• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 30 مرداد 1397
کد مطلب : 27901
+
-

مدیرمسئول محترم روزنامه همشهری

با سلام و احترام

پیرو گزارش خبری صفحه3 همشهری محله مورخ 97/5/23 با عنوان «گلشن و جوادیه در محاصره صدها وانت‌بار» «محمدصادق زمانی» مدیر روابط‌عمومی شهربان شهرداری تهران جوابیه زیر را ارسال کرده است: 

1ـ همواره بین تئوری و انتزاع تا عرصه عمل و اجرا، تفاوت زیاد است؛ زیرا همواره عواملی همچون جبر شرایط، نقص و خلأ در قوانین، کنش‌های اجتماعی، کنش‌های جامعه هدف و... بر سر راه تحقق یک پروژه یا اقدام، ایجاد مانع می‌کنند. 

2ـ موضوع سدمعبر وانتی‌های دستفروش، با توجه به ماهیت چندبُعدی‌اش، یک موضوع بین‌بخشی و بین سازمانی است و اقدام اثرگذار در مورد این مسئله، نیازمند هم‌افزایی و تعامل مستمر و مؤثر چند ارگان (شهربان، پلیس راهور، نیروی انتظامی، قوه‌قضاییه، تعزیرات، شهرداری‌های مناطق22گانه تهران، صدا و سیما و...) است. از سوی دیگر، با توجه به ماهیت چندبعدی فعالیت وانتی‌های سدمعبرکننده، این موضوع به مجوز شورای تأمین استان نیاز دارد که البته، مسائل مربوط به سدمعبر وانتی‌ها در کمیسیون‌های فرعی شورای تأمین استان در حال بررسی است. شبکه‌ای و باندی بودن فعالیت وانتی‌ها، تخلفات راهنمایی و رانندگی، تخلف سدمعبر، تخلف حمل سلاح سرد، تخلفاتی مانند فروش اجناس و اقلام مجرمانه در قالب وانتی مانند موادمخدر، مشروبات الکلی و... از جمله ابعاد ماهیت چندبعدی پدیده وانتی‌هاست. 

3ـ با وجود آنکه مدیریت شهری با توجه به شرایط اقتصادی و در راستای رعایت حال شهروندان، رویکردی مبتنی بر مدارا را با این موضوع در پیش گرفته است اما متأسفانه در موارد اجرای قانون و مأموریت رفع سدمعبر وانتی‌ها، برخی از آنان، از حربه‌های خشونت، جوسازی، جنجال‌آفرینی و... علیه مأموران انضباط شهری استفاده می‌کنند تا بتوانند با تحریک احساسات مردم و بالا بردن هزینه اجرای قانون توسط مدیریت شهری، همچنان به تصاحب خیابان‌ها و غصب معابر ادامه دهند! متأسفانه در این میان، واکنش‌های احساسی شهروندان در حمایت از وانتی‌ها، کمک شایانی به تداوم قانون‌شکنی این افراد می‌کند. این در حالیست که طیف قابل توجهی از خود شهروندان در تماس با 137 از سدمعبر وانتی‌ها که سبب مسدود شدن مسیر آمدوشد مردم، ایجاد ترافیک، افزایش احتمال تصادف، غصب معابر عمومی، مزاحمت و... می‌شود، شکایت دارند! 

4ـ بسیاری از شهروندان بر این باورند که تمام وانتی‌های دستفروش، نیازمند هستند! این در حالیست که اکثریت این افراد درآمدهای میلیونی دارند و نیازمند نیستند. بنابراین، قطع خرید شهروندان از وانتی‌ها، یکی از الزامات موفقیت شهربان و مدیریت شهری در رفع سدمعبر آنان است؛ تا زمانی که شهروندان از وانتی‌ها خرید می‌کنند، در واقع، بر قانون‌شکنی آنان در غصب معابر و خیابان‌ها مهر تأیید و حمایت خواهند زد. 

5ـ اکثریت نیروهای انضباط شهری افرادی پاکدست و زحمتکش هستند که بارها در راه اجرای قانون مورد فحاشی، ضرب و شتم، تحقیر و... قرار گرفته‌اند و فقط عده‌ای انگشت‌شمار از نیروها هستند که ممکن است دچار انحراف و یا تخلف شوند که در این صورت، بدون اغماض، با این عده قلیل برخورد قاطع قانونی صورت خواهد گرفت. بنابراین، انتظار می‌رود در گزارش‌ها و تولیدات رسانه‌ای، آن‌گونه که در گزارش منتشر شده در همشهری اتهام عمومی به نیروهای انضباط شهری وارد شده است، از اتهام‌زنی‌های عمومی و کلی پرهیز شود. 

6ـ حل مسئله سدمعبر وانتی‌ها نیازمند فرهنگسازی توسط نهادهای متولی فرهنگسازی، صدا و سیما و رسانه‌های دلسوز است و انتظار مدیریت شهری آن است که صدا و سیما و سایر رسانه‌ها، یار و حامی انضباط شهری باشند تا همه ما از منافع یک شهر منضبط و امن، بهره‌مند شویم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید