• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 20 آبان 1397
کد مطلب : 36985
+
-

نرود میخ آهنین...

چهره روز
نرود میخ آهنین...

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با توجه به گزارش‌های گرانفروشی، از تشدید نظارت این سازمان بر بازار کالا خبر داد و گفت:‌ در این رابطه گزارش‌های روزانه تهیه می‌شود. سیدمحمود نوابی درباره چرایی نامشخص بودن اثربخشی این نظارت‌ها برای مردم توضیح داد:‌ ما هم برخی از گرانی‌ها را می‌بینیم؛ دلیل اصلی این است که مکانیسم رسیدگی به تخلفات جریان عادی خود را طی می‌کند. اینکه می‌گویند نرود میخ آهنین در سنگ، حکایت کسانی است که پس از 44سال تصورشان هنوز این است که باید با تعزیر و تنبیه بازار را مهار کرد و هرگز حاضر نمی‌شوند بپذیرند که وقتی رقابت نباشد و انحصار باشد، تعزیر کردن بی‌فایده است و حالا کشف کرده‌اند که دلیل ناکارآمدی سازمان تحت مسئولیت‌شان این است که مکانیسم رسیدگی به تخلفات به‌صورت عادی دنبال می‌شود و به‌نظرشان اگر زودتر متخلفان را به چوب تعزیر برانند، همه مشکلات حل می‌شود. سیدمحمود نوابی و مدافعان سازمان عریض و طویل و فاقد کارایی حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باید از خودشان سؤال کنند از سال 1353 که صندوق حمایت مصرف‌کنندگان متولد شد، چه دستاوردی برای اقتصاد و بازار ایران داشته است. یادمان هست سال 1373 بود که دوباره سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات را ایجاد کردند که به اصطلاح برخورد با متخلفان دوقبضه شود و چون کارساز نبود آن را منحل و در سال 1384در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان ادغامش کردند، اما چه فایده؟

تلاطم قیمت‌ها در بازارها و برهم خوردن عرضه و تقاضای کالاها و خدمات بیش از آنکه برخاسته از انگیزه گرانفروشی و احتکار باشد، ناشی از سیاستگذاری غلط دولت‌هاست که در اقتصاد و بازار اختلال ایجاد می‌کند. بپذیریم دخالت حداقلی سازمان‌های نظارتی و التزام حداکثری دولت‌ها به ثبات اقتصادی شرط حمایت واقعی از تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید