• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 11 شهریور 1397
کد مطلب : 28902
+
-

زیر و بم پرورش زالو

‌هر زالویی قابلیت پرورش و استفاده طبی ندارد

شیلات
زیر و بم پرورش زالو

نازآفرین ضیائیان| قزوین- خبرنگار:

ترویج زالو درمانی در سال‌های اخیر  اشخاص زیادی را به سمت صنعت پرورش زالو آورده است . نو بودن این کار باعث شده تا عده‌ای بدون اطلاعات و تخصص کافی وارد این حرفه شوند، در صورتی که این شغل تخصصی است و باید افراد در این زمینه آموزش های لازم را ببینند.  

‌کار تخصصی

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این خصوص به همشهری می‌گوید: بعضی از افراد در بخش خصوصی کار پرورش و فروش زالو را خیلی ساده جلوه می دهند و افراد زیادی وسوسه شده و بدون آگاهی و اطلاعات کافی وارد این حرفه می‌شوند و بعضا سرمایه خود را در این راه از دست می‌دهند. در حالی که این یک کار تخصصی و بهداشتی است و خیلی مهم است که زالو چطور پرورش پیدا کند و در چه محیطی نگهداری شود. با این وجود، افرادی هستند که تحت تاثیر تبلیغاتی مانند «با خرید هر قطعه زالو به قیمت  400  تا  500  تومان،پس از ۲ماه آن را با قیمت 3  تا  4 هزار تومان به فروش برسانید»، برای ورود به این شغل وسوسه شده و درانتها به علت نداشتن  تخصص سرمایه خود را در این راه از دست داده و ورشکست شده اند.  

«ایرج رحمانی» توضیح می دهد: در برخی موارد هم زالوی غیرطبی را به متقاضیان پرورش زالو می‌دهند و آن‌ها بعد از مدتی که زالوها را پرورش می دهند یا با تلفات سنگین مواجه می شوند یا زمانی که آن‌ها را برای  فروش می برند متوجه می شوند که طبی نیستند و مشتری ندارند. 


افرادی که وارد این حرفه می‌شوند باید آگاه باشند که زالو بازار مخصوص خودش را دارد و هر محصول تولیدی  بازار ندارد. کار پرورش زالو چون با سلامت مردم سر و کار دارد حتما باید به صورت بهداشتی انجام گیرد؛ زالو باید اول به تایید دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی برسد تا بتواند در مراکز درمانی مورد استفاده قرار گیرند . افرادی که وارد این شغل می‌شوند باید حتما دوره‌های لازم را سپری کنند و علم برخورد با این موجود زنده و ناشناخته را به دست آورند و شناخت کافی از مراحل پرورش داشته باشند تا لطمه‌ای به سرمایه و زندگی آن‌ها وارد نشود .  


‌زالوی طبی

وی اضافه می کند: تا چند سال پیش زالوها را از شالیزا‌ها جمع می کردند و می آوردند اما 2 موضوع باعث شد که جلوی این کار گرفته شود. یکی این که زالوها در شالیزا‌ها از خون اشخاصی که در آن جا رفت و آمد داشتند یا از خون موجودات آن جا استفاده می کردند و احتمال انتقال آلودگی به مصرف کنندگان بعدی وجود داشت و دیگر این که  بحث زیست محیطی و آسیب به طبیعت آن  منطقه در جمع آوری زالو، ازعللی شد تا محیط زیست مانع این کار شود . در حال حاضر هم فقط بحث پرورش زالو از لارو یا زالسوی طبی زیر نظر دامپزشکی و علوم پزشکی مطرح است.

 مدیر شیلات قزوین ادامه می دهد: در استان قزوین تا الان یک پروانه بهره‌برداری و پرورش زالوی طبی با ظرفیت  100  هزار قطعه در فارسیان صادر شده که هنوز به صورت رسمی افتتاح نشده است. این تنها مورد مجوز‌دار پرورش زالو در استان قزوین است . البته شاید افرادی بدون داشتن مجوز اقدام به این کار کنند. هر متقاضی که از ما پروانه تاسیس بگیرد ما اسم و مشخصات او را در لیست متقاضیان تسهیلات قرار می‌دهیم و بعد نسبت به درخواست و نوع اعتباری که وجود دارد او را  به محل تامین کننده اعتبار و بانک‌های مرتبط  معرفیمی کنیم. البته بهتر است افرادی که تصمیم دارند وارد این حرفه شوند حتما دوره‌های لازم را بگذرانند .    
رحمانی با اشاره به رواج پرورش زالو در اکثر کشورها بیان می کند: پرورش زالو در بعضی از کشو‌رها همچون روسیه، آلمان و اسپانیا پیشرفت زیادی داشته است، به طوری که این کشورها وارد عرصه صادرات شده اند اما در ایران این شغل هنوز یک صنعت نوپاست.


حرفه ای به نام زالودرمانی 

یک کارشناس شیلات می گوید: مشاغلی مانند زالودرمانی هم می توانند به یک حرفه سودآور تبدیل شوند و هم می توانند تمام سرمایه را از بین ببرند . قطعا ورود به این حرفه‌ها باید همراه با تحقیق فراوان، کسب آموزش مناسب و تخصص باشد و کار با تعداد کم زالو، مشورت و استفاده از تجربه های دیگران بی توجه به انواع تبلیغات وسوسه کننده و اطمینان از بازار و فروش آن انجام گیرد . 

به گزارش همشهری «رضا مقدم» اضافه می کند: پرورش زالو به صورت اصولی و قانونی هم در امر کارآفرینی موثر است و هم باعث می‌شود که پزشکان و درمان گران طب سنتی از زالوهای سالم و کنترل شده استفاده کنند، چرا که این موجود قادر است بعضی از بیماری ها را منتقل کند. با توجه به این که این موجود زنده در کنار فواید درمانی که دارد  می تواند ناقل بیماری هم باشد، بنابراین  نظارت کافی بر این امر از سوی مراجع مربوطه امری ضروری به نظر می‌رسد.


انواع زالو 

600  گونه زالو شناخته شده است که 50 گونه آن خونخوار است و از این ها تعداد  5  گونه کاربرد پزشکی دارد. به گزارش همشهری، در کشور ایران 3 گونه زالو به صورت قانونی و غیر قانونی پرورش داده می شود اما فقط یک نوع از آن‌ها با نام  هیرودو اورینتالیس با 120 نوع آنزیم  مورد تایید سازمان غذا و دارو است که بهترین زالوی مورد استفاده پزشکی هم محسوب می شود .

این خبر را به اشتراک بگذارید