مردم و خانواده‌ها در استان مرکزی می‌شود و روزانه تعداد زیادی از شکایات مردم به کلانتری‌های محله می‌رود.

اکثر موتورسواران در اراک و استان مرکزی را جوانان تشکیل می‌دهند؛ جوانانی که بدون توجه به حقوق مردم و سلامتی خود برای تفریح، لحظاتی را با حرکات مارپیچ و تک‌چرخ زدن در خیابان‌ها می‌گذرانند. بسیاری معتقدند که برای حل این معضل جدی علاوه بر برخورد نیروی انتظامی با این افراد، فرهنگ‌سازی بنیادی‌ترین مسیر برای دست‌یابی به کاهش معضلات و رفتارهای غیرمتعارف جوانان به‌خصوص موتورسواران است که باید مسئولان به آن توجه جدی داشته باشند.


آرامشی که با موتورسواران می‌رود

«فریده مقامی» یکی از اهالی کوچه گردوی عباس‌آباد اراک، می‌گوید: جوان‌های موتورسوار هر زمانی از روز و شب با صداهای وحشتناک و گوش‌خراش برای ساکنان این محله مزاحمت ایجاد می‌کنند و باعث سلب آسایش ما می‌شوند. علاوه بر صدای بسیار زیاد موتورها، خودشان هم با جیغ و فریادهای بلند آرامش را از خانواده‌های محله می‌گیرند. وقتی هم که به آنها تذکر می‌دهیم، بدون توجه و با نگاهی طلب‌کارانه با ما برخورد می‌کنند و گاهی کار به دعوا و برخورد می‌کشد.
«مهدی معصومی» یکی دیگر از شهروندان اراکی، اظهار می‌کند: جوان‌هایی که برای دور زدن با موتور به منطقه شهرصنعتی می‌آیند با سر و صدای زیاد، برای مردم این منطقه مزاحمت ایجاد می‌کنند و آرامش را از آنها می‌گیرند. از نیروی انتظامی تقاضا داریم که برای این افراد که هم برای خودشان و هم برای دیگران، به‌خصوص بچه‌ها که بیرون از منزل مشغول بازی‌اند، خطرآفرین هستند، چاره‌ای بیندیشد.
وی با اشاره به این‌که ما در خانواده خود یک بیمار داریم که نیاز به آرامش و استراحت دارد ادامه می‌دهد: شهر صنعتی یک منطقه مسکونی است که خانواده‌های زیادی در آن زندگی می‌کنند. صدا و هیاهوی موتورسواران در شب‌ها به اندازه‌ای بلند و گوش‌خراش است که در خانه‌های خودمان هم نمی‌توانیم احساس آرامش کنیم.

«علی جلالی» یکی دیگر از شهروندان ساکن محله پامچال در شهر صنعتی اراک، می‌گوید: از نظر آلودگی‌های صوتی و رفت و آمدهای جوانان موتورسوار به تنگ آمده‌ایم و مجبوریم منزلمان را عوض کنیم و به جایی برویم که از این مزاحمت‌ها خبری نباشد. مردم به اندازه کافی مشکلات دارند و بعد از یک روز کاری نیازمند استراحت در منزلشان هستند، اما موتورسواران جوان این حق مسلم شهروندی را به‌راحتی از مردم می‌گیرند.

«زهرا خانی» شهروند، در مورد موتورسوارانی که در پیادهروها با سرعت زیاد تردد و امنیت عابران را تهدید می‌کنند می‌گوید: پیادهرو محل عبور افراد سالمند و معلول و عادی است، نه وسیله نقلیه. موتورسواران که بیشتر جوان هستند و کمتر به امنیت مردم توجه دارند، گاهی با چند سرنشین و با بو‌ق‌های ناهنجار از کنار آنها با سرعت عبور می‌کنند و باعث وحشت می‌شوند.


آموزش نیروی انتظامی به موتورسواران

فرمانده انتظامی شهرستان اراک نیز درباره رفت ‌و آمدها و مزاحمت‌هایی که برخی از جوانان موتورسوار برای مردم ایجاد می‌کنند می‌گوید: نیروی انتظامی در زمینه رفت و آمد، ایجاد مزاحمت‌ و حرکات غیرمتعارف جوانان موتورسوار در شهر و به‌خصوص در شهر صنعتی اراک اقداماتی انجام داده و برای صاحبان پلاک خودروها و موتورسواران مزاحم پیامک ارسال و آنها را از طریق سیستم ناظر، به کلانتری احضار می‌کند.
سرهنگ «شهرام امیریان» بیان می‌کند: اگر آنها برای اولین بار تخلفی مرتکب شده‌اند، بعد از احضار به یکی از مقرهای نیروی انتظامی معرفی می‌شوند و به مدت یک هفته تحت آموزش قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به این‌که آنها بعد از آموزش دیگر نباید تخلف و تکرار مزاحمت کنند می‌افزاید: چنانچه آنها دوباره تخلف کنند، قطعاً با آنها به‌شدت برخورد قانونی خواهد شد. در خصوص موتورسیکلت‌هایی که ایجاد مزاحمت می‌کنند پیشنهادهایی برای مجازات متخلفان که با دوردور کردن، حرکات غیرمتعارف و ایجاد آلودگی صوتی به‌خصوص در منطقه پامچال شهر صنعتی بیشترین مزاحمت را دارند، به شورای ترافیک ارائه کرده‌ایم.

امیریان می‌افزاید: این شورا نیز طرحی مبنی بر ایجاد نرده‌های فلزی در جلو خیابان پامچال شهر صنعتی برای جلوگیری از دور زدن موتورسواران در وسط خیابان و حرکات غیرمتعارف ارائه داده و قرار است این طرح در کمیسیون فنی شهرداری اراک مطرح شود و به نتیجه برسد.

وی یادآور می‌شود: علاوه بر موارد فوق، در خصوص موتورسواران متخلف توقیفاتی کسب کرده‌ایم. به طور مثال، در فروردین سال جاری 45 موتور، اردیبهشت 51 مورد، خرداد 71 مورد، مرداد 66 مورد ، شهریور 44 مورد و در مهر 69 مورد را توقیف کرده‌ایم که 54 مورد آن در شهر صنعتی توقیف شده است.


ضرورت ایجاد پیست موتورسواری 

فرمانده انتظامی شهرستان اراک می‌گوید: به دنبال آن نیستیم که برای موتورسوارانی که در حین حرکت به کارهای خطرناک و هنجارشکن می‌پردازند در خیابان برخوردی صورت بگیرد، چون ممکن است اتفاق خطرناکی برای راکب پیش بیاید، اما بعد از تخلفات پیگیری لازم را انجام می‌دهیم و موتورسوار متخلف را شناسایی می‌کنیم و با احکام قضایی موتورسیکلت را توقیف می‌کنیم.

امیریان در مورد برخورد با موتورهایی که از 12 شب به بعد به خیابان‌ها می‌آیند و ایجاد مزاحمت می‌کنند بیان می‌کند: قطعاً با این افراد برخورد جدی صورت می‌گیرد. شاید مردم اطلاع نداشته باشند که نیروی انتظامی در روز، چند دستگاه موتورسیکلت را در طرح مدارس و در مواقع پایان شب توقیف می‌کند و به پارکینگ‌ها انتقال می‌دهد. البته خود خانواده‌ها هم باید این موضوع را به فرزندانشان تذکر دهند و به آنها بگویند که حرکت خطرناک با موتورسیکلت ایجاد مزاحمت و تجاوز به حقوق شهروندی است. وقتی این موضوع مهم در جامعه و خانواده‌ها فرهنگسازی شود، قطعاً مشکلات نیز به صورت ریشه‌ای کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر، جوانان هم دارای شور و انرژی خاصی هستند که باید مسئولان و متولیان این امر برای تخلیه صحیح این انرژی مکان‌هایی مانند پیست موتورسواری و ماشین‌سواری در محدوده‌های غیرمسکونی ایجاد کنند که مزاحمت برای مردم کاهش پیدا کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید