• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35117
+
-

تغییر اتهام در پرونده محیط‌زیستی

کلانتری: اتهام افسادفی‌الارض برای بازداشت‌شدگان محیط‌زیستی قطعی نیست

عنوان اتهامی 5 نفر از فعالان محیط‌زیستی بازداشت‌شده در بهمن‌ماه سال گذشته از جاسوسی به افساد فی‌الارض تغییر یافته؛ با این حال وکیل مدافع تعدادی از آنها می‌گوید مشخص نیست حتما این اتهام در دادگاه احراز شود. محمدحسین آقاسی در رابطه با وضعیت متهمین پرونده به ایسنا گفته: «همه متهمین پرونده ساکن تهران هستند و از تاریخ ۲۷بهمن‌ماه سال۹۶ دستگیر شدند یعنی حدود ۸‌ماه است که در زندان اوین بازداشت هستند.» این وکیل دادگستری که وکالت 3 نفر از 8‌فعال محیط‌زیستی بازداشت‌شده را برعهده دارد، در رابطه با عناوین اتهامی متهمین این پرونده عنوان کرد: ۵ نفر از این افراد اتهام جاسوسی داشتند و توسط بازپرس برای آنها کیفرخواست و قرار مجرمیت (جلب به دادرسی) صادر شد. پرونده برای دادستانی ارسال شد و بنا به جهاتی دادستان ایراداتی گرفتند و از بازپرس خواستند که اتهام افساد فی‌الارض برای این افراد تعیین شود. بازپرس هم روز شنبه ۱۴مهرماه به این ۵ نفر اتهام افساد فی‌الارض را تفهیم کرد.

به‌گفته آقاسی، «وقتی تحقیقات از متهمین تمام می‌شود و بازپرس برای آنها هر قراری صادر می‌کند این قرار باید به‌نظر دادستان برسد. دادستان در اینجا در مورد این ۵ نفر اتهام جاسوسی را تغییر داده و از بازپرس خواسته که آن را به افساد فی‌الارض تغییر دهد. این کار در دادسرا صورت گرفته و تا زمانی که به دادگاه ارسال و رسیدگی شود زمان زیادی است و مشخص نیست حتما این اتهام که در دادسرا به افراد وارد شده است در دادگاه نیز همان اتهام محرز شود و برای آنها محکومیت صادر شود.» همچنین عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه اتهام جدید فعالان محیط‌زیست بازداشت‌ شده، هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده، گفت: این اتهام قطعی نیست و امکان درخواست تجدیدنظر وجود دارد و بهتر است قدری صبر کنیم تا به شکل رسمی این موضوع اعلام شود. بهمن‌ماه سال گذشته، تعدادی از فعالان حوزه محیط‌زیست دستگیر و به اتهام جاسوسی بازداشت شدند. دولت حسن روحانی هیاتی را مامور بررسی این موضوع کرد؛ هیاتی که در آن عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، محمود علوی وزیر اطلاعات، علیرضا آوایی وزیر دادگستری و شهیندخت مولاوردی دستیار رئیس‌جمهور حضور داشتند. پس از مدتی این هیات اعلام کرد که مدرکی برای اثبات جاسوس بودن فعالان محیط‌زیستی بازداشت‌شده وجود ندارد. با وجود گذشت چندین‌ ماه از اعلام نظر دولت در مورد فعالان محیط‌زیستی، پرونده این فعالان در دستگاه قضا باز است.غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضاییه اوایل مهرماه در پاسخ به همشهری گفته بود پرونده این متهمان 2 هفته دیگر به دادگاه ارسال می‌شود.

   تابش: شگفت‌زده شدم

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس با بیان اینکه از تغییر عنوان اتهامی فعالان بازداشتی محیط‌زیست شگفت‌زده شده است، خواستار ارائه توضیحاتی از سوی مسئولان در رابطه با تغییر عنوان اتهامی این افراد شد و گفت که نمایندگان موضوع را پیگیری می‌کنند. محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ما پیگیر این بودیم که پرونده فعالان بازداشتی محیط‌زیست به محکمه قضایی ارسال شود. همچنین به همراه جمعی از نمایندگان هفته پیش خدمت آقای لاریجانی رسیدیم و ایشان با آقای دولت‌آبادی مذاکره کرد و نهایتا آقای دولت‌آبادی قول داد که پرونده به محکمه قضایی ارجاع شود. ما امیدواریم این کار هرچه زودتر انجام شود و این افراد بتوانند از حق داشتن وکیل و سایر حقوق قانونی خود برخوردار باشند. تابش با بیان اینکه نمایندگان حتما وضعیت فعالان بازداشت‌شده محیط‌زیست را پیگیری می‌کنند، یادآور شد: از هیأتی که آقای رئیس‌جمهور در دولت برای پیگیری وضعیت این افراد تشکیل دادند، می‌خواهیم موضوع را پیگیری کنند و افکار عمومی را در جریان مسائل قرار دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید