• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 20 شهریور 1397
کد مطلب : 30100
+
-

بولینگ و بیلیارد؛ چشم به راه بخش خصوصی

بولینگ و بیلیارد فارس با وجود افتخارات ملی و بین‌المللی از حمایت بخش خصوصی بی‌بهره است

ورزش
بولینگ و بیلیارد؛ چشم به راه بخش خصوصی

میثم حجتی|‌شیراز- خبرنگار:

 شیراز در سال‌های اخیر توانسته است خود را به عنوان قطب اصلی بولینگ و بیلیارد کشور معرفی کند و در مسابقات مختلف و رده‌های سنی متفاوت زبانزد باشد. این رشته اما با کم‌توجهی حامیان بخش خصوصی روبرو شده و نتوانسته است آنچنان که باید و شاید در جذب علاقه‌مندان موثر عمل کند. در حالی که نام‌های بزرگی همچون «مهدی راسخی» و «محمد علی پردل» توانسته‌اند در سطوح بین‌المللی به عنوان نماینده کشورمان افتخار‌آفرین باشند. آنها در بازی‌های داخل سالن آسیایی ترکمنستان مدال برنز را کسب و به همراه «فرهاد قشقایی» داور بین‌المللی این رشته که رئیس هیات بولینگ، بیلیارد و بولس فارس نیز هست، نام استان را در مسابقات بین‌المللی مطرح کردند.


وضعیت بولینگ و بیلیارد فارس

«فرهاد قشقایی»، رئیس هیات بولینگ، بیلیارد و بولس فارس در خصوص برنامه‌های سال 97 این هیات به همشهری می‌گوید: برنامه اولیه هیات، توجه به کمیت است که سعی کرده‌ایم جامعه آماری را افزایش دهیم.وی می‌افزاید: تعداد باشگاه‌ها در فارس به دلایل گوناگونی مانند نداشتن برنامه مشخص و بی‌توجهی فدراسیون کاهش پیدا کرده و برخی از آنها تعطیل یا نیمه تعطیل بودند. وی ادامه می‌دهد: با برگزاری مسابقات و دوره‌های آموزشی، همچنین میزبانی مسابقات کشوری انگیزه تازه‌ای در آنها ایجاد شد و در حال حاضر بازیکنان با روحیه بهتری به فعالیت خود ادامه می‌دهند.او با اشاره به این‌که هم‌اکنون تعداد باشگاه‌ها نیز افزایش یافته است، اضافه می‌کند: در استان فارس تا 4‌سال پیش 20باشگاه بیلیارد و بولینگ فعال بود، اما هم‌اینک 70‌باشگاه در زیر مجموعه رشته‌های بیلیاردی و بولینگ قرار دارد.

قشقایی با بیان این‌که تعداد باشگاه‌های بیلیارد شیراز از 6 به 17 باشگاه رسیده است، ادامه می‌دهد: در این سال‌ها بازیکنان شهرستان‌ها نیز از نظر کیفی رشد کرده‌اند و هم‌ردیف بازیکنان ملی‌پوش شیراز ارزیابی می‌شوند که می‌توان از جمله آنان به «امید آزاد» اشاره کرد.
وی می‌افزاید: این بازیکن خوش آتیه در آخرین مسابقه رنکینگ کشور به صورت مشترک به مقام سوم رسیده و «علی مقصود»، رنکینگ اول کشور و چند رقیب برجسته دیگر را حذف کرده است.
قشقایی با اشاره به این‌که در رده‌های پایه رشته اسنوکر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را شاهد بوده‌ایم، می‌گوید: در این رشته شرایط خوبی نداشته و بر خلاف پاکت بیلیارد از استان‌های مطرح عقب بودیم، اما در حال حاضر 3 ملی پوش اصلی رشته اسنوکر در رده سنی امید از فارس دعوت شده‌اند.


تاسیس و تجهیز خانه بیلیارد

رئیس هیات بولینگ، بیلیارد و بولس با اعلام این‌که در برنامه‌‌ریزی امسال، ساماندهی باشگاه‌ها هدف اصلی است، می‌گوید: تلاش می‌کنیم باشگاه‌ها تیم تشکیل دهند و علاوه بر آن، دوره‌های آموزشی را با مربیان دارای مدرک در باشگاه‌ها برگزار خواهیم کرد.
قشقایی اضافه می‌کند: از نیمه دوم سال نیز لیگ استانی باشگاه‌های فارس برگزار می‌شود تا بخش خصوصی درگیر لیگ شود.
این داور بین‌المللی بیلیارد به تاسیس و تجهیز خانه بیلیارد استان نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: امیدواریم بتوانیم شیراز را به عنوان مرکز پاکت بیلیارد کشور و مرکز آموزش انواع رشته‌های بیلیارد مطرح کنیم که برای تحقق این هدف به حمایت مالی بخش خصوصی نیاز داریم.
قشقایی به تشریح وضعیت بولینگ و بیلیارد فارس می‌پردازد و می‌گوید: تیم بولینگ استان در لیگ برتر کشور حضور دارد و 4 تیم در رشته پاکت بیلیارد و یک تیم نیز در رشته اسنوکر فعالیت می‌کنند. 

وی اضافه می‌کند: فارس از بنیانگذاران بولس و پتانک در کشور به شمار می‌رود که در همه مسابقات این رشته تاکنون مقام اول را به دست آورده است.
قشقایی می‌گوید: هیات بولینگ، بیلیارد و بولس فارس در سال 95 و 96 از نظر عملکرد به عنوان هیات برتر کشور شناخته شده است، اما ادامه این روند بدون حمایت مالی بسیار دشوار خواهد بود.
وی از توجه و حمایت‌های ویژه اداره کل ورزش و جوانان فارس قدردانی می‌کند و می‌گوید: با توجه به ظرفیت رشته‌های زیر مجموعه این هیات و امکان همگانی شدن آن، شورای شهر و شهرداری نیز می‌توانند با حمایت‌های خود به گسترش و شکوفایی رشته‌های ورزشی بولینگ، بیلیارد و بولس کمک کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید