• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 24 مرداد 1397
کد مطلب : 27151
+
-

پلاسکو آماده گودبرداری شد

سرانجام کلنگ احداث پلاسکوی جدید به زمین خورد؛ به همین منظور عملیات آماده‌سازی پلاسکو برای گودبرداری آغاز شده تا به مرور مقدمات تخلیه بتن هم فراهم شود.

ساختمان پلاسکو در آخرین روز دی‌ماه سال 95 بر اثر یک‌حادثه آتش‌سوزی فروریخت؛ اینگونه آخرین خاطره نخستین بنای بلندمرتبه ایران همانند سرگذشتش، در ذهن‌ها ماندگار شد. ابعاد این حادثه آنقدر وسیع بود که تمام کشور را تحت‌تأثیر خود قرار داد؛‌ از بازار پوشاک گرفته تا شهادت 16آتش‌نشان و خاکستر‌شدن سرمایه‌ای بالغ بر 1500میلیارد تومان. از طرفی کسبه پلاسکو بیکار شده و بخش شمالی ساختمان که از حادثه جان سالم به در برده بود نیز به‌خاطر مشکلات ایمنی و تردد، پلمب شد. حالا اما خبر می‌رسد که ضمن تجهیز کارگاه برای ساخت پلاسکوی جدید، مجوز مقاوم‌سازی بخش شمالی هم صادر شده تا اقدامات لازم برای این منظور شروع شود.

اینطور که شهردار منطقه 12گفته، شهرداری این منطقه ‌نقشه‌های اولیه سازه نگهبان را بلافاصله پس از دریافت به معاونت شهرسازی و معماری ارسال کرده است. پیمان حسین‌محسنی به شهرنوشت گفت: «از آنجایی که ساختمان جدید پلاسکو بلندمرتبه محسوب می‌شود، تأیید و ارائه مجوز تنها از طریق معاونت شهرسازی و کمیسیون ماده 5 پیگیری و صادر می‌شود. بر این اساس، شهرداری منطقه درخصوص تأیید نقشه نگهبان و آغاز عملیات گودبرداری در انتظار اعلام نظر این دو مرجع است.»

او با اشاره به آخرین اقدامات مالک در محل ساختمان پلاسکو، افزود: «هم‌اکنون پیمانکار بنیاد مستضعفان در محل ساختمان فروریخته اقدام به شکستن بتن‌ها، تخلیه آنها و به‌طور کلی آماده‌سازی سایت گودبرداری کرده تا همزمان با تأیید نقشه‌ها گودبرداری را آغاز کند. در حقیقت اقدامات عملیاتی برای احداث ساختمان جدید پلاسکو شروع شده است. فرایندی که در حال اجراست به‌طور مرتب از سوی شهرداری، فرمانداری و استانداری رصد می‌شود.» 

دیروز معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم خبر از موافقت با این سازمان با ساخت پلاسکوی جدید داد. محمدحسن طالبیان به ایلنا گفت: «بنیاد مستضعفان، میراث فرهنگی و شهرداری به توافقاتی دست پیدا کرده‌ا‌ند و مشکلی ایجاد نخواهد شد. سازمان میراث فرهنگی در جلسات مختلف حضور دارد و با بنیاد مستضعفان و شهرداری درخصوص ساختمان جدید مذاکره کرده‌ایم.»

روز گذشته تعدادی از کسبه پلاسکو نیز فیلم و تصاویری را برای روزنامه همشهری ارسال کردند که نشان از آغاز فعالیت‌های اولیه برای ساخت پلاسکوی جدید دارد. همچنین متنی از سوی هیأت مدیره فرستاده شده که در بخشی از آن آمده: «درخصوص بخش شمالی سالم نیز مقرر شده درصورتی که بیش از 50به‌علاوه یک‌نفر از کسبه بخش سالم شمالی، نسبت به انجام مقاوم‌سازی رضایت دهند، این عملیات توسط شرکت ذیصلاح پرمایون آغاز شود که در جلسه مجمع عمومی در مسجد‌الرضا منوچهری که با حضور نماینده فرمانداری و اتاق اصناف برگزار شد، بیش از 97درصد نسبت به حفظ و مقاوم‌سازی‌ بخش شمالی و 286واحد صنفی و صرف هزینه از حساب خود اعلام رضایت کردند.» البته محسنی، شهردار منطقه‌12 نیز گفته که نقشه مقاوم‌سازی‌ بخش شمالی مدنظر کسبه برای بررسی ارسال شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید