• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35107
+
-

سرانه مصرف لبنیات در ایران ناامید‌کننده است

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: سرانه مصرف مواد لبنی در کشور بسیار پایین و نگران‌کننده است، درحالی‌که مصرف لبنیات در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است. به گزارش مهر، علیرضا رئیسی در همایش «غذای سالم، لبنیات سالم» که روز دوشنبه در مرکز بین‌المللی همایش‌های رازی برگزار شد، اظهار داشت: اگر در کشوری سرانه مصرف لبنیات بالا باشد قطعا آن کشور در سایر شاخص‌ها نیز در جایگاه مناسبی قرار گرفته است. وی با اشاره به رتبه اول فنلاند در مصرف مواد لبنی در جهان، خاطرنشان کرد: میزان مصرف سرانه سالانه لبنیات هر فرد در فنلاند، ۳۶۵ کیلوگرم است اما در ایران، مصرف سرانه لبنیات ناامید‌کننده و کمتر از یک لیوان در روز است یعنی مصرف سرانه لبنیات روزانه در ایران حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ گرم و در سال حدود ۶۶ کیلوگرم است.

وی اظهار داشت: برای نخستین بار در کشور، دستورالعمل فنی و بهداشتی لبنیات به کمک صنف تهیه شد که تولید و توزیع مواد لبنی در کشور ساماندهی شد و هدف آن، کنترل مواد لبنی در سطح تولید، عرضه و توزیع و رعایت بهداشت کارکنان درگیر با تولید این مواد است. رئیسی با اشاره به فعالیت ۹هزار واحد صنفی و ۱۲۰ هزار نفر در حوزه لبنیات، از ارزیابی و پایش این صنف در سال گذشته توسط بهداشت محیط خبر داد و گفت: علاوه بر این واحدهای صنفی، تولید و عرضه لبنیات به روش سنتی نیز در کشور رایج است که می‌توانیم 2 راهبرد در مورد آنها داشته باشیم؛ یکی اینکه به آنها بگوییم تولید نکنید و واحدهای آنها را تعطیل کنیم و دیگر اینکه تولید کنند اما تحت نظارت و کنترل صنف، وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی باشد.
همچنین محمدهادی ایازی، معاون اجتماعی وزارت بهداشت در این همایش گفت: در کشور ما سرانه مصرف لبنیات یک چهارم و یک پنجم کشورهای توسعه یافته است که این موضوع باعث تأسف است. باید توجه کرد که مصرف لبنیات یکی از نشانه‌های توسعه‌یافتگی کشورهاست.

کشورهایی مانند فنلاند و هلند که سرانه مصرف لبنیات بالایی دارند به این دلیل است که مردم در این کشورها به این باور رسیده‌اند که برای سلامت‌شان باید لبنیات مصرف کنند؛ درحالی‌که در کشور ما مردم ۲۰ درصد میزان نیازشان لبنیات مصرف می‌کنند. وی افزود: از طرفی اعلام می‌کنیم که در کشور نیاز به اشتغالزایی داریم. حال اگر سرانه مصرف لبنیات را افزایش دهیم، به‌دنبال آن تولید و اشتغال هم افزایش می‌یابد. باید در این حوزه با مردم ارتباط برقرار کنیم تا به این باور برسند که برای سلامتی‌شان باید مواد لبنی، سبزیجات و میوه‌جات را مصرف کنند. ما خرج زیادی برای غذا می‌کنیم، اما کیفیت غذا را کمتر مورد توجه قرار می‌دهیم. بنابراین مردم باید قبل از بیمار شدن به فکر سلامتی‌شان باشند.

ایازی با تأکید بر لزوم افزایش سرانه مصرف لبنیات در کشور گفت: سر هر سفره‌ای که پهن می‌شود باید لبنیات هم مصرف شود. در عین حال باید توجه کرد که این حوزه ظرفیت ایجاد ۵۰۰ تا ۱۸ هزار شغل را دارد. در ادامه این مراسم دکتر شکری، دبیر علمی همایش غذای سالم، لبنیات سالم با بیان اینکه شیر و لبنیات منبع وسیعی از کلسیم، فسفر و ویتامین‌هاست، گفت: حتما توصیه می‌شود در کنار یک بشقاب غذای سالم که شامل کربوهیدرات، فیبر و... است، یک وعده غذایی لبنیات هم باشد؛ چرا که مصرف روزانه لبنیات می‌تواند از پوکی استخوان که اخیرا شایع شده و پوسیدگی دندان و بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید