• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 20 تیر 1397
کد مطلب : 22712
+
-

2018 برای تبریز، نان و آب نشد

مریم سرخوش | خبرنگار:

سال 2018 میلادی قرار بود سرنوشت شورانگیزی برای تبریز و رویداد فرهنگی‌اش رقم بخورد، اما سال به نیمه رسید و «تبریز 2018» با آن‌ همه هیاهو نه تنها جهانی نشد، بلکه هنوز از پله‌های ملی‌ هم بالا نرفته است. کمتر از 6 ماه دیگر عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی از دوش تبریز برداشته می‌شود، اما کوله‌بار آذربایجان ایران از مهم‌ترین فصل گردشگری خالی مانده است و چشممان آب نمی‌خورد که شرایط بهتر شود.

مرتضی آبدار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، سال گذشته از برگزاری 160 برنامه فرهنگی - هنری به مناسبت تبریز 2018 از سوی 21 دستگاه اجرایی استان خبر ‌داد و قرار بود تقویم این برنامه‌ها طی یک هفته آماده شود؛ تقویمی که هنوز منتشر نشده است.

تنها مرجع اطلاع‌رسانی برنامه‌های تبریز 2018 سایت رسمی این رویداد فرهنگی است. با مراجعه به این سایت و بخش رویدادها با برنامه‌هایی مواجه می‌شویم که هیچ ارتباطی به تبریز 2018 ندارند یا سال‌هاست در تبریز برگزار می‌شوند؛ کنسرت برخی خوانندگان پاپ، نمایشگاه بین‌المللی کتاب و نمایشگاه‌هایی که سال‌هاست به نام تبریز ثبت شده‌اند.

نمایش آرشیو رویدادها، از نمایشگاه‌ها گرفته تا همایش‌ و جشنواره و نشست‌ها، هم بدون هیچ برنامه‌ای رخ‌نمایی می‌کند. پراکندگی اعلام برگزاری رویدادهای تبریز 2018 هم جایی برای بحث نمی‌گذارد. در بخش نمایشگاه‌ها 7 رویداد، همایش 14 رویداد، جشنواره‌ها 12 رویداد، نشست‌ها 5 رویداد، موسیقی پاپ 2 برنامه، ورزش 3 مسابقه، کنگره‌ها 2 رویداد، موسیقی سنتی یک کنسرت، نمایش 2 اجرا، مذهبی 3 برنامه، سینما 4 برنامه، کارگاه با یک برنامه و کنفرانس‌ها، مسابقات، شعرخوانی، بازارچه، استارت‌آپ بدون برنامه بر روی پایگاه خبری تبریز 2018 تنها تقویم موجود از برنامه‌هایی است که در 6 ماه باقیمانده سال میلادی برگزار خواهد شد. 56 برنامه اعلام شده در بهترین فصل گردشگری تبریز که تا مهر و آبان هم ادامه دارد تنها یک تعبیر دارد و بس؛ فرصت‌سوزی مسئولان! از زمستان 96 تا‌کنون چند برنامه ویژه از جشنواره تبریزیم و نمایشگاه سفال و سرامیک گرفته تا مسابقات جهانی کشتی جام تختی، مسابقات جهانی والیبال نشسته، شطرنج سیمولتانه و مسابقات والیبال نوجوانان پسر آسیا در تبریز اجرا شده است که در کارنامه فرهنگی تبریز 2018 به یادگار می‌ماند.

بسیاری از رویدادهایی که در این مدت برگزار شده و تعدادی از رویدادهایی که قرار است برگزار شود، برنامه‌های روتین آذربایجان شرقی است که امسال تنها یک پسوند تبریز 2018 را یدک می‌کشد. اما با تمام کاستی‌ها، همچنان بسیاری از طرح‌هایی که قرار بود اجرا شود، مانند کاغذی روی میز مدیران ماند.

آبدار، مسئول دبیرخانه تبریز ۲۰۱۸ و مدیر کل میراث فرهنگی استان هم درباره اجرانشدن برنامه‌ها می‌گوید بهتر است از مدیران 21 ارگان دیگر بپرسی؛ جوابی که برای ما و مردم تبریز نه نان شد، نه آب! عده بسیاری از مردم، متولی رویداد تبریز ۲۰۱۸ و برنامه‌هایش را شهرداری تبریز می‌دانند و مسئولان شهری را در برگزار نشدن یا نامناسب برگزار شدن برنامه‌ها مقصر خطاب می‌کنند، اما به گفته مسئولان شهرداری تبریز، متولی این رویداد اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی است. هر چه هست و اجرای تبریز 2018 بر دوش هر نهاد و سازمانی قرار دارد، مهم‌ترین رویداد گردشگری منطقه آذربایجان رو به پایان است و تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌ها برای حضور گردشگران به حرکت کاروان اتوبوس‌های گردشگری تبریز 2018 در چند شهر ایران بسنده کرد و تمام. قرار بود مهم‌ترین رویداد گردشگری تبریز ضریب اشتغال و اسکان مسافران در تبریز را افزایش دهد، اما حالا تبریز خلوت‌تر از همیشه است. زمان زیادی نمانده و فرصت دوباره انتخاب شدن تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی تا ۵۷ سال دیگر میسر نخواهد بود.‌ای کاش با پایان سال 2018 میلادی، تبریز 2018 مایه حسرت و اندوه تبریز و تبریزی‌ها نباشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید