• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 11 شهریور 1397
کد مطلب : 28932
+
-

باج‌خواهی آمریکا از فلسطینی‌ها

دولت ترامپ کمک مالی به آژانس سازمان ملل در کمک به آوارگان فلسطین را قطع کرد

رویداد
باج‌خواهی آمریکا از فلسطینی‌ها


 دولت آمریکا در اقدامی که می‌تواند روی کیفیت زندگی میلیون‌ها آواره فلسطینی اثرات زیانباری بگذارد، کمک‌های خود را به آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا) قطع می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفته است که دولت این کشور، مسئله کمک به این آژانس را بازبینی کرده و تصمیم گرفته دیگر به آنروا کمک نکند.
این اقدام آمریکا، با واکنش بسیار شدید طرف فلسطینی مواجه شده و یکی از سخنگویان محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی آن را «حمله» به مردم فلسطین خوانده است. نبیل ابو ردینا در این‌باره به رویترز گفته است: «چنین مجازاتی نمی‌تواند این واقعیت را که آمریکا دیگر نقشی در منطقه ندارد از بین ببرد.»

کریس گانس، یکی از سخنگویان آنروا هم در توییتر از این آژانس در برابر اتهام‌های آمریکا دفاع کرده است؛ «ما به شدیدترین وجه ممکن انتقادها در این‌باره که برنامه‌های آموزشی و مراکز بهداشتی و تحصیلی آنروا «به طرز قابل‌اصلاحی ناقص» هستند را رد می‌کنیم.»

قطع کامل کمک‌های آمریکا به آنروا بعد از آن صورت می‌گیرد که دولت دونالد ترامپ ژانویه (زمستان سال گذشته) اعلام کرد: بیش از نیمی از کمک‌هایش را به این آژانس متوقف می‌کند.


مأموریت؛ ‌کمک به آوارگان فلسطینی
این آژانس بین‌المللی در سال 1948برای کمک به صدها هزار فلسطینی که بعد از جنگ اعراب و اسرائیل آواره شدند شکل گرفت. این آژانس هم‌اکنون از بیش از 5میلیون آواره فلسطینی در غزه، ‌کرانه غربی، اردن، سوریه و لبنان حمایت و برای آنها خدمات بهداشتی، آموزشی و اجتماعی فراهم می‌کند. آمریکا بزرگ‌ترین حامی این سازمان بوده است و در سال 2016میلادی، 368میلیون دلار از بودجه آن را تامین کرد. به‌صورت کلی، آمریکا هزینه حدود یک سوم عملیات این آژانس را در منطقه تامین می‌کند.

دولت ترامپ‌ ماه ژانویه 60میلیون دلار به آنروا کمک کرد اما از پرداخت 65میلیون دلار دیگر خودداری کرد. به نظر می‌رسد با تصمیم اخیر دولت آمریکا، پرداخت آن 65میلیون دلار هم لغو شده باشد.


مشکل کجاست؟
دولت فعلی آمریکا و شخص ترامپ رئیس‌جمهور این کشور، مشکلات زیادی با آنروا دارند. پیش‌تر ترامپ آشکارا گفته بود که به‌نظرش این آژانس، قدردان کمک‌های‌ آمریکا نیست. اما مسئله، فقط قدردانی نیست. آمریکایی‌ها همچون اسرائیلی‌ها، برخلاف آنروا معتقدند که آوارگان فلسطینی، حق بازگشت به خانه‌ها و سرزمین‌هایی که در سال 1948مجبور به ترک آن شدند را ندارند. نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل هم هفته پیش آنروا را متهم کرد که در اعلام تعداد آوارگان فلسطینی، اغراق می‌کند و با رقم بیش از 5میلیون آواره مخالفت کرد.
در بیانیه وزارت امورخارجه آمریکا از سهم بالای آمریکا و انفعال دیگر کشورهای عضو سازمان ملل و همینطور سیاستگذاری این سازمان انتقاد شده است.



باج‌خوهی از فلسطینی‌ها؟
فراتر از این انتقادهای ظاهری اما به‌نظر می‌رسد آمریکا از کمک‌هایش به آنروا، به‌عنوان ابزاری برای فشار وارد کردن به فلسطینی‌ها در مذاکرات صلح خاورمیانه استفاده می‌کند. ترامپ ابتدای سال‌جاری میلادی تهدید کرده بود که اگر فلسطینی‌ها بر عدم‌تمایل خود برای مذاکره با اسرائیل پافشاری کنند، کمک به آنروا را قطع خواهد کرد.

در میان فلسطینی‌ها، تصمیم اخیر آمریکا نوعی باج‌خواهی به شمار می‌رود. باراک ریوید روزنامه‌نگار چپگرای  اسرائیلی در حساب توییتر خود به نقل از مقامات فلسطینی نوشته است که این اقدام آمریکا، تلاشی دیگر از سوی دولت ترامپ است تا فلسطینی‌ها را وادار کند برنامه صلح کاخ سفید را قبول کنند. کاخ سفید پروژه‌ای بلندپروازانه‌ به نام توافق قرن برای حل مشکل خاورمیانه دارد که مسئولیت آن به جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد ترامپ سپرده شده است.  آمریکا با انتقال سفارتخانه در رژیم صهیونیستی به بیت‌المقدس، خشم فلسطینی‌ها را برانگیخته و راه را بر حل صلح‌آمیز ریشه‌دارترین مناقشه در خاورمیانه بسته است. حسام زملط سفیر فلسطین در آمریکا در همین رابطه به خبرگزاری فرانسه گفته است که آمریکا «نه تنها شرایط را بدتر، که به هرگونه چشم‌انداز صلح در آینده هم ضربه وارد می‌کند.»


واکنش‌های جهانی
بعد از اعلام قطع کمک‌های آمریکا به آنروا، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد که به آنروا، اعتماد کامل دارد و از دیگر کشورها درخواست کرد تا شکاف مالی موجود در این آژانس را پر کنند.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان هم اعلام کرد که کمک به این آژانس را افزایش خواهد داد.

حتی در اسرائیل هم، برخی معتقدند این کار آمریکا، ثبات در منطقه را به هم می‌زند با این حال  نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش‌تر گفته بود که طرفدار قطع تدریجی کمک‌های آمریکاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید