• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 26 شهریور 1397
کد مطلب : 30891
+
-

در صورت تصویب نهایی طرح شورای شهر تهران

جوانان بیشتری در شهرداری مدیر می‌شوند

شورا
جوانان بیشتری در شهرداری مدیر می‌شوند

حامد فوقانی/خبر‌نگار

تصمیمات دیروز شورای شهر تهران از یک‌سو به جوانان اختصاص داشت و از سوی دیگر به کودکان و نوجوانانی که تا چند روز دیگر و با آغاز مهر، راه مدرسه را در پیش می‌گیرند. بر همین اساس اعضای شورا یک فوریت طرح افزایش انتصاب جوانان در پست‌های مدیریتی شهرداری تهران را به تصویب رساندند و همچنین به کلیات نرخ سرویس مدارس رأی دادند. اینطور که عنوان شده با تصویب نهایی طرح افزایش انتصاب جوانان، شهرداری تهران ملزم می‌شود سهم جوانان در پست‌های مدیریتی و نقش آنان در مدیریت شهرداری را افزایش دهد. در این میان پیشنهادی نیز مطرح شده که جوانان جایگزین 50درصدی افرادی شوند که با ابلاغ قانون جدید مجلس، بازنشسته می‌شوند.
روز گذشته حجت نظری به‌عنوان طراح طرح مذکور توضیحاتی را ارائه کرد. او که جوان‌ترین عضو شورای پنجم شهر تهران به‌حساب می‌آید، گفت: «در این طرح ما نگفتیم تمام پست‌های مدیریتی در اختیار جوانان قرار گیرد، بلکه ذکر شده تا 50درصد و این مهم در 3‌بازه زمانی درنظر گرفته شده؛ زیر 30سال، 30 تا 35سال و 35 تا 40سال. از این 50درصد، 25درصد نیز به بانوان اختصاص می‌یابد؛ تقریبا مشابه آنچه در لیست امید شورای شهر اتفاق افتاد.»
در ادامه جلسه موافقان و مخالفان یک فوریت طرح، نظرات خود را ابراز کردند. سیدحسن رسولی به‌عنوان یکی از مخالفان به مصوبه موجود شورای‌عالی اداری کشور در این زمینه اشاره کرد و گفت: چیز خاصی اتفاق نیفتاده و دلیلی بر قید فوریت نیست. پیشنهاد زهرا نژادبهرام نیز این بود که طرح به‌صورت عادی در صحن مورد بررسی قرار گیرد. شهربانو امانی اما موافق یک فوریت بود. پس از این حجت نظری عنوان کرد: «اگر یک فوریت این طرح هم رأی بیاورد، در عمل به‌عنوان یک طرح عادی در دستور کار قرار می‌گیرد؛ چراکه 4‌ماه بوده که معطل مانده است.»
این باعث شد تا محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران به بیان علل تأخیر در ارائه طرح در صحن بپردازد. او گفت: «در زمانی که این طرح به هیأت‌رئیسه آمد، خیلی روی آن بحث شد. مجموع اعضا در هیأت‌رئیسه گفتند به‌دلیل اینکه الزام شهرداری برای تصدی جوانان نوشته شده این امر سنجش‌پذیر نبود و امکان فرایند را نمی‌توان حس کرد و فرض بر این بود که نباید طرح‌هایی به شهرداری بفرستیم که نتواند پاسخگو باشد و بعد از آنها پاسخ بخواهیم. پس هیأت‌رئیسه مخالف این طرح نبود و گفتیم در کمیته منابع انسانی از لحاظ متنی چکش‌کاری شود که البته این اقدام با وقفه انجام شد و بعد با تعطیلات شورا روبه‌رو شدیم و بعد از آن دستور دادم این موضوع در دستور قرار گیرد.»درنهایت یک فوریت این طرح با موافقت اعضا به تصویب رسید.

تعیین کلیات نرخ کرایه سرویس مدارس

دیگر دستور جلسه روز گذشته به لایحه تعیین نرخ سرویس مدارس اختصاص داشت؛ دستور جلسه‌ای که بعضا با خاطره‌گویی آقای رئیس و چند عضو شورا از نحوه رفت‌وآمدشان به مدرسه همراه شد. بر همین اساس لایحه تعیین نرخ کرایه و بهای خدمات سرویس مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 98-97 به بحث گذاشته شد.
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در این ارتباط با اشاره به برگزاری جلسه مشترک با کمیسیون برنامه و بودجه برای بررسی دقیق این لایحه گفت: «با تصویب این لایحه تبیین می‌شود که 75درصد وجوه دریافتی از والدین بابت خدمت سرویس مدارس سهم رانندگان باشد. همچنین باید آیین‌نامه انضباطی مربوطه ظرف مدت 2‌ماه به تهیه و  تصویب برسد.» او اعلام کرد که یکی دیگر از موضوعات پیشنهادی، به دریافت 50درصدی از هزینه حمل‌ونقل توان‌یابان برمی‌گردد که البته نظر کمیسیون عمران متفاوت از این موضوع بوده و نرخ ارائه این خدمات همچون گذشته باید رایگان بماند.
پس از این علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی نیز که در جلسه حضور داشت پشت تریبون شورا رفت و با اشاره به عدم‌تغییر نرخ سرویس مدارس در 2سال گذشته گفت: «پیشنهاد من اختصاص 75درصد از دریافتی والدین برای موضوع خدمات سرویس مدارس به رانندگان است.»
زهرا نژادبهرام و زهرا صدراعظم‌نوری اما خواستار توضیح درخصوص مرجع تأییدکنندگان سلامت اخلاقی و علل افزایش نرخ‌ها و همچنین نوع دقیق خدماتی که قرار است در سرویس‌ها ارائه شود، شدند. احمد مسجدجامعی نیز درخصوص این لایحه گفت: «موضوع ارائه خدمت رایگان به سرویس مدارس توان‌یابان از دستاوردهای سال اول شورای چهارم شهر تهران است. توان‌یابان افراد باهوشی هستند و بیشترین هزینه آنها مربوط به حمل‌ونقل‌شان است.» او درخصوص آیین‌نامه انضباطی هم به مصوبه دولت در این خصوص اشاره کرد و خواستار توضیح درخصوص علل واریز درآمد حاصل از ارائه این خدمات به‌حساب متمرکز شهرداری شد.
محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران هم گفت: «لایحه ارائه شده بخشی از لایحه 17بندی سال‌های گذشته است که باید مشخص شود که آیا بندهایی که در این لایحه آورده نشده است به قوت خود باقی است یا کل لایحه تغییر می‌کند.
در ادامه، این لایحه به رأی گذاشته شد که به تصویب رسید و سپس اعضا وارد بررسی جزئیات آن شدند.
الهام فخاری در سؤالی خواستار توضیح درخصوص نحوه کنترل نصب برچسب‌های سرویس مدارس و این خودروها شد. قنادان در پاسخ به این سؤال از ایجاد گشت مشترک سازمان تاکسیرانی با پلیس خبر داد و گفت: «علاوه بر گشت مشترک، سامانه‌ای طراحی شده تا اولیا با ورود پلاک سرویس مدرسه از اطلاعات لازم درخصوص این خودرو باخبر شوند.»
ناهید خداکرمی نیز پیشنهاد داد تا رانندگان زن برای سرویس مدارس در اولویت قرار گیرند. بعد از این زهرا صدراعظم نوری خواستار حذف بند مرتبط با به کارگیری مراقب در سرویس مدارس شد. پیشنهادی که با مخالفت نژادبهرام همراه شد و در نهایت اعضای شورای شهر به آن رأی موافق ندادند.

گلایه از سانسور تا عدم‌تعامل

محمد علیخانی،  رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر دیروز نطق پیش از دستور داشت. او گفت: «از احضار جناب آقای میرلوحی به‌دلیل انجام مصاحبه و اظهارنظر در چارچوب انجام وظایف نظارتی و قانونی خویش ابراز تأسف می‌کنم. در ثانی گلایه شدید خودم را به‌خاطر کم‌لطفی وی در سانسور یادداشت اینجانب در گزارش عملکرد کمیسیون عمران و حمل‌ونقل که در مجموعه‌ای اخیراً چاپ شده است اعلام می‌کنم.» عیلخانی ادامه داد: «البته از جناب آقای مهندس هاشمی هم گلایه دارم که با وجود اطلاع از موضوع چرا اجازه چنین اقدامی را داده‌اند. » این عضو شورا در ادامه به بیان عملکرد کمیسیون عمران پرداخت. اینطور که علیخانی عنوان کرد در بودجه سال 97مبلغ 950میلیارد تومان درآمد اجرای پارک حاشیه‌ای برآورد شده که  تاکنون پس از گذشت حدود 4‌ماه از سال که می‌بایست رقمی حدود 350میلیارد تومان محقق می‌شده اما متأسفانه تحقق نیافته است. او چالش‌های موجود دیگر را کاهش درآمد طرح ترافیک و نارضایتی اقشار مختلف از این بخش و  عدم‌تعامل معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران اعلام کرد.


  چرا عزاداری را سیاسی می‌کنید؟

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی رفتارهای افراطی شیعیان،  به‌خصوص در استفاده از ابزارها،  اشعار و آواها،  بیشترین آسیب را به عزاداری حسینی وارد می‌کنند، گفت: «امروزه،  دولتی کردن،  هیجانی‌کردن و سیاسی کردن عزاداری حسینی 3آسیبی است که علاوه بر تحریف‌های مورد نظر شهید مطهری، عزاداری حسینی را تهدید می‌کند.» محسن هاشمی در هشتاد و ششمین جلسه‌ شورای شهر تهران اظهار کرد: « زمانی که در روایات و فقه ما،  باب حسینی برای همه،  حتی غیرمسلمانان گشوده است،  چرا برخی مداحان و سخنرانان تعابیری به کار می‌برند که موجب گریزان شدن اکثریت جامعه از این نوع مراسم می‌شود؟  آیا هر شخصی که به‌عنوان خادمی و غلامی اباعبدالله افتخار می‌کند نباید طوری عمل کند که نسل جوان،  نخبگان و همه اقشار جامعه جذب این مشعل هدایت و کشتی نجات شوند؟» هاشمی بیان کرد: «بخش فرهنگی مدیریت شهری،  به جای وابسته کردن هیئت‌های عزاداری،  باید تلاش خود را در جهت تقویت فرهنگ اصیل عزاداری حسینی به‌کار گیرد و در این راه از صاحب‌نظران،  نخبگان و هنرمندان استفاده کند.»


این خبر را به اشتراک بگذارید