• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35061
+
-

دیدار با بانی ساخت 120 مدرسه و مسجد و پدر معنوی 48 کودک و نوجوان در روستای شلمبه دماوند

سایه پدرانه حاج اکبر

چهره
سایه پدرانه حاج اکبر

رضا نیک نام|خبرنگار

دماوند


گاهی ارزش عرض زندگی بعضی آدم‌ها به طول آن می‌چربد و اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این انسان‌ها قدر لحظه‌های حیات خود را می‌دانند و عقیده دارند تا زمانی که برگ‌های دفتر زندگی‌شان به آخر نرسیده باید برای کمک و دستگیری از آدم‌های گرفتار و درمانده کاری کرد و نام نیک از خود به یادگار گذاشت. صحبت از حاج «اکبر ابراهیمی» است که اگر بخواهیم به‌طور خلاصه معرفی‌اش کنیم، باید از 120 مدرسه و مسجدی که در نقاط محروم کشور از جمله استان خراسان جنوبی، خراسان رضوی، تهران، کهکیلویه و بویراحمد، سمنان، کردستان و کرمان ساخته یا 580 خانواده نیازمندی را که تحت حمایت کامل قرار داده، نام ببرم و به ماجرای ساخت و راه‌اندازی بنیاد خیریه علمی، فرهنگی و آموزشی‌اش اشاره کنیم. جایی که سال‌هاست به محل زندگی و تربیت 48 کودک و نوجوان بی‌سرپرست تبدیل شده است و سایه پدرانه حاج اکبر تمام قد بر سر آنهاست. 

اهالی شهرستان دماوند هنوز اتفاق مهم سال 1389 در روستای شلمبه را خوب به خاطر دارند، کلنگ ساخت بنیاد نیکوکاری در زمین و باغی به مساحت 10 هزار ‌مترمربع توسط آیت‌الله ‌مکارم شیرازی به زمین زده شد و پس از گذشت 2 سال به بهره‌برداری نهایی رسید. او همیشه به دنبال فراهم آوردن امکانات و تجهیزات ضروری مثل خوابگاه، کتابخانه، ورزشگاه، درمانگاه، کارگاه مددکاری و روان‌شناختی و آموزشی و فرهنگی و... بود. ضمن اینکه با جدیت مراحل دریافت مجوز پروانه فعالیت «مرکز نگهداری شبانه‌روزی کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست» را در سازمان بهزیستی پیگیری کرد تا اینکه خرداد سال 1391 این مرکز با عنوان بنیاد نیکوکاری فرهنگی، آموزشی و تربیتی ابراهیمی در روستای شلمبه آغاز به کار کرد. ابراهیمی، خیّر و نیکوکار دماوندی از همان ابتدا با نامگذاری این مجموعه به نام‌هایی چون «یتیم‌خانه»، «مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست» و... مخالفت می‌کرد، چراکه عقیده داشت این بچه‌ها از این پس جزیی از خانواده‌اش و صاحب پدر و مادر هستند و نام این مکان را بنیاد نیکوکاری گذاشت. 

تلاش برای تربیت شایسته فرزندان

بنیاد نیکوکاری ابراهیمی از همان آغاز 48 کودک و نوجوان بین 3 تا 12 سال را تحت سرپرستی گرفت و تلاش شده تا خدمات آن در بالاترین درجه کیفی و کمی قرار گیرد. اکنون نیز که این بچه‌ها بزرگ‌تر شده‌اند باز رفع نیاز و خواسته‌های آنها در اولویت است. ابراهیمی می‌گوید: «همه سعی و تلاشم این است که فرزندانم سالم، شایسته و توانمند تربیت شوند. مثل سایر افراد جامعه زندگی کنند و احساس خوشبختی و رضایت داشته باشند. از وقتی که این بچه‌ها به خانه‌ام آمده‌اند، آثار و برکات را در کار و زندگی‌ام می‌بینم. نمی‌دانید وقتی این بچه‌ها را شاد و خندان می‌بینم، چقدر احساس خوشبختی می‌کنم و خدا را شاکرم که مرا لایق چنین موهبتی کرده است.» ابراهیمی یکی از کارخانه‌داران موفق کشور است و در تولید ملی نیز افتخارات بسیاری به دست آورده و جزو کسانی است که نشان «رهبر کارآفرینی کشور» به او و در نخستین همایش ملی چهره‌های ماندگار، به او لقب «چهره ماندگارخیّر» اعطا شده است. با این حال از زمانی که پدر خوانده 48 بچه قد و نیم قد شده، مسئولیت مدیریت و اداره کارخانه را به پسرش سپرده تا وقت بیشتری را با فرزندخوانده‌هایش بگذراند. 

اکنون 22 نفر در بنیاد نیکوکاری به بچه‌ها خدمت‌رسانی می‌کنند که همه آنها ابتدا در کمیته‌های تخصصی هسته گزینش شرکت کرده و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی علمی و تخصصی به کارگرفته شده‌اند. از برنامه‌های آموزشی بنیاد می‌توان به آموزش قرآن کریم و مفاهیم، احادیث و... در اماکن متبرکه و شرکت در مراسم دعا و نیایش، برگزاری مراسم‌ مذهبی، اعیاد اسلامی و ملی و مسابقات ورزشی، ارائه آموزش‌های مستقیم و غیرمستقیم (سمعی و بصری) نظیر آموزش‌های تربیتی و مهارت‌های زندگی و هنری و مطالعه و زبان انگلیسی اشاره کرد. 
تمام هزینه‌های مالی و بودجه بنیاد نیکوکاری از اموال شخصی و وقفیات ابراهیمی تأمین می‌شود و بنیاد از گرفتن کمک‌های مردمی و نذورات و کمک‌های نقدی و غیرنقدی از افراد و سازمان‌ها منع شده است. از دیگر فعالیت‌های این بنیاد نیکوکاری، تأسیس خیریه بیت‌الرضا(ع) تهران است که 520 خانوار نیازمند را تحت پوشش حمایت‌های مالی دارد و علاوه بر آن در استان تهران تأمین جهیزیه دختران نیازمند را برعهده گرفته است. بنیاد در تأمین هزینه درمان و دارو و تجهیزات پزشکی، ودیعه مسکن، هزینه تحصیل، تأمین مایحتاج خواربار و هزینه تحصیل فرزندان خانواده‌های نیازمند هم مشارکت دارد. 

کوتاه از نیکوکار دماوندی 

«اکبر ابراهیمی» سال١٣٢٣در تهران و در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. از 12 سالگی و در دوران نوجوانی به دلیل شرایط اقتصادی خانواده مجبور شد وارد بازار کار شود و مدت‌ها در بازار کارگری کرد و کسب و کار و تجارت آموخت. وی در ١٧سالگی بر اساس سنت نذر، بخشی از درآمد خود را وقف امور خیریه کرد و به رغم او این عمل خیرخواهانه باعث رونق کسب ‌و کار و بهبود وضعیت مالی و اقتصادی‌اش شد. 

امکانات بنیاد نیکوکاری ابراهیمی

ساختمان بنیاد نیکوکاری فرهنگی، آموزشی و تربیتی ابراهیمی، در شهرستان دماوند، در 2 فاز بنا شده که فاز اول آن دارای 3 طبقه است. طبقه اول شامل رستوران، آشپزخانه، نمازخانه، سالن ورزش، اتاق پزشک، حراست و اتاق‌های اداری است. طبقه دوم و سوم آن طبقات اقامتی بنیاد است که بچه‌های کمتر از 7 سال در طبقه اول مستقر هستند که 4 اتاق دارد. 
در طبقه دوم فرزندان مدرسه‌ای اقامت دارند که دارای 5 اتاق است. اتاق‌های آموزشی به‌طور مستقل در هر 2 طبقه وجود دارد. فاز دوم این مؤسسه خیریه مجموعه‌ای بزرگ‌تر نسبت به فاز اول است که از مهر ماه بچه‌های مدرسه‌ای در آن مستقر می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید