• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 2 آبان 1397
کد مطلب : 35240
+
-

استفساریه 140نماینده برای ماندن شهردار

شهر
استفساریه 140نماینده برای ماندن شهردار

محمد سرابی | خبر‌نگار

 بیش از 140نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی استفساریه ماندن شهردار تهران را امروز تقدیم هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی می‌کنند.
مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت که در متن این استفساریه آمده‌است که آیا شهردار تهران با توجه به اصلاحیه جدید قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از سمت خود باید خداحافظی کند یا خیر؟

ابراهیم امینی، نایب‌رئیس شورای شهر تهران هم از تلاش نمایندگان برای این استفساریه خبر داد.

او گفت: با توجه به اهمیت ثبات در مدیریت شهری پایتخت و همچنین با استدلال‌هایی که حقوقدان‌های صاحب‌نام درخصوص اصلاحیه تبصره1 قانون منع به کارگیری بازنشستگان که در ششم شهریورماه سال‌جاری به تصویب مجلس محترم رسید، این سؤال وجود دارد که آیا این قانون شامل شهردار تهران می‌شود یا خیر؟

نایب‌رئیس شورای شهر تهران با اشاره به دیدگاه حقوقدان‌های برجسته کشور افزود: حقوقدانان صاحب‌نظر معتقدند با توجه به انتخابی‌بودن این جایگاه و قانون خاص انتخاب شهردار، این قانون شامل حال شهردار نمی‌شود.

به گفته او، نمایندگانی که این طرح را تصویب کردند، اعتقادشان این است که این قانون باید همه اشخاص و جایگاه‌ها را در‌بر‌بگیرد و استثنا‌شدن شهردار تهران ‌به‌منزله گریز از قانون است. به همین منظور نمایندگان مجلس استفساریه‌ای تنظیم کرده‌اند که براساس آن این سؤال مطرح می‌شود آیا قانونی که تصویب شده ‌است، شامل حال شهردار می‌شود یا خیر؟

او با اشاره به اینکه جایگاه شهردار تهران همراستا با جایگاه وزیران است، گفت: بدیهی است که مقاماتی که جایگاهی برابر با وزرا‌ دارند، باید مستثنا باشند. از طرفی به موجب مصوبه هیأت وزیران در سال 79 شهردار تهران همتراز وزرا اعلام شد. بر همین اساس شهردار تهران در جلسات هیأت دولت شرکت می‌کند.
به گفته امینی، تزلزل پی در پی در مدیریت شهری باعث افزایش مشکلات شهر تهران می‌شود و بر همین اساس نمایندگان مجلس استفساریه را آماده و با بیش از 140 امضا با قید فوریت تقدیم هیأت رئیسه مجلس کردند که امروز در جلسه علنی مطرح می‌شود و امیدواریم که با رأی قاطبه نمایندگان مجلس ما شاهد ثبات در مدیریت شهری باشیم.

نایب‌رئیس شورای شهر تهران افزود: طراحان این استفساریه با ذکر ادله می‌گویند که این قانون شهردار تهران را در‌بر‌نمی‌گیرد و معتقدند از این مصوبه مستثنا هستند. قرار است امروز فوریت این طرح مشخص شود. پس از آن، این طرح به کمیسیون شوراها رفته و پس از اعلام نظر کمیسیون به صحن مجلس خواهد رفت. براساس سخنان امینی، نایب‌رئیس شورای شهر تهران، با توجه به زمان اندک و اهمیت موضوع، استفساریه تا پیش از زمان اعمال قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان تعیین تکلیف خواهد شد. امینی در پایان گفت: قطعا مجلس فصل‌الخطاب خواهد بود و دیدگاه مجلس می‌تواند بیانگر ادامه فعالیت شهردار تهران باشد.

مدیر باثبات و موفقیت بیشتر

یک نماینده مجلس نیز می‌گوید: شهرداران مانند وزرا هستند و تا زمانی که شورا عوض نشده باشد در سمت خود باقی می‌مانند. این یک روال قانونی است اما هرقدر یک مدیر ثبات بیشتری داشته باشد موفق‌تر است.

ابوالفضل موسوی‌بیدکی، نماینده مردم یزد می‌افزاید: می‌شود از دیدگاه تجربی گفت که حداقل زمان لازم برای فعالیت مؤثر شهردار یک‌سال است و 4سال زمان کافی برای ارزیابی عملکرد اوست. در مدت کمتر از یک سال نمی‌توان شاخص‌های موفقیت شهرداران را به‌درستی سنجید.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران می‌گوید: برای آنکه در کنار تلاش برای ماندن افشانی فرصت برای انتخاب شهردار را از دست ندهیم با وجود آنکه طرفدار ماندن شهردار کنونی برای ثبات مدیریت هستیم اما تلاش می‌کنیم وقت را از دست ندهیم و گزینه‌های مورد نظر را بررسی کنیم. محمد علیخانی، می‌گوید: هرگاه قانون امکان حفظ شهردار را به ما داد، روند بررسی انتخاب متوقف می‌شود اما برای اینکه از ظرفیت زمانی تا ۲۴آبان‌ماه استفاده کنیم و دیگر سرپرستی برای شهرداری انتخاب نکنیم، شورا در همین زمان گزینه‌های پیشنهادی را بررسی می‌کند.

تغییرات پی‌در پی گریبان شهروندان را می‌گیرد

از سوی دیگر نماینده آستانه اشرفیه با اشاره به استفساریه مجلس درباره تعیین تکلیف شهردار می‌گوید: در این شرایط عوض کردن شهردار تهران اصلا به صلاح شهر نیست چراکه این تغییر یک‌بار دیگر کل برنامه توسعه شهر تهران را حداقل برای 6‌ ماه دیگر عقب خواهد انداخت. شهردار تهران عضو هیأت دولت است و باید در ردیف وزرا قرار بگیرد. بنابراین من به استفساریه شهرداری و شورای شهر تهران رأی مثبت می‌دهم و معتقدم که شهردار تهران مانند وزرا مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمی‌شود.

محمدحسین قربانی، می‌افزاید: در این یک سال و نیمی که شورای شهر تهران روی کار آمده 2 شهردار و 2 سرپرست برای پایتخت انتخاب کرده است. همین تعدد انتخاب‌ها باعث شده که بسیاری از فعالیت‌های عمرانی پایتخت دچار فراز و فرود زیادی شود. همایون هاشمی عضو فراکسیون امید مجلس نیز گفت: از منظر قانونی افشانی در سطح معاون اول رئیس جمهور قرار دارد و بر این اساس نمی‌توان مدیری با این جایگاه و سطح را با اجرای یک قانون برکنار کرد.

دیگر نماینده مجلس دهم با اشاره به ویژگی‌های خاص کلانشهر تهران می‌گوید: به‌طور حتم تغییرات پی در‌پی در مدیریت شهری پایتخت تبعات بسیاری دارد که این مسئله گریبان شهروندان را خواهد گرفت. در شرایط کنونی تغییر مدیریت شهری تهران، مشکلات بسیاری را به‌دنبال خواهد داشت. رسول خضری گفت: قطعا اگر قرار باشد شهردار جدید انتخاب شود، این روند و قرار گرفتن مدیریت جدید شهر روی ریل حدود 6‌ماه طول می‌کشد و قطعا در این مدت شهرداری و پایتخت دچار مشکلات بسیاری خواهد شد. او با اشاره به تدوین طرح استفساریه‌ای برای باقی ماندن افشانی در سمت شهردار تهران گفت: این طرح با حدود 140 امضای نمایندگان مجلس به هیأت رئیسه مجلس ارجاع شده و در صحن علنی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

سیدمحمدهاشمی، نویسنده کتاب حقوق اساسی

یکی از آزادی‌های مشروع مدیریت شهر توسط نمایندگان مردم است و نمی‌توان قانونی را تعیین کرد که خلاف قانون اساسی باشد. موردی که در مجلس تصویب شد مربوط به قانون استخدام است ولی شهردار شامل این قانون نمی‌شود. استخدام با داشتن مسئولیت‌های مدنی تفاوت اساسی دارد. تعیین شهردار از سوی شورای شهر جنبه مدنی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید