• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 25 تیر 1397
کد مطلب : 23181
+
-

مصیبت مربیگری در آلبی‌سلسته

پس از دکتر کارلوس بیلاردو که در پایان جام‌جهانی1990 ایتالیا به کار خود در تیم‌ملی آرژانتین پایان داد، تمامی سرمربیان آلبی‌سلسته پس از جام‌جهانی یا برکنار شده‌اند و یا استعفا کرده‌اند. آخرین سرمربی، خورخه سامپائولی بود که 20مه 2017 هدایت تیم را برعهده گرفت و پس از نتایج و بازی‌های اسف‌بار آرژانتین در جام‌جهانی2018 از کار برکنار شد. سامپائولی تنها 15بازی، سرمربی آلبی‌سلسته بود که حاصل کارش، 7پیروزی، 4تساوی و 4باخت بود. آرژانتین در دوره او، 27گل به‌ثمر رساند و 21گل دریافت کرد. تیم او در جام‌جهانی با یک پیروزی دوبریک مقابل نیجریه، یک تساوی یک- یک مقابل ایسلند و دو شکست 3برصفر و 4بر3 مقابل فرانسه در مرحله یک‌هشتم نهایی از گردونه رقابت‌های جام‌جهانی روسیه کنار رفت. فدراسیون فوتبال آرژانتین پس از برکناری او از سمتش در تیم‌ملی، سامپائولی را سرمربی زیر20ساله‌های آرژانتین کرد.
    AFA
اتحادیه فوتبال آرژانتین از سال1979 تا 2014 توسط خولیو گروندونا ملقب به پدرخوانده اداره می‌شد. سیاست‌های او در این اتحادیه، شرایط عجیب و غریبی را در فوتبال این کشور حاکم کرده بود. پس از یک دوران موفق تا سال1990، وضعیت برای آرژانتینی‌ها به‌گونه‌ای نبود که بتوان از آن تعریفی کرد. سیستم مدیریتی شرایط کار در تیم‌ملی را دشوار کرده بود، به‌طوری که در 35سال، حکومت گروندونا بر فوتبال آرژانتین، تیم‌ملی، 10بار سرمربی عوض کرد که 8مورد آن پس از سال1990 رخ داد.
    دوران پسا سابلا
پس از آنکه آلخاندرو سابلا در سی‌ام ژوئیه2014 از سمت خود در تیم‌ملی آرژانتین استعفا کرد، دو سرمربی هدایت تیم را در دست گرفتند و دست آخر، سامپائولی تیم را به جام‌جهانی برد. جراردو مارتینو پس از بارسلونا هدایت تیم‌ملی آرژانتین را قبول کرد و پس از او هم ادگاردو بائوسا، سرمربی شد. مارتینو به‌دلیل قهرمان نکردن آرژانتین در کوپاآمه‌ریکا و بائوسا هم به‌خاطر نتایج ضعیف در انتخابی جام‌جهانی2018 شغل‌شان را از دست دادند. بائوسا کسی بود که توانست رأی لیونل مسی پس از خداحافظی‌اش از تیم‌ملی را بزند و بار دیگر او را به اردو بیاورد. شاید هم بهتر بود که این کار را نمی‌کرد تا آرژانتینی‌ها تیمی مستقل‌تر بودند.
  امپراتور تاکتیک
آلخاندرو خاویر سابلا، هافبک پیشین ریورپلاته، شفیلدیونایتد و لیدزیونایتد با سابقه مربیگری در استودیانتس، روز دوم آگوست2011 در حالی به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی آرژانتین برگزیده شد که قراردادی را با الجزیره امارات منعقد و هدایت این تیم را به‌صورت رسمی پذیرفته بود. با این حال و با رایزنی‌های انجام‌گرفته، سابلا از امارات به آرژانتین آورده شد تا ماموریتی بزرگ به او محول شود. سابلا تئوریسین بزرگی بود و برنامه‌های تاکتیکی خوبی را در ذهن داشت. با تفکرات او بود که تیم‌ملی آرژانتین در جام‌جهانی2014 با تمامی مشکلاتی که داشت، توانست تا فینال پیش برود. او ابتدا موفق شد تیم را به‌ جام‌جهانی2014 برزیل سوق دهد و در این راه نتایج قابل‌قبولی را نیز بگیرد. آرژانتین در جام‌جهانی2014 با زدن تنها 8گل نایب‌قهرمان شد که برای تیمی با داشتن ستارگان تهاجمی بسیار، موضوعی عجیب به‌نظر می‌رسید. تاکتیک‌های خاص و بازی دفاعی و اقتصادی سابلا توانست آرژانتین را پس از 24سال، بار دیگر به فینال برساند. آنها البته درنهایت با یک گل مغلوب آلمان شدند و نتوانستند جام را بالای سر ببرند.
  مارادونا را بیرون کردند
جام‌جهانی2010 یکی از خاطره‌انگیزترین جام‌ها بود. دیه‌گو آرماندو مارادونا با آن کاریزمای بی‌نظیرش، به‌عنوان سرمربی به‌همراه آرژانتین به جام‌جهانی آمد و حواشی بسیار زیادی را درست کرد. او دو سرویس بهداشتی کامل و بسیار لوکس را با خود به آفریقای‌جنوبی آورد تا در اردوی تیم نصب کند! در مصاحبه‌هایش بیشتر از آنکه درباره تاکتیک و تکنیک صحبت کند، حرف‌های پرشور می‌زد و گفت‌وگوهایش بیشتر شبیه به سخنرانی‌ بود. او از هر فرصت برای حرف زدن علیه تیم‌ملی اسپانیا سود می‌برد. دست آخر و در مرحله یک‌چهارم‌ نهایی، آرژانتین دیه‌گو مارادونا با قبول شکست خردکننده 4برصفر مقابل آلمان، از دور مسابقات حذف شد. پس از آن، فدراسیون فوتبال آرژانتین به حمایت از مارادونا پرداخت، اما درحالی که دن دیه‌گو در تعطیلات بود، او را اخراج کرد! گفته شده، عامل اصلی این اخراج، شخص دکتر کارلوس بیلاردو مدیر فنی تیم‌ملی بوده است.
  استعفای پکرمن
شخصیت مربیان تیم‌ملی آرژانتین با یکدیگر کاملا متفاوت بوده است. درحالی که اخراج مارادونا، جنجال‌های بسیاری را درپی داشت، خوسه پکرمن، اشتباهات تاکتیکی خود را در بازی یک‌چهارم‌نهایی جام‌جهانی2006 پذیرفت و مسئولیت شکست مقابل آلمان در ضربات پنالتی را قبول کرد. او پس از حذف آرژانتین، از سمت خود استعفا کرد. پکرمن از اکتبر2004 تا ژوئن2006 در 27بازی سرمربی آلبی‌سلسته بود که ماحصل آن، 14برد، 7مساوی و 6باخت است.
  پادگان پاسارلا
دانیل پاسارلا با آرژانتین به مقام قهرمانی جام‌جهانی1978 رسیده بود و تصور بر این بود که او پس از یک دوره موفق در ریورپلاته، می‌تواند در تیم‌ملی آرژانتین نیز مربی خوبی باشد. پس از آلفیو باسیله، او در سال1994 هدایت تیم را قبول کرد و شرایط بسیار سختی را در اردوی تیم‌ملی حاکم کرد. استفاده از گوشواره برای بازیکنان تیم‌ملی ممنوع شد و بازیکنان با موهای بلند حق حضور در تمرینات را نداشتند. به‌همین دلیل، کلودیو کانیگیا و فرناندو ردوندو، از حضور در تیم‌ملی انصراف دادند. پاسارلا در جام‌جهانی98، موفق نبود و تیمش در مرحله یک‌چهارم‌نهایی با قبول شکست دوبریک مقابل هلند، حذف شد و او نیز تحت فشارهای وارده، تیم‌ملی را رها کرد.
  بدبیاری باسیله
آلفیو باسیله تیم نسبتا قدرتمندی را در جام‌جهانی1994 آمریکا در اختیار داشت. آنها در یک شروع توفانی با 4گل از سد یونان گذشتند، اما داستان مثبت شدن دوپینگ مارادونا و حواشی به‌وجود آمده، اردوی این تیم را حسابی بهم ریخت. آرژانتین در بازی دوم گروه، توانست دوبریک از سد نیجریه بگذرد، اما با شکست دوبرصفر مقابل بلغارستان به‌عنوان تیم سوم راه مرحله یک‌هشتم نهایی شود که در این مرحله، رومانی با پیروزی 3بردو مقابل آرژانتین، کار را برای آنها تمام کرد و باسیله هم از سمتش استعفا کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :