• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 13 مرداد 1397
کد مطلب : 25481
+
-

مبارزه از من حمایت از تو

تیتر یک
مبارزه از من حمایت از تو

لیلی خرسند

«مبارزه از من، حمایت از تو»؛ این کمپینی است که بازیکنان تیم‌‌های اسکیت‌هاکی اینلاین به‌راه انداخته‌اند، کمپینی که قرار است هزینه‌های حضور آنها را در مسابقات قهرمانی آسیا تامین کند. 
جمله «مبازه از من، حمایت از تو» از اول مردادماه به‌دفعات در صفحات اینستاگرامی بازنشر شده‌ و چهره‌هایی هم با انتشار ویدئوهایی به این کمپین‌ها پیوسته‌اند. معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور با این متن که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده، از این کمپین حمایت کرده است: « تیم‌ملی اسکیت‌هاکی بانوان ایران: بعد از دو بار مقام سومی، دنبال اولین قهرمانی آسیا هستیم. در این 14 سال که از تشکیل تیم‎ملی می‌گذرد، در چندین تورنمنت بین‌المللی شرکت کرده‌ایم و خیلی امید داریم که بتوانیم در مسابقات امسال به‌رغم حضور تیم‌های قوی در سطح جهان، مقام بیاوریم.» رویا نونهالی هم با انتشار ویدئویی پشتیبان تیم‌ملی شده. شهره سلطانی و شقایق فراهانی هم با تیم‌ملی زنان اسکیت‌هاکی همراه شده‌اند. صفحه‌های شخصی هم که با تعداد فالوئرهای بالایشان در اینستاگرام معروف شده‌اند، با باز نشر کردن، پیام کمپین از آنها حمایت می‌کنند. کلیپی هم از تیم‌ملی زنان ساخته شده که  در آن از همه دعوت می‌کند تا برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا، به کمک‌شان بیایند.  این اولین‌باری نیست که دختران اسکیت‌هاکی با این ویدئوها و کمپین‌ها خبرساز می‌شوند. دو سال پیش قبل از مسابقات قهرمانی جهان در ایتالیا هم دختران تیم‌ملی برای جلب حمایت‌های مردمی کمپینی را به راه انداختند. تجربه خوب دو سال قبل حالا آنها را مطمئن کرده که این‌بار هم می‌توانند موفق باشند، هرچند اوضاع بد اقتصادی امروز، کار را کمی برای آنها سخت کرده. هدی احمدبیگی، یکی از بازیکنان تیم‌ملی است و در روزهایی که مایا، سرمربی فرانسوی در ایران نیست، او نقش کمک‌مربی را می‌گیرد. احمدبیگی درباره به راه‌انداختن این کمپین و ساخت کلیپ‌ها به همشهری می‌گوید: «دو سال قبل همین مسابقات قهرمانی آسیا را در پیش داشتیم. خردادماه که مسابقات قهرمانی جهان بود، کمپین را به‌راه انداختیم و تا مسابقات آسیایی که آبان ماه برگزار می‌شد، فعالیت کمپین پررنگ‌تر شد. ما آن سال با کمک اسپانسر به مسابقات اعزام شدیم.» جرقه اصلی راه‌اندازی کمپین و تبلیغات در فضای مجازی را کاوه صدقی زده، کسی که قبلا سرمربی تیم‌ملی بوده و درحال حاضر مسئول انجمن اینلاین‌هاکی است. احمدبیگی می‌گوید: «این کار به ذهن آقای صدقی رسید و بعد از اطرافیان خواست تا اگر در این زمینه توانمندی‌هایی دارند، کمک کنند.» خبرنگاران، فیلمبرداران و کارگردانان افرادی هستند که در به‌راه‌انداختن این کمپین و تبلیغات به صدقی کمک کرده‌اند: «در این گروه هم پروفسور داریم، هم خبرنگار حرفه‌ای و هم کارگردانان و فیلمبرداران معروف، اما... .» اما احمدبیگی ترجیح می‌دهد نامی از آنها نبرد، چون: «آنها دلی و بدون مزد کار می‌کنند و شاید دوست نداشته باشند اسم‌شان مطرح شود.»
امسال هم برای اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا که اواسط شهریورماه در کره‌جنوبی برگزار می‌شود، مشکلات مالی وجود دارد، اسکیت رشته المپیکی نیست و بودجه‌ای از کمیته‌ملی المپیک نمی‌گیرد، بودجه‌ای هم که وزارت ورزش می‌دهد، کفاف تیم‌های‌ملی پرتعداد را نمی‌دهد و تنها راهی که می‌ماند درخواست کمک‌های مردمی است، کاری که کشورهای پیشرفته انجام می‌دهند. احمدبیگی می‌گوید: «وقتی از مایا، سرمربی تیم‌ملی پرسیدیم چرا فرانسه در مسابقات قهرمانی جهان شرکت نکرد، گفت به‌خاطر این‌که اسپانسر نداشت.  وقتی به مسابقات جهانی رفتیم، متوجه شدیم تعداد کشورهایی که با بودجه دولتی در مسابقات شرکت می‌کنند، کم است و این کمپانی‌ها هستند که تیم‌های‌ملی را در مسابقات شرکت می‌دهند. با شرایط اقتصادی که الان داریم، دیدیم یا باید ورزش را تعطیل کنیم که امکان‌پذیر نیست یا این که غر نزنیم و خودمان دست به‌کار شویم.»  کمپین«مبارزه از من، حمایت از تو» یک هفته دیگر فعال است. بخشی از هزینه‌های تیم‌ملی زنان از سایت روبان تامین شده، سایت فروش  لوازم آرایش. این سایت درصدی از سود فروش مردادماه را به تیم‌ملی اختصاص داده است. اما این کمپین فقط از تیم زنان حمایت نمی‌کند و  همه تیم‌های اسکیت اینلاین‌هاکی را شامل می‌شود. فدراسیون اسکیت هم با در اختیار گذاشتن سایت
 support.fifitpo.ir از پروژه‌های کمپین حمایت کرده است. 
در این سایت مبلغ مورد نیاز، مبلغ کمک شده و تعداد نفراتی که کمک کرده‌اند، مشخص است. تیم‌ملی مردان اسکیت‌هاکی برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا 200 میلیون تومان نیاز دارند، تا دیروز 18 نفر، یک میلیون و 172 هزار تومان به این تیم کمک کرده بودند. برای تیم زنان هم هزینه 200 میلیون تومانی برآورد شده و از این مبلغ فقط 8 میلیون و 17 هزار تومان تامین شده است. 53 نفر هم به تیم زنان کمک کرده‌اند. وضعیت کمک به تیم جوانان از همه بدتر است. برای تامین 200 میلیون تومان فقط یک نفر دو هزار تومان پرداخت کرده است. 
تامین بقیه مبلغ‌ها در این یک هفته بعید به نظر می‌رسد اما بازیکنان امیدوارند، به‌خصوص زنان. احمدبیگی با اطمینان می‌گوید هزینه سفر تامین می‌شود و آنها می‌توانند روی یکی از سکوهای آسیایی بروند، سکویی بهتر از سومی. 

این خبر را به اشتراک بگذارید