• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 11 تیر 1397
کد مطلب : 21720
+
-

انتظار خودروها در صف جایگاه گاز ورود و خروج ساکنان یک شهرک را با مشکل مواجه کرده است

تنگه آپادانا

تنگه آپادانا

زینب زینال‌زاده| خبرنگار:

منطقه 5


«امان از دست همسایه بد!» این عبارت مصداق همسایگی جایگاه سی.ان.جی شهید فکوری با شهرک آپاداناست. یک نوع همجواری که به گفته اهالی مشکلاتش بیش از برکات و فوایدش بوده و وجود آن به دردسر بزرگی تبدیل شده است. دسترسی به جایگاه از خیابان و میدان رحمانی یعنی درست نقاطی که ورودی و خروجی شهرک آپادانا  در آنها قرار دارد، انجام می‌شود و در بیشتر ساعات، به‌ویژه عصرها با افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان به جایگاه، این دو محور زیر بار ترافیک می‌رود و ورودی و خروجی شهرک را به‌طور کامل مسدود می‌کند و شبیه یک تنگه است که باید به نوبت و سختی از آن رد شد. به همین دلیل اهالی مجبورند ساعت‌ها به اجبار پشت صف‌های طولانی جایگاه بایستند تا بتوانند وارد شهرک شوند. 


شهرک آپادانا در ضلع جنوبی بزرگراه 

تهران‌ـ کرج قرار گرفته است و ورود و خروج شهرک از خیابان شهید رحمانی انجام می‌شود. این شهرک با 46 بلوک و بیش از 15 هزار نفر جمعیت فقط یک ورودی و خروجی دارد و مسدود شدن آن مشکلات متعددی برای اهالی ایجاد می‌کند. «محمد عباس‌خان» از ساکنان قدیمی شهرک آپادانا می‌گوید: «خودروها برای وارد شدن به جایگاه سی.ان.جی شهید فکوری هیچ دسترسی جز خیابان رحمانی و میدان رحمانی ندارند و ورودی و خروجی شهرک هم در همین محورها قرار دارد و به همین دلیل بیشتر ساعات شبانه‌روز شاهد صف‌های طولانی خودرو هستیم که باعث مسدود شدن ورودی شهرک می‌شوند و مشکلات زیادی برای اهالی ایجاد می‌کنند.» گویا اهالی این مشکل را در جلسه‌های مختلف که مدیران شهری و مسئولان راهور منطقه حضور داشتند مطرح کردند، اما نتیجه‌ای نداشته است. عده‌ای از اهالی معتقدند با استقرار نیروی راهور در خیابان رحمانی این مشکل تا حدود زیادی رفع می‌شود. 


نوشدارو بعد از مرگ

داخل شهرک آپادانا علاوه بر مدارس دولتی، 3 مدرسه شاهد و نمونه دولتی وجود دارد که از میان دانش‌آموزان این مدارس، بیش از 500 دانش‌آموز ساکن شهرک نیستند و با سرویس به شهرک می‌آیند. «احمد کاظمی» یکی از اهالی می‌گوید: «مهرماه سرویس مدارس به تعداد خودرو ساکنان شهرک اضافه می‌شود و حجم ورود و خروج به اینجا افزایش می‌یابد. بنابراین مسدود شدن شهرک توسط خودروهایی که می‌خواهند به جایگاه سی.ان.جی شهید فکوری بروند، می‌تواند به یک معضل و فاجعه بزرگی تبدیل شود.» اهالی انتظار دارند قبل از اینکه اتفاق تلخ و ناگواری رخ دهد مسئولان باید برای رفع مشکل شهرک آپادانا تمهیداتی اتخاذ کنند. «علی پناهی» نگهبان شهرک می‌گوید: «اگر در شهرک آتش‌سوزی رخ بدهد یا برای یکی از اهالی مشکلی پیش بیاید، وقتی ورودی و خروجی مسدود باشد خودروهای امدادی نمی‌توانند به موقع خودشان را به محل حادثه برسانند و ممکن است فاجعه به بار بیاید. در مدت 5 سالی که نگهبان این شهرک هستم شاهد چنین اتفاقاتی بودم که با زحمت زیاد مسیر را برای خودروهای امدادی و اورژانس باز کردیم و خلاصه با کمک اهالی، حادثه ختم به خیر شده است، اما همیشه نمی‌توانیم شاهد معجزه باشیم.»


تبدیل پیاده‌رو به سواره‌رو

جایگاه سی.ان.جی شهید فکوری حدود 2 کیلومتر با شهرک آپادانا فاصله دارد و مدیران شهری منطقه 5 هم در یک سال اخیر برای رفع مشکل اهالی شهرک آپادانا بخشی از پیاده‌رو را به سواره‌رو تبدیل و دسترسی جدیدی برای مراجعه‌کنندگان به جایگاه سی.ان.جی ایجاد کرده‌اند. به گفته «محمدرضا جواندل» از ساکنان شهرک آپادانا، این اقدام نه تنها مشکل مسدود شدن شهرک را رفع نکرده، بلکه مسیر عابران پیاده‌رو را هم از بین برده است: «با اجرایی شدن طرح تبدیل بخشی از پیاده‌رو به سواره‌رو، مسیر عابران پیاده‌ از بین رفته است و اهالی برای رفت‌وآمد از پیاده‌رو دیگر امنیت جانی ندارند.»


آخرین و تنها پیشنهاد

زمین بایر وسیعی جنب شهرک آپادانا قرار دارد که متعلق به شهرک نظامی شهید فکوری است. معتمدان شهرک آپادانا معتقدند ایجاد مسیر دسترسی خودروها از این زمین به جایگاه سی.ان.جی شهید فکوری، مشکل اهالی شهرک آپادانا را رفع می‌کند. آنها اعلام می‌کنند این پیشنهاد را به مسئولان شهرک نظامی شهید فکوری داده‌اند، اما مخالفت شده است.» به گفته معتمدان شهرک آپادانا این پیشنهاد قابل بررسی است و مدیران شهری و مسئولان شهرک شهید فکوری می‌توانند با یک توافق و تعامل دوجانبه آن را عملی کنند. اگرچه اهالی و مسئولان به دنبال راه‌هایی برای حل این مشکل و روان‌سازی ترافیک هستند، اما یکی از ساکنان شهرک معتقد است فعالیت این جایگاه ضرورت چندانی ندارد و باید تعطیل شود چراکه در پایانه غرب و بزرگراه تهران ـ کرج، جایگاه سی.‌ان.‌جی وجود دارد و راننده‌ها می‌توانند از آنها استفاده کنند.


بررسی طرح‌های پیشنهادی

بررسی و رفع مشکل مسدود شدن ورودی و خروجی شهرک آپادانا در حیطه وظایف معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه است. سراغ «محمدباقر اسدی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه 5 می‌رویم و آخرین بررسی‌ها و طرح‌ها برای رفع مشکل اهالی شهرک آپادانا را از او جویا می‌شویم. اسدی در ابتدای صحبت‌هایش از ساکنان شهرک عذرخواهی می‌کند و می‌گوید: «در جلساتی که با شورایاران محله آپادانا داشتم، این مشکل مطرح شد و قول دادم آن را رفع کنم. از اینکه تاکنون موفق به حل این مشکل نشده‌ایم، عذرخواهی می‌کنم.» به گفته او ایجاد دسترسی از اراضی شهرک نظامی شهید فکوری پیشنهاد خوبی است، اما شهرداری در این زمینه نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند. اسدی می‌گوید: «زمین‌های این شهرک در اختیار شهرداری نیست و نمی‌توانیم بدون توافق با مسئولان شهرک شهید فکوری، طرح یا پروژه‌ای در آن اجرا کنیم. ما در قبال خواسته و مطالبه اهالی شهرک آپادانا موظف هستیم و سعی می‌کنیم با حضور کارشناسان حوزه حمل‌ونقل و ترافیک، طرح‌های دیگری را بررسی کنیم و برای رفع این مشکل راهکار مناسبی بیابیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید