• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 16 مرداد 1397
کد مطلب : 26025
+
-

حاکمیت عقلانیت بر رفتارها

نگاه
حاکمیت عقلانیت بر رفتارها


علی‌اکبر قاضی‌زاده/ مترجم و مدرس روزنامه‌نگاری
فارغ از همه ماجراهایی که این روزها پیرامون ما در جریان است و طبیعتاً هر رخدادی در زندگی ما پیامدها و آثاری دارد، معتقدم در مواجهه با همه اتفاقات، نیازمند بازگشت به خودمان هستیم؛ بازگشتی که به رسیدن به خودِ پاکیزه و کم‌عیب و نقصمان منجر شود.

شاید همه کسانی که مثل من چند صباحی بیشتر از بقیه عمر کرده‌اند با من موافق باشند که در اوضاع و احوالی چنین، بیش و پیش از هر چیزی فاصله گرفتن از احساسات و تنگ‌نظری‌ها مهم است.

این روزها بسیار لازم است که با دیدی فراتر از منافع شخصی، مصالح عمومی را در نظر بگیریم. با کمی فاصله از خود در گستره‌ای محدود به مرزهای ایران یکی از 80میلیون نفر ایرانی باشیم، آنگاه به عنوان یک ایرانی رفتار و کرداری بایسته از خود بروز دهیم. این بهترین نوع سفر برای رسیدن به خود است؛ فاصله گرفتن از خودِ نفع‌طلب و خودبین و رسیدن به خودی که قابلیت همسانی و همرنگی با جمعیت را دارد. می‌دانم که همه ما کم و بیش مشکلاتی داریم اما بدون اینکه این مطلب شکل و رنگ نصیحت به خود بگیرد، دوست دارم بگویم این سختی‌ها فرصت بسیار خوبی برای نزدیک شدن به هم است.

درواقع عواطف رقیق انسانی زمانی شکل می‌گیرد که به فکر هم باشیم.

از این‌رو پیش از همه، همکاران خودم را دعوت می‌کنم  به اینکه یک عزم جدی و عمومی را برای ایجاد این همدلی رقم بزنند. در صورت حاکمیت عقلانیت بر رفتارها مطمئناً روزهای خوبی در انتظار ما خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :