• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 16 دی 1396
کد مطلب : 3300
+
-

روایت «آتش‌وخشم» درون کاخ سفید

کتاب 336صفحه‌ای در افشای آنچه در کاخ سفید ترامپ می‌گذرد منتشر شد

روایت «آتش‌وخشم» درون کاخ سفید

کتابی که موضوع آن طی روزهای اخیر فضای سیاسی آمریکا را به تلاطم واداشته بود، دیروز پیش از موعد مقرر منتشر شد تا نمایانگر وضعیت آشفته در پشت صحنه قدرت و حکومت در کاخ سفید باشد.

ناشر کتاب «آتش و خشم» نوشته مایکل وولف، نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی، پس از آنکه با تهدیدهای وکلای دونالد ترامپ روبه‌رو شد تصمیم گرفت کتاب را پیش از آنکه به حکم دادگاه توقیف شود وارد بازار کند. مردم برای خرید این کتاب از شب قبل در صف ایستاده بودند. کتاب آتش و خشم به رویدادها و گفت‌ و شنودهای روزمره در کاخ سفید طی حدود یک سال حضور ترامپ در قدرت می‌پردازد و حاصل دیده‌ها و شنیده‌های نویسنده است. وولف این کتاب را نتیجه یک سال حضور دائمی‌اش در کاخ سفید دانسته؛ ادعایی که البته از سوی ترامپ رد شده است. دونالد ترامپ دیروز بلافاصله پس از آغاز فروش کتاب ضمن دروغ‌گو خواندن نویسنده نوشت: «من هیچ‌گاه به نویسنده این کتاب سراسر دروغ، اجازه ورود به کاخ سفید نداده‌ام و هرگز با او حرف نزده‌ام. به گذشته این فرد نگاه کنید و ببینید چه اتفاقی برای او خواهد افتاد.» طبق گزارش خبرنگار واشنگتن‌پست در کاخ سفید، او تمام روز مشغول دعوا با دستیارانش به‌خاطر درز اطلاعات و انتشار این کتاب بود.

اشاره ترامپ به گذشته نویسنده کتاب بدون دلیل نبوده است. مایکل وولف 10سال پیش نیز با انتشار کتابی جنجالی، پشت پرده امپراتوری بزرگ رسانه‌ای «رابرت مرداک» را افشا کرد. آن زمان همه نگاه‌ها به سمت فردی رفت که امکان ورود وولف را به شرکت بزرگ رسانه‌ای مرداک فراهم کرده بود. این فرد گری کینزبرگ، مشاور سیاسی و معتمد مرداک بود. کینزبرگ بلافاصله اخراج شد. پس از 10سال گویی تاریخ بار دیگر تکرار شده است. امکان حضور وولف در کاخ سفید را مشاور دونالد ترامپ و استراتژیست ارشد کاخ سفید یعنی استیو بنن فراهم کرده بود که بسیاری از اطلاعات دست اول کتاب علیه دونالد ترامپ و اطرافیانش، از قول او آورده شده است. بنن حدود 5‌ماه پیش اخراج شد.

در این کتاب که بلافاصله به پرفروش‌ترین کتاب روز وب‌سایت «آمازون» تبدیل شد، آمده که استیو بنن پیش از ترک کاخ سفید به نویسنده گفته که ملاقات پسر بزرگ‌تر دونالد ترامپ با یک گروه از روسیه طی تابستان سال 2016و در بحبوحه انتخابات، «خائنانه» بوده و ترامپ از آن خبر داشته است. روس‌ها به تیم ترامپ قول داده‌ بودند به آنها برای بدنام کردن نامزد حزب رقیب یعنی هیلاری کلینتون کمک کنند. وکلای ترامپ در نامه‌ای به بنن او را به‌خاطر اظهاراتش علیه رئیس‌جمهور و تهمت به خانواده‌اش تهدید به اقدام حقوقی کرده‌اند. ترامپ اما نسبت به آنچه از قول استیو بنن در این کتاب آمده، واکنش تندی داشت و گفت: «بنن با از دست دادن مقامش در کاخ سفید عقلش را هم از دست داده است.»

طبق گفته مایکل وولف، او ابتدا قرار بود وقایع‌نگاری 100روز اول حضور ترامپ در قدرت را انجام دهد اما بعدا مسائل آنقدر پرحاشیه و جنجالی پیش رفت که تصمیم گرفت به حضورش در کاخ سفید ادامه دهد. به نوشته او، بسیاری از نزدیکان دونالد ترامپ ازجمله بنن که نقش مهمی در پیروزی او در انتخابات داشته‌اند، معتقد بودند ترامپ برای ریاست‌جمهوری آمریکا آماده نبوده و درباره مقدمات کار اطلاعات چندانی نداشته است؛ به همین دلیل دیگران دائما پشت سرش به او می‌خندیدند. در این کتاب، دونالد ترامپ به نقل از دستیاران و مشاورانش اینگونه توصیف شده است: برای رینس پریبیوس، رئیس دفتر پیشین ترامپ در کاخ سفید، او یک «احمق» بود؛ گری کوهن، مشاور اقتصادی ترامپ، دائما پشت‌سر رئیس‌جمهور آمریکا حرف می‌زد و او را «کودن» می‌نامید و از نظر مک‌مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ، او یک آدم «گیج» بود.

کتاب آتش و خشم پر از اطلاعات و نقل‌قول‌هایی است که نشان‌ می‌دهد جنجالی‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا، پرتنش‌ترین دوران حکومت‌داری در کاخ سفید را رقم زده است. کاخ سفید دونالد ترامپ، اکنون آشفته‌تر از هر زمان دیگری است.

از متن کتاب

 زمانی که ترامپ در انتخابات پیروز شد، همه اعضای تیم او شوکه و هراسان شدند. هیچ‌کس انتظارش را نداشت. آنها هیچ برنامه‌ای برای بعد از پیروزی نداشتند. دونالد ترامپ خودش هم تصور نمی‌کرد پیروز انتخابات شود.  همسر ترامپ از پیروزی او آنقدر ناراحت بود که تمام شب انتخابات را گریه کرد.  تقریبا100درصد کارکنان کاخ سفید معتقد بودند ترامپ نمی‌تواند وظایف ریاست‌جمهوری را انجام دهد.  ترامپ به‌خاطر اینکه چهره‌های سرشناس از حضور در مراسم تحلیف او امتناع کردند، بسیار عصبانی بود. آن روز ترامپ و همسرش دعوای سختی داشتند.  ایوانکا، دختر ترامپ، برای رسیدن به  ریاست‌جمهوری در حال برنامه‌ریزی است.  حداقل 9شرکت حقوقی پیشنهاد وکالت پرونده ترامپ در ماجرای ارتباط با روسیه را رد کردند.  ترامپ حافظه‌اش آنقدرها خوب کار نمی‌کند و دائما یک جمله را تکرار می‌کند.  ترامپ اجازه نمی‌دهد خدمتکارها اتاق خوابش را تمیز کنند. او 3تلویزیون در اتاقش نصب کرده و بیشتر روزها از ساعت 6:30عصر، چیزبرگر به‌دست، برای دیدن تلویزیون به اتاقش می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید