• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 15 آبان 1397
کد مطلب : 36763
+
-

متروی قم،ریلی فراشهری

گفت‌وگوی همشهری با عضو کمیسیون حمل ‌و نقل و ترافیک شورای شهر قم

قم
متروی قم،ریلی فراشهری

مدتی پس از اعلام ساخت خط متروی شهری در قم خبر دیگری مبنی بر تداخل ریل قطار سریع‌السیر با این خطوط منتشر شد. خبری که برخی آن را دلیل بر متوقف شدن ساخت متروی شهری قم می‌دانستند. 
با این حال مدیران شهری قم این تداخل را فرصتی برای این شهر می‌دانند؛ اگر چه کار تا تکمیل خطوط 1و 2 مترو هم هنوز باقی مانده است. روح‌الله امرالهی، عضو کمیسیون حمل ‌و نقل و ترافیک شورای شهر قم، درباره تکمیل و بهره‌برداری از متروی شهری قم توضیح می‌دهد.

مترو در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
متروی شهر قم 2 خط مصوب و یک خط در حال مطالعه دارد. تونل خط اول به طور کامل اجرا شده است که شرق و غرب رودخانه قم‌رود را به هم وصل می‌کند. این خط از حرم کریمه حضرت معصومه(س) عبور می‌کند و در انتهای مسیر به مسجد مقدس جمکران می‌رسد. خط دوم از منطقه پردیسان شروع می‌شود و در امتداد شمال به جنوب به کمربندی امام علی (ع) می‌رسد. این 2 خط یکدیگر را در هسته مرکزی قطع می‌کنند و یک ایستگاه تبادلی دارند. خط نخست در نیمه غربی در حال تکمیل ایستگاه‌هاست که به جز یک ایستگاه، بقیه پیشرفت 40 تا 60 درصدی دارند.
قطار سریع‌السیر اصفهان – قم - تهران هم گویا با خط متروی شهری قم اختلاط مسیر دارد. این 2 خط در کنار هم چطور دیده شده‌اند؟
بله. نخستین خط قطار سریع‌السیر کشور طی قرارداد قرارگاه خاتم (ص) با یک شرکت مشاور و فاینانسور چینی در حال اجراست. این خط دقیقا از خط یک متروی شهری در بلوار خلیج فارس عبور می‌کند و در این منطقه با متروی قم ایستگاه تبادلی دارد. این خط 2 ویژگی دارد؛ مجموعه حرم مطهر را به مسجد جمکران که یک نقطه کانونی است، وصل و دیگر این‌که به مجموعه خطوط پر سرعت قطار کشور هم اتصال پیدا می‌کند و با فاصله 90 کیلومتر هم به خط متروی فرودگاه امام (ره) وصل می‌شود. مجموعه این عوامل متروی شهری قم را به خطی فراشهری تبدیل می‌کند. با راه‌اندازی این خط دسترسی از حرم به فرودگاه امام‌ خمینی (ره) در 35 دقیقه میسر می‌شود. بدون شک افزایش ایمنی، کاهش آلودگی هوا، افزایش شاخص‌های محیط زیستی و سرعت سفر از آثار راه‌اندازی این خطوط است.
برآورد زمانی تکمیل این طرح چه زمانی است؟
فاز نخست این طرح باید تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد. اما برآورد کلی من از زمان تکمیل فاز دوم و نهایی طرح 3 سال است. برخی مدیران زمان کوتاه‌تری را عنوان می‌کنند، اما من فکر می‌کنم با توجه به مشکلات اقتصادی کشور، 3 سال منطقی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :