• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 10 شهریور 1397
کد مطلب : 28772
+
-

جایزه بودار!

جایزه بودار!

جایزه بهترین بازیکن سال اروپا در لیگ قهرمانان که قاعدتا باید به کریستیانو رونالدو می‌رسید با سنت‌شکنی و ناپرهیزی یوفا به مودریچ تعلق گرفت. از میان نامزدهایی که در پست‌های مختلف مطرح شده بودند، همه جایزه‌ها به رئالی‌ها رسید. ناواس، بهترین دروازه‌بان سال؛ راموس، بهترین مدافع؛ مودریچ، بهترین هافبک و رونالدو بهترین مهاجم. اما جایزه بهترین بازیکن لیگ قهرمانان را به مودریچ دادند و این درحالی بود که درخشش اصلی هافبک کروات در جام‌جهانی بود که همان‌جا هم موفق به کسب توپ طلای جام شد و در لیگ قهرمانان، این رونالدو بود که چند سر و گردن از همه بازیکنان عملکرد خیره‌کننده و بهتری داشت.

احتمالا رونالدو به‌همین دلیل و وقتی فهمید قرار نیست برای پنجمین بار این جایزه را ببرد خودش را به موناکو نرسانده بود. او یک‌بار هم در مراسم توپ طلای بهترین بازیکن جهان، زمانی که متوجه شده بود قرار است مسی جایزه را ببرد ترجیح داد به مراسم نرود. عده‌ای؛ از جمله اسکای اسپورت هم غیبت او را به پرس، رییس باشگاه رئال مادرید ربط می‌دهند و ادعا می‌کنند که او دوست نداشته با کسی که عامل ناراحتی و جدایی‌اش از رئال بوده روبه‌رو شود. کسی که 15 گل در یک فصل لیگ قهرمانان زده و غیر از دو، سه بازی‌آخر در همه مسابقات گل زده، چرا نباید بهترین بازیکن فصل باشد؟ این سوالی است که مدیر برنامه‌های کریستیانو و باشگاه یوونتوس هم مطرح کرده‌اند.  از فصل 11-2010 به این طرف یوفا، بهترین بازیکن سال را با رای هیات منصفه خود انتخاب کرده است. لیونل مسی نخستین بازیکنی بود که این جایزه را به خود اختصاص داد. فصل بعد، آندرس اینیستا، هم‌تیمی او، مرد سال اروپا شد. در فصل 13-2012، فرانک ریبه‌ری ستاره فرانسوی بایرن‌مونیخ، جایزه را برد. فصل 14-2012، کریستیانو رونالدو که در آن زمان در رئال‌مادرید بازی می‌کرد، برای نخستین‌بار موفق به فتح این عنوان شد.
فصل بعد، مسی جایزه را برد، اما رونالدو بار دیگر این جایزه را پس گرفت و در فصل بعد هم برنده آن شد تا تنها بازیکنی باشد که هم عنوان بهترین بازیکن اروپا را 3 بار برده و هم دوبار پیاپی آن را فتح کرده است. پس از 4 فصل دست‌به‌دست شدن عنوان مرد سال اروپا، بین رونالدو و مسی، بالاخره، لوکا مودریچ آن را در فصل 18-2017 از آن خود کرد. 

   رکورد‌داران بردن جایزه بهترین بازیکن سال اروپا: کریسیانو ۴ بار، مسی ۳ بار، مودریچ، ریه‌بری، اینیستا، کاکا، رونالدینیو، جرارد، دکو، بوفون، زیدان، افنبرگ، ردوندو، بکام، رونالدو نازاریو یک‌بار.

   امتیازات کسب شده توسط نامزدها: لوکا مودریچ (313 امتیاز)، کریستیانو رونالدو (223 امتیاز)، محمد صلاح (134 امتیاز)، گریزمان (72 امتیاز)، مسی (55 امتیاز)، امباپه (43 امتیاز)، دی بروین (28 امتیاز)، واران (23 امتیاز)، آزار (15 امتیاز)، راموس (12 امتیاز).

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :